-

COVID-19 crisis: Opkomende trends in de automotive industrie

In onzekere tijden is marktinformatie van essentieel belang. In dit artikel buigen we ons over de automotive industrie, waar een aantal fundamentele nieuwe trends te verkennen zijn. Enkelen hiervan doken maanden geleden al op, terwijl anderen pas vrij recent begonnen te ontwikkelen. 

Besproken thema’s binnen automotive community 

Allereerst deden we deze week uitgebreid analyse over de duizenden reacties die automerken gedurende de crisisperiode hebben ontvangen. Met behulp van machine learning waren we in staat om te herleiden wat communities over automerken voelen en zeggen. In totaal werden er op deze manier negen verschillende onderwerpen in kaart gebracht. 

Afbeelding 1: Besproken thema’s binnen automotive community (ieder bolletje in de gekleurde wolken staat voor een reactie, waarbij de grootte van het bolletje de engagement op een reactie aangeeft). 

In de visualisatie hierboven zijn +10.000 reacties ingedeeld in thema’s, wat een overzicht geeft over wat er in de automotive community werd besproken in de afgelopen maanden. De thema’s “Futuristic cars, 14%”, “Car Buying Advice, 13%” en “Bad Customer Service, 12%” waren de meest populaire thema’s. Begin april zagen we echter ook het thema “Covid-19, 11%” een significante groei doormaken, wat te zien is in onderstaande grafiek. 

Afbeelding 2: Groei van de thema’s over tijd. 

Deze significante groei van het aantal reacties over Covid-19 is toe te wijden aan de uitdijende problemen wereldwijd. In reactie hierop zagen we diverse automerken hun activiteiten veranderen. De nieuwe activiteiten hadden veelal als doel de zorgsector te helpen, iets wat resulteerde in veel reacties vanuit de automotive communities. Een goed voorbeeld hiervan is Land Rover, die begin april begon te communiceren over hun samenwerking met het Rode Kruis. 

Afbeelding 3: Land Rover samenwerking met het Rode Kruis 

Peugeot besloot eveneens de zorgsector te steunen, door hen gratis roadside assistance te verlenen. 

Afbeelding 4: Peugeot samenwerking met National Health Service 

En zo werden er nog diverse andere initiatieven gelanceerd begin April, wat resulteerde in een significante groei aan positieve reacties voor de desbetreffende merken. Hieronder is een overzicht te zien van het sentiment per automerk gedurende de Covid-19 crisis tot dusver. 

Afbeelding 5: Sentiment van automerken gedurende Covid-19 crisis. 

Wat opvalt is dat er naast de positieve uitschieters, ook een aantal merken veel negatieve reacties heeft ontvangen. Met name Citroën werd hierbij hard geraakt, wat met name te maken had met de onderstaande post. 

Afbeelding 6: Veel negatieve aandacht voor Citroën post. 

In eerste instantie lijkt er niet veel mis te zijn met dit bericht. Maar wanneer we inzoomen op de reacties onder dit bericht, lees je dat er veel commotie was over het feit dat de Citroën fabrieken nog geopend waren op het moment van publicatie. Dit maakte de copy boven de afbeelding “Moments to be home, #Stay Home #! Stay Home” in de ogen van het publiek erg controversieel. Op 16 maart besloot Citroën in navolging van de andere automerken ook haar fabrieken te sluiten, wat resulteerde in een positieve toename in het sentiment. 

De plotse sluiting van vele autofabrieken

De sluiting van de autofabrieken houdt momenteel de hele automotive industrie in zijn greep. Vele automerken besloten daarom halverwege maart al hun advertising te onderbreken. Een trend die we eerder ook zagen in de luchtvaartindustrie. Supply chain problemen hebben ertoe geleid dat marketingbudgetten momenteel volledig lijken te zijn bevroren. Begin deze week zagen we enkele merken wel weer wat activiteiten heractiveren. Een ontwikkeling die we de komende tijd nauw zullen blijven monitoren. 

Afbeelding 7: Actieve advertenties in automotive industrie over tijd. 

De take-away

Door het gedrag van automerken en haar communities nauwlettend te blijven volgen, stellen we merken in staat te anticiperen op gevoelige of trending thema’s. Met behulp van onze ad intelligence service brengen we daarbij precies in kaart waar de focus van de markt ligt, wat van cruciaal belang kan zijn voor het bepalen van de volgende stap. Alle data inzichten gezamenlijk helpt bedrijven om op de juiste manier te reageren en zich voor te bereiden op een “post-corona” tijdperk. 

Over de auteur: Jan Soepboer is digital strategist bij Squaremoon.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond