-

Duitsland is meer dan Zalando alleen: de omzetmachines in e-business

De Duitse economie bestaat uit meer vernieuwende bedrijven dan alleen Zalando. De afgelopen jaren hebben vele bedrijven zich ontpopt tot omzetmachine of zijn ze veelbelovend vanwege hun aangetrokken kapitaal. Online dierenwinkel Zooplus (ruim 742 miljoen euro omzet), elektronicawebwinkel Notebooksbilliger (700 miljoen euro omzet) en verkoper van muziekapparatuur Thomann (656 miljoen euro omzet) zijn reeds bekende namen. Deutsche-Startups zette minder bekende, maar goed draaiende andere namen op een rij.

Trivago: van origine een Duitse hotelzoeker en is sinds eind 2012 eigendom van Expedia. Nadien heeft het bedrijf de focus verbreed en kunnen gebruikers ook zoeken naar ‘gedeelde kamers’ – hostels, appartementen en vakantiewoningen. Goed voor zo’n 500 miljoen dollar per jaar. Het bedrijf groeit naar eigen zeggen nog altijd met 58 procent per jaar.

Schermafbeelding 2016-04-14 om 20.12.57

Check24: een portal voor het vergelijken van producten. Een vergelijkingsdienst voor onder meer verzekeringen, financiële producten, energie en diensten van internetaanbieders en telco’s. Groeide afgelopen jaar met 60 procent tot 330 miljoen euro omzet.

Windeln: een bedrijf dat minder bekend is bij de Nederlander, maar in Duitsland hard groeit. Windeln is een internationale webwinkel voor baby- en peuterproducten – de tegenhanger van diapers.com. Zette vorig jaar 76 procent meer om, bijna 179 miljoen euro. De thuismarkt was goed voor 140 miljoen.

Limango: een ‘besloten’ shoppingclub en community voor gezinnen. Onderdeel van myToys en de Otto Group en ook actief op de Nederlandse markt. Limango genereert met haar dagaanbiedingen 129 miljoen euro omzet per jaar.

Schermafbeelding 2016-04-14 om 20.14.25

Internetstores: een groep van webwinkels voor de fiets en outdooractiviteiten. Bekende namen uit het portfolio zijn Bikester en Campz, op Duitse bodem is Internetstores ook bekend van fahrrad.de. Met het verkopen van fietsen is online inmiddels goed geld te verdienen. Volgens de meest recente cijfers zette de groep 193 miljoen euro om.

Kfzteile24: zoals de slogan ‘alles für mein auto’ al doet vermoeden is Kfzteile24 retailer in auto-onderdelen en accessoires. Deze winkelier draait al even mee – het bedrijf stamt uit 2001 – en genereert nu 130 miljoen euro.

Xing: niet in ieder land is LinkedIn even dominant als hier. In Duitstalige landen is de populariteit van zakelijk netwerk Xing groot. Recent maakte het bedrijf bekend dat de grens van tien miljoen leden is gepasseerd. Afgelopen jaar was een recordjaar voor Xing, de totale omzet kwam uit op 123 miljoen euro, 21 procent meer dan in 2014. Onderaan de streep bleef 17,6 miljoen euro winst over – 186 procent meer dan een jaar eerder.

Schermafbeelding 2016-04-14 om 20.17.30

Momox: niet veel mensen zullen ooit van het Duitse Momox gehoord hebben. Toch is het bedrijf een van de populairste verkopers op marktplaatsen als Amazon en eBay. Momox is ooit gestart met het in- en verkopen van tweedehands boeken, cd’s en dvd’s. Inmiddels verkoopt het bedrijf ook kleding. En niet zonder succes: in 2009 zette Momox nog 10 miljoen euro per jaar om, vorig jaar stopte de teller bij 120 miljoen euro.

InnoGames: één van de grootste aanbieders van online games ter wereld. InnoGames telt al meer dan 150 miljoen leden. Uitgebreide cijfers over dit bedrijf zijn er niet, maar het bedrijf doorbrak vorig jaar wel de grens van 100 miljoen euro omzet.

Chal-Tec: nog een bedrijf dat goed is voor 100 miljoen euro omzet. Het Duitse Chal-Tec exploiteert diverse webwinkels waarvan Klarstein in Duitsland één van de bekende is. De winkel verkoopt onder meer huishoudelijke apparaten.

Diverse andere Duitse online bedrijven zijn wat betreft omzet nog niet zo ver, maar zijn goed op weg. Spreadshirt (85 miljoen euro) laat klanten zelf t-shirts ontwerpen en drukken; Auctionata (81 miljoen euro) is een online veilingplatform voor onder meer kunst en antiek; online platform reBuy (70 miljoen euro) koopt – sinds kort ook in Nederland – elektronica in en verkoopt deze in opgelapte staat weer door; het eveneens in Nederland bekende Monoqi dat in designproducten handelt, verkoopt eveneens goed. Het bedrijf zette in 2014 nog 10 miljoen euro om, in 2015 was dit al 23 miljoen euro.

Schermafbeelding 2016-04-14 om 20.32.12

Foto: Berlin Sony Center canadastock / Shutterstock.com

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond