-

Marketplaces ook steeds belangrijker voor de B2B-wereld

B2C-bedrijven zijn zich al bewust van de rol van marketplaces. Ook in de B2B-wereld zien we dat ondernemers naar een eenvoudige manier van inkopen zoeken. Door marketplaces ook in B2B in te zetten optimaliseren aanbieders hun verkoopprocessen. Kortom: is dit toekomst van ‘procurement’?

Veel ondernemers willen hun inkoop gewoon makkelijk regelen. Zo min mogelijk aanspreekpunten en het liefst alles op één factuur. Daaraan zijn ze in hun privéleven gewend geraakt, en dat gemak willen ze ook in hun dagelijkse werk. Eén plek voor inkoop verlaagt niet alleen de kosten, het maakt het proces ook gewoon overzichtelijker. Een marketplace is daar een uitstekende oplossing voor. Nog eenvoudiger is het sourcen van je inkopen: je zet je inkoopvraag uit en krijgt van verschillende leveranciers oplossingen om uit te kiezen.

Groot en klein

Gestructureerde inkoop is niet alleen voor grote bedrijven belangrijk. Elke ondernemer heeft baat bij overzicht. Uit intern onderzoek blijkt dat de meeste ondernemers tegen drie grote problemen aan lopen. Op één staat de bevoorradingszekerheid. Je kunt geen onderneming runnen zonder zeker te zijn van voldoende voorraad. Dat geldt voor webshops én voor retail: je zoekt een leverancier die constant kan leveren.

Daarnaast zoeken ondernemers ook altijd naar kostenverlaging. Procurement bij verschillende partners kost meer tijd en daardoor ook meer geld. Een centrale plek waar je orders kunt sourcen is een begin, maar een uitgavenanalyse is voor sommige ondernemers veel relevanter. Waar gaat het meeste geld naar toe, en hoe verminder je die geldstromen? Door inzicht en gemak te combineren, maak je het jezelf als ondernemer makkelijker.

Tot slot is leveranciersbeheer vaak een uitdaging. Aan de ene kant wil je zorgen voor een continu aanbod, maar aan de andere kant combineren veel ondernemers verschillende leveranciers. Dat levert niet alleen stress op, maar ook onduidelijkheid. Welke vraag zet je waar uit?

‘E-procurement’

Om te begrijpen waarom marketplaces zo belangrijk zijn geworden in B2B duiken we eerst in het groeiende belang van e-procurement. Hoe is digitale inkoop in korte tijd zo belangrijk geworden voor de B2B-wereld? Het is een van de snelst groeiende marktsegmenten van dit moment, zowel voor startende als gevestigde bedrijven. Daar zijn een aantal oorzaken voor aan te wijzen.

Het feit dat steeds meer ondernemers en werknemers vanuit huis werken, vraagt om een nieuwe aanpak. Steeds meer werkzaamheden worden gedigitaliseerd, ook de inkoop. Dit proces speelde al voor de Covid19-pandemie, maar is in een sneltreinvaart gekomen door de lockdowns. De markt van nu is bijna niet meer te vergelijken met die van 2019.

Een grotere oorzaak is de omschakeling naar e-commerce, waarbij ondernemers ook online hun producten en diensten aanbieden. Dat creëert ontzettend veel kansen. Je hebt direct toegang tot een grotere klantenkring, omdat je online opereert. Hierin volgt de B2B-sector de B2C-sector, waar e-commerce al langer een belangrijk onderdeel is.

Het is voor ondernemers online veel eenvoudiger om klanten op de hoogte te brengen van nieuw aanbod, of dat nou om producten of diensten gaat. Maar de omschakeling naar digitaal verkopen en inkopen brengt ook nieuwe uitdagingen met zich mee. Inkopers zijn op zoek naar meer informatie over de producten die ze kopen voor hun bedrijf, willen een betere klantervaring en zijn op zoek naar een sneller inkoopproces. Daar moet je als leverancier wel aan voldoen.

Centrale infrastructuur

Omschakelen naar digitale verkoop om te voldoen aan nieuwe klanteisen is niet voor alle bedrijven eenvoudig. Oude infrastructuren zijn niet altijd uitgerust voor een nieuwe manier van bestellen. Daar speelt een B2B-marketplace een grote rol in. Niet alleen inkopers, maar ook leveranciers hebben baat bij een centrale infrastructuur. Een marketplace vereist namelijk geen grote aanpassingen van leveranciers. Een account opzetten en geverifieerd worden is de eerste stap. Daarna is het een kwestie van relevante informatie delen met potentiële klanten.

Een marketplace vergroot ook je bereik. Net zoals bij e-commerce opereer je online, waardoor je eenvoudiger potentiële klanten bereikt. Daarnaast kun je als verkoper meeliften op het bereik van de marketplace: je hoeft niet zelf te zorgen voor meer naamsbekendheid.

Online procurement voelt voor veel ondernemers nu nog als een bedreiging, of een noodzakelijk kwaad. Dat is zonde, want voor veel retailers kan dit juist een kans zijn waar ze op in kunnen spelen. Door gebruik te maken van een goed ingerichte marketplace is het voor ondernemingen mogelijk om meer klanten aan te spreken, terwijl ze ook nog eens voldoen aan de nieuwe eisen van die klanten. Dat scheelt uiteindelijk niet alleen in de marketingkosten, maar zorgt ook voor een hogere omzet.

Over de auteur: Rick Huisken is Director marketplace international bij Conrad.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op sociale media: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond