‘De regel voor datafeeds: hoe meer informatie, hoe beter’
Peak Capital investeerde 750 duizend euro in Channable, een bedrijf dat een managementtool voor datafeeds heeft ontwikkeld. Wat doet deze Nederlandse onderneming en hoe belangrijk zijn zulke feeds tegenwoordig?
Het in Utrecht gevestigde bedrijf heeft software ontwikkeld die alle productinformatie van een webwinkel uitleest en tot een datafeed vormt. Deze feeds worden geoptimaliseerd voor de talloze vergelijkingssites en marktplaatsen die er vandaag de dag zijn.
Voor e-commerceplatformen als Magento, Lightspeed en WooCommerce zijn plugins ontwikkeld die zorgen voor een directe koppeling met bijvoorbeeld bol.com, Amazon, Marktplaats of Google Shopping. Bedrijven met een eigen tool of een complexere commerce-omgeving als Hybris en SAP sluiten de shop aan op de API van de externe verkoopplek. E-commercemanagers kunnen vervolgens op één centrale plek hun productinformatie managen.
‘Hoe meer informatie, hoe beter’
Channable is voortgekomen uit een eerder bedrijf van Rob van Nuenen zijn twee compagnons Stefan Hospes en Robert Kreuzer. In een tijd dat responsive designs nog nauwelijks werden gebruikt, schraapte het bedrijf content van websites en vormde dit om tot mobiele sites. Van Nuenen zat daardoor veel bij marketingafdelingen en -bedrijven aan tafel. Die wezen hem erop die toch al geëxtraheerde informatie automatisch met een feed door te sturen naar de vergelijkingssites.
Inmiddels bevat een beetje feed veel meer info dan alleen de naam, prijs en omschrijving. “De regel is hier, hoe meer informatie hoe beter”, zegt Van Nuenen. Een feed bevat idealiter informatie over de kleur, grootte, belangrijke kenmerken en ook voorraad en marges. Hij beaamt dat er met een vergelijkbaar doel diverse Product Information Management-tools (PIM) op de markt zijn gekomen. “Maar een PIM is er vooral om de informatie op orde te houden en zorgt niet altijd voor de directe koppeling met andere systemen.”
Een belangrijk kenmerk van Channable is dat het de orders en dus de veranderingen in voorraad ‘teruggeeft’ aan het e-commerceplatform. “Een grote uitdaging die retailers nu hebben is het in de hand houden van de kosten voor de plaatsing op een vergelijker of marktplaats. De eerste stap is natuurlijk het inlezen van die prestatiedata, daarna volgt het optimaliseren per kanaal. Zo is een feed er niet alleen om informatie door te geven, maar kun je er ook mee sturen.” Dus: schoenen met bepaalde kenmerken worden alleen verkocht op Fashiochick, t-shirts staan op kleding.nl. Restproducten of restmaten worden juist weer wel via het kanaal verkocht waarvan de ‘cost per sale’ laag is en niet waar het retourenpercentage aan de hoge klant blijkt.
Is verkopen op marktplaatsen wel verstandig?
Een veelgehoorde kritiek op het verkopen op externe plekken is dat het de winkelier nauwelijks terugkerende klanten oplevert. In feite wordt alleen het merk van het platform opgebouwd en niet dat van de retailer zelf. Van Nuenen spreekt veel retailers en heeft zicht op verkoopdata. Hoe kijkt hij daar tegenaan? “Op een site als bol.com en Amazon ben je met name voor deze bedrijven bezig. Mensen hebben vaak niet eens door bij welke retailer ze nu daadwerkelijk kopen. Maar vergeet niet dat de bedrijven je wel een miljoenenpubliek bieden. Over het algemeen worden de kosten hoger en hebben vergelijkers en marktplaatsen moeite dat te verantwoorden. Uiteindelijk denk ik dat je op marktplaatsen alleen de kleinere shops overhoudt, op vergelijkingssites juist de allergrootste.”
De behoefte aan goede beheersing van datafeeds wordt er in zijn ogen niet minder op. Hoewel de software wordt geïntegreerd met andere tools – Google Analytics en Adwords bijvoorbeeld -blijft de specifieke functie van feedmanagement de basis. Een belangrijk doel voor de nabije toekomst is om Channable in enkele nieuwe Europese landen te lanceren. Nadat de software al in Scandinavië en de Duitstalige landen live ging, wil Van Nuenen zich met de opgehaalde investering richten op Engeland, Frankrijk en Spanje.
Gerelateerde opleiding
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
Barbara Willems - beslist.nl
Dat onderschrijven we inderdaad: hoe meer informatie in de feed, hoe beter. Wel wil ik een opmerking plaatsen over dat klanten niet door hebben bij welke webshop ze kopen. Er zijn ook alternatieven die een middenweg bieden, zoals beslist.nl. Klanten bestellen dan wel op beslist.nl maar de webshop krijgt alle klantgegevens voor opvolging en handelt de hele order af. Dan is de consument zich veel bewuster van de webshop waar hij winkelt.
Corné Kiesebrink - Scoupz.nl
Meer data geeft een betere vergelijking en uiteraard meer keuze voor de bezoeker. De groei van plaza’s onderschrijven wij, echter bieden wij bij Scoupz.nl tevens een instapmodel om op een eerlijke manier te kunnen worden vergeleken met de aanwezige grotere webwinkels in ons vergelijkingsoverzicht. Gelijke kansen voor alle aangesloten winkels. Scoupz.nl is businesspartner van Channable, als webwinkelier maakt u uw feed direct binnen het pakket.