-

Drupal 9: een nieuwe stap van CMS naar digital experience platform

Met het recente uitbrengen van Drupal 9 zet de Drupal community een belangrijke stap. In de richting van extra gebruikersgemak en de verdere ontwikkeling van de API first gedachte. Daarmee maakt Drupal het bedrijven gemakkelijker om cross-channel te digitaliseren.

“The big deal about Drupal 9 is that it shouldn’t be a big deal”. Met deze veelzeggende maar bescheiden woorden vatte oprichter en project lead Dries Buytaert de komst van de nieuwste Drupal-versie samen. Want hoewel deze negende versie grotendeels is gebouwd op basis van Drupal 8 en er inderdaad geen grote functionaliteiten zijn toegevoegd, ligt er wel degelijk een vernieuwd fundament. De code is opgeschoond en de API’s zijn gemakkelijker in gebruik. Daarnaast zijn de third party dependencies herzien. Zo is Symfony geüpdatet van 3 naar 4.4 en Twig van versie 1 naar 2.

Nieuw gedrag, nieuwe architectuur

Die stappen zijn belangrijk en in zekere zin dus een big deal. Drupal bouwt namelijk voort aan datgene waar het sinds versie 8 mee is gestart: het groeit uit van content management systeem tot content management framework. Of nog scherper: digital experience platform. 

De architectuur is nu API first, wat onder andere wil zeggen dat de informatie en content via API’s wordt ontsloten. Dit maakt Drupal uitermate geschikt voor ‘headless’ websites en applicaties waarbij gebruikers voor elk denkbaar device of kanaal een interface kunnen maken en optimaliseren. Anders dan met een standaard CMS waarin de voor- en achterkant zijn geïntegreerd, is het dus mogelijk om op elke plek een perfecte gebruikerservaring te ontwerpen. Diezelfde API first gedachte maakt het mogelijk om specialistische oplossingen te koppelen en zo een zelf samengesteld experience platform in te richten. Tooling voor CRM, data management en personalisatie laten zich gemakkelijk verbinden.

Waarom dit belangrijk is? Het is een logisch antwoord op het veranderende consumentengedrag. Nu consumenten niet meer in één customer journey zijn te vangen, is het des te belangrijker geworden de content centraal te stellen en deze (gepersonaliseerd) te distribueren. De ene keer is een web app het kanaal naar keuze, de volgende keer is de inhoud bedoeld voor narrowcasting of een billboard langs de snelweg. Afhankelijk van de digitale volwassenheid, zijn specialistische tools zo in te zetten dat ze elkaar versterken en de klant een samenhangende beleving bieden.

Drempel wegnemen om te digitaliseren

De focus op content verklaart ook waarom Drupal flink investeert in functionaliteiten die het gebruik van Drupal vergemakkelijken. Hoorde je voorheen nog wel eens dat met name beginners moeite hadden met de software en de oplossing vooral geschikt leek voor experts, stap voor stap zorgt de community voor verdere toegankelijkheid. Recent zijn er bijvoorbeeld een nieuwe layout builder en media manager opgenomen. En is om diezelfde reden de content workflow onder handen genomen. Een achterliggend doel is om gebruikers op dit vlak onafhankelijk te maken van bureaus en ze zelf de flexibiliteit te geven de klant op de juiste plek te ondersteunen.

Met de gekozen strategie ondersteunt Drupal bedrijven die de ambitie hebben te digitaliseren en de wendbaarheid willen hebben om te reageren op veranderingen. De aandacht voor digitale transformaties was al groot en is dit jaar alleen maar toegenomen, maar als bedrijf moet je de transitie wel kunnen bekostigen. Het feit dat Drupal open source is en beschikt over een ruim 20 duizend man sterke community, zorgt er in praktijk voor dat de business case voor een digitale strategie kosteneffectiever is rond te krijgen. De duizenden beschikbare modules verhogen bovendien de implementatie- en reactiesnelheid aanzienlijk. Onze jarenlange ervaring met Drupal leert dat projecten inmiddels voor 80 procent uit implementatie en voor maximaal 20 procent uit maatwerk bestaan. Wie wil reageren op een verandering in bijvoorbeeld klantgedrag is bij voorbaat al voorzien van een passend antwoord.

Toekomst(gericht)

Gek genoeg valt het me op dat er nog altijd bedrijven zijn die leven met de gedachte dat closed source oplossingen per definitie stabieler en veiliger zijn. Juist de transparantie waarmee ik het security team van Drupal al 14 jaar zie communiceren over veiligheid maakt het in mijn ogen een veel betrouwbaardere keuze. Closed source CMS’en brengen waarschijnlijk net zo vaak updates uit, maar geven maar minimaal inzicht in alles wat er op de achtergrond en onder de motorkap gebeurt. Dat één op de veertig websites draait op Drupal en overheden, grote bedrijven zoals DHL Parcel en NASA gebruikmaken van de software zegt in die zin veel. Openheid, samenwerken met anderen en informatie-uitwisseling sluiten dusdanig goed aan op de tijdsgeest, dat ik verwacht dat open source – en Drupal in het bijzonder – een verdere vlucht zullen nemen.

Zoals Dries Buytaert ook tijdens de laatste DrupalCon uit de doeken deed (zie onderstaande video), is Drupal 9 een nieuw startpunt om door te ontwikkelen. Naast gebruikersgemak en de ondersteuning van het open web, noemde hij al het werken met data als nieuwe speerpunten. Zelf hoop en verwacht ik stappen om Drupal verder te laten groeien als digital experience platform. Een component om met behulp van kunstmatige intelligentie in te spelen op de behoeften van bezoekers/gebruikers is bijvoorbeeld welkom. Daarmee zal het zich onderscheiden van anderen en digitaliserende bedrijven sneller kunnen ondersteunen bij hun toekomstgerichte plannen.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Over de auteur: Michel van Velde is bestuurslid bij de Drupal Association.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond