-

De impact van vraaggestuurde zoekopdrachten in Google op je content

Twee ontwikkelingen in Google’s zoekmachine van de afgelopen jaren zijn Google Voice Search en ‘featured snippets’. Beide zijn vooral gericht op één bepaald soort zoekopdrachten: specifieke vragen waarop precieze antwoorden moeten komen. Zorg dat je daar in je content op inspeelt.

Google wil zoekopdrachten zo goed mogelijk beantwoorden, zodat iedereen Google blijft gebruiken als zoekmachine. Dit doen het bedrijf onder andere met behulp van technologische ontwikkelingen als Google Voice Search en featured snippets. Google Voice Search heeft invloed op de zoekopdrachten en -resultaten, terwijl featured snippets vooral invloed hebben op de zoekresultaten. Hier kan je organisatie op inspelen, waardoor er meer traffic gerealiseerd kan worden.

Vragen over de invloed van technologische ontwikkelingen zoals Google Voice Search en featured snippets op je Google ranking en over hoe organisaties hierop kunnen inspelen beantwoord ik in dit artikel.

Content is nog altijd ‘king’

Voordat ik inga op Google Voice Search en featured snippets (en wat voor invloed deze technologische ontwikkelingen hebben op de Google ranking van je organisatie), is het goed om eerst het volgende duidelijk te hebben. De kwaliteit van content moet de prioriteit zijn. Kwalitatieve content is nog altijd dé sleutel naar een succesvolle en vindbare website. Websitebezoekers verwachten kwalitatieve, consistente en originele content. Wanneer je website aan deze eisen voldoet, bouw je vertrouwen in je organisatie op bij de webgebruiker, ontwikkelt je klantrelaties en stijgen de conversies. En hierdoor zorg je ervoor dat je organisatie ook meer resultaten boekt met Google Voice Search en featured snippets.

Maar hoe weet je of jouw content van de juiste kwaliteit is? Bij deze vraag kan het EAT-principe een hulpmiddel zijn. EAT staat voor expertise, authoritativeness en trustworthiness, oftewel: expertise, autoriteit en betrouwbaarheid. Deze drie kenmerken werken als richtlijnen. Het EAT-principe is gepubliceerd door Google met als doel de zoekresultaten van webgebruikers te verbeteren. EAT heeft niet direct invloed op je Google ranking, maar wordt wel toegepast om de content op websites/ -pagina’s te optimaliseren. Wanneer je content maakt/schrijft moet je jezelf dus afvragen of je een expert bent, of je een autoriteit bent en of je content betrouwbaar is. Wanneer dit zo is, is jouw content over het algemeen van goede kwaliteit. Meer informatie over het EAT-principe vind je bijvoorbeeld hier.

Google Voice Search

Wat is Google Voice Search? Google Voice Search, dat door Google is geïntroduceerd op 20 mei 2012, is een technologie die gebruikers toestaat om spraakgestuurd te zoeken. Een vraagstuk dat vaak naar boven komt als het gaat over Google Voice Search is of het wel toekomstperspectief heeft. Meerdere ontwikkelingen bevestigen dat dat inderdaad zo is:

  • In 2021 gebruikt 27% van de online wereldbevolking Google Voice Search op hun mobiel.
  • Spraakgestuurd winkelen zal stijgen tot ongeveer €36 miljard in 2022.
  • 71% van de huidige webgebruikers geeft de voorkeur aan spraakgestuurd zoeken boven zoeken door middel van typen.
  • Er zijn in 2021 21% meer smart speakers verkocht dan in 2020. Bij het gebruik van deze smart speakers wordt meestal Google Voice Search gebruikt.
  • Aan het eind van 2022 heeft bijna een kwart van de Nederlandse huishoudens een smart speaker.

Google Voice Search is doorontwikkeld en de zoekopdrachten zijn hierin meegegroeid. 48% van de zoekopdrachten van Google Voice Search zijn vraaggestuurd. De zoekopdrachten zijn specifiek. Een vraag als “Hé Google, waar is de dichtstbijzijnde pizzeria” is een typische zoekopdracht die, voordat Google Voice Search geïntroduceerd was, veel minder voorkwam.

Hier kan je organisatie op inspelen door middel van het gebruik van long tail keywords en vragen in je content. Door specifieke, relevante onderwerpen te verwerken in je content, zal, wanneer er gezocht/ gevraagd wordt naar dit onderwerp, jouw content hoger in de Google ranking verschijnen. Belangrijk hierbij is dat een long tail keyword/vraag natuurlijk in de tekst verwerkt moet worden. Het op een natuurlijke manier verwerken van een long tail keyword/vraag gebeurd door de keywords en vragen aan te passen op het onderwerp waarover geschreven wordt. Het ziet er onprofessioneel en onbetrouwbaar uit wanneer er een long tail keyword/vraag in de tekst staat die niet goed aansluit op de content.

Wanneer er op je website goed wordt ingespeeld op Google Voice Search zullen er meer relevante klanten op je website komen. Om optimaal in te spelen op Google Voice Search, moet je ook gestructureerde data toepassen op je website. Wanneer je die juist toepast, zal de kans groter zijn dat je content wordt voorgelezen via Google Voice Search. Meer informatie over structured data en het schema dat laat zien hoe je die toepast op je website lees je hier.

Featured snippets

Waar Google Voice Search invloed heeft op de zoekopdrachten en -resultaten, hebben de featured snippets vooral invloed op de zoekresultaten. Maar wat is een featured snippet? Het is een uitgelicht zoekresultaat dat een antwoord geeft op een specifieke zoekopdracht. Deze featured snippet komt boven de organische zoekresultaten terecht. Google featured snippets zijn geïntroduceerd met als doel de zoekresultaten te optimaliseren.

Momenteel hebben ongeveer 20% van de zoekopdrachten een featured snippet, maar het voordeel is dat de Click Through Rate (CTR) hoger is dan bij normale zoekresultaten. Featured snippets hebben een gemiddelde CTR van 35%. Wanneer een resultatenpagina een featured snippet bevat, heeft het organische zoekresultaat maar een CTR van 13%.

Voorbeeld van een featured snippet: een blok waarin direct antwoord wordt gegeven op vraaggestuurde zoekopdracht.

Een ander soort featured snippet zijn de antwoorden bij de zoekoptie “Mensen vragen ook”. Hierin worden vragen beantwoord die aansluiten op de vorige zoekopdracht/ vraag van de gebruiker:

Maar de vraag is natuurlijk: hoe wordt de content van je website toegevoegd aan een featured snippet? Een actie om deze kans te vergroten is om vragen te benoemen en deze te beantwoorden in je content. Deze antwoorden moeten natuurlijk verwerkt zijn in de tekst, oftewel, ze moeten gerelateerd zijn aan de content. Wanneer een gebruiker een vraag stelt, zoekt Google binnen de top-10 websites naar de website die het beste en meest relevante antwoord geeft op de vraag. Deze content zal worden toegevoegd aan de featured snippet.

Vraaggestuurde zoekopdrachten

Een vergelijking tussen de zoekopdrachten bij Google Voice Search en featured snippets is dat de zoekopdrachten vaak vraaggestuurd zijn. Een gevolg hiervan is dat 40% van de zoekresultaten van Google Voice Search uit featured snippets komen. Hieruit valt te concluderen dat je content moet inspelen op vraaggestuurde zoekopdrachten. Door effectief in te spelen op zulke vraaggestuurde zoekopdrachten, met als prioriteit de kwaliteit van de content, zal je website goed aansluiten bij de vragen van de doelgroep en bij het rankingssysteem van Google.

Over de auteur: Joas Haitsma is Junior consultant digital marketing bij MondoMarketing.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond