-

Dit zijn de 3 stappen om Voice Search te integreren

Gevonden worden op een website of een app is niet meer voldoende. De mogelijkheden van gesproken zoekopdrachten zijn er. Klinkt ingewikkeld? Met deze drie stappen maak je je business Voice Search-ready.

De groei van gesproken zoekopdrachten neemt in razendsnel tempo toe. De gedachte daarachter is simpel: mensen praten nou eenmaal sneller dan dat ze typen. Het Amerikaanse onderzoeksbureau Alpine.AI schat in dat er per maand al zo’n een miljard gesproken zoekopdrachten plaatsvinden op het web. Met de komst van steeds meer Voice Assistant devices, zoals Amazon’s Alexa, Google Home en websites die steeds vaker gesproken zoekopdrachten ondersteunen, is dit type zoekopdrachten straks niet meer weg te denken.

Stap 1: Behaal plek #0 in Google en maak gebruik van een kennisbank. 

Deze toepassing is vooral handig wanneer je er nog niet klaar voor bent om een eigen Voice Assistant voor je platform te ontwikkelen. Plek 0 in Google halen? Kan dat? Jazeker. Dit worden ook wel de Featured Snippets genoemd. Ze geven direct antwoord op de zoekopdracht van de bezoeker en worden door Voice Assistants dus gemakkelijk opgepikt. Het antwoord op de vraag van de bezoeker wordt helemaal bovenaan, nog boven de organische zoekresultaten, getoond. Vandaar dat ze het label positie #0 krijgen toebedeeld.

Om deze positie te bemachtigen is het noodzaak dat je Google laat zien dat jij het antwoord op de specifieke vraag van de bezoeker weet. Je maakt hiervoor gebruik van een goede, gestructureerde kennisbank. Kies een hoofdcategorie met bijbehorende subcategorieën. Ieder artikel dat je publiceert plaats je vervolgens onder één van die subcategorieën. Op deze manier laat je aan Google zien dat je autoriteit bent binnen jouw markt en dat ze voor antwoorden op zoekopdrachten bij jou terecht kan.

Voorbeeld featured snippet

Stap 2: Bepaal de conversatie-inhoud en zoekintentie 

Voor de inhoud van je artikelen of producten in je webshop geldt, dat deze zo nauwkeurig mogelijk de vraag van je bezoeker moeten beantwoorden. Laat zowel de vraag als het antwoord op die vraag vrijwel direct in je artikel, al dan niet in de titel, of productinformatie terugkomen en verrijk deze content vervolgens met uitgebreide informatie rondom het onderwerp. Op deze manier ben je van grote waarde voor Google en wordt jouw content sneller geraadpleegd door bijvoorbeeld een Google Assistant. 

Stap 3: Een eigen Voice Assistant binnen jouw platform? Gebruik de Google Assistant of Amazon Alexa developers kit

Google en Amazon stelden beiden een eigen kit samen waarmee je developmentteam binnen een handomdraai voice search implementeert op je platform. Deze zijn eenvoudig te vinden wanneer je Googlet op, of liever zelfs nog vraagt, naar: Google Assistant developer kit of Alexa Skills kit. Hou bij je ontwerp rekening met de vragen die gebruikers van je platform zouden kunnen stellen. Doe hier zo nodig onderzoek naar of neem een Conversation Designer in de arm en zorg ervoor dat de interactie met de gebruiker zo natuurlijk mogelijk is.

Hierbij geldt natuurlijk ook dat de inhoud cruciaal is voor het succes van de spraakgerichte zoekopdracht. Wanneer mensen zoeken via spraak, doen zij dit specifieker en gestructureerder dan wanneer zij typen. Ze spreken de Assistant aan zoals zij een vriend aan zouden spreken. Op een natuurlijke wijze dus. Belangrijk hierbij is dat je de bedoeling van de spraakgerichte zoekopdracht goed begrijpt en hierop anticipeert. 

Wil je meer weten over de inzet van Dialogflow en wil je leren hoe je in een handomdraai een ‘Minimal Viable Assistant’ voor jouw organisatie bouwt? Koop dan nu een ticket voor Emerce Update #2 VOICE en meld je aan voor de exclusieve Google Voice Assistant workshop!

Deel dit bericht

1 Reactie

Pim

Hi Marloes,

Ik heb een vraag over je artikel. Je geeft aan dat je een kennisbank moet aanleggen ingedeeld in categorieën. Betekent dit dat elke vraag beantwoord moet worden in een losse post die je dan weer in de bijbehorende categorie indeelt? Dus je moet niet 1 grote Q&A pagina maken, maar juist losse posts?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond