-

eDay terugblik: Attention, attention, we need trust

Florian ter Voert is trouw lezer van Emerce en de Emerce eDay is een ‘must’ voor hem, en hij deelt graag zijn ervaringen. Hoofdzakelijk gericht op tech en e-commerce, is er dit jaar ook veel ruimte voor media. Sessies over ‘live content’, ‘brand building’ en de belofte van Mark Adams (‘please not another millennial presentation’) is koren op de molen van een PR-adviseur geboren in 1990.

Aandacht
De rode draad van de sessies is voor mij ‘aandacht’. Hoe krijg je aandacht voor content? Welk medium past hier het beste bij? Hoe bereik je de gewenste doelgroep? Hoe houd je ze vast en hoe neem je ze mee in je verhaal? Veel vragen die PR-professionals dagelijks zoet houden. Susanne Stolwijk – Account Director bij TwitterNL – beantwoordt deze vragen met: “live”. In een contentstrategie is ‘live’ onmisbaar om de aandacht van je publiek te trekken én vast te houden. Het liefst trek je de aandacht zo snel mogelijk. Als merk kun je een livestream koppelen aan een hashtag, om zo een live event met conversatie te creëren. Zo heeft T-Mobile in samenwerking met Live Nation en Twitter een reeks live concerten onder #UnlockUnlimited georganiseerd. De telecom gigant gebruikte muziek als gemene deler en creëerde hiermee relevantie.

Maar wacht even, Twitter? Is dat sociaal medium niet op z’n retour? Is Twitter niet dit jaar buiten de top 5 grootste social media platforms gevallen en dus niet meer interessant? Volgens de laatste statistieken (van Twitter) blijkt dat het platform juist weer door jongeren wordt gevonden. Dit door het snelle, gepersonaliseerde en conversational karakter van het medium. Wanneer we dit combineren met ‘live’, ontstaat volgens Stolwijk de perfecte mix om de aandacht van je doelgroep vast te houden. Immers, het voelt als een alledaags gesprek, maar dan online. Eigenlijk online Word Of Mouth.

Vertrouwen
Volgens Mark Adams van Vice Media zijn het ontbreken aan aandacht en vertrouwen vandaag de dag de twee grote crises voor merken, waarbij vertrouwen verreweg de grootste is. “Millennial is a mindset of being savvy and sophisticated, not believing what you just heard because someone told you. The millennial mindset is how we all live now. Because everybody who’s connected with the internet with half a brain, doesn’t trust us”.

Het publiek heeft dus een natuurlijk wantrouwen ontwikkeld voor de boodschap van merken. Hoe komt dit eigenlijk? Vaak leggen merken een generieke boodschap op aan een te diverse doelgroep. Aan het begin van zijn presentatie komt Mark Adams uit bij Holly, een Australisch meisje wonend in Amsterdam van rond de 21 met een passie voor oceaanzwemmen. Wanneer je haar benadert als ‘een meisje, gen Z uit Amsterdam’ voelt ze zich niet aangesproken en geeft ze niet thuis. Zoeken we de verbinding met het onderwerp zwemmen of sport, dan bereik je haar wel. Illustratief is de virtue campagne van Lululemon, waarin de deugden van Yoga (zoals discipline, geduld en nederigheid) worden verbonden aan alledaagse sfeerbeelden. Zonder yoga direct te benoemen, deelt Lululemon met iedere deugd een specifieke passie met een relevante doelgroep.

Audience first
Bij Lululemon begrijpen ze dat we vaardige en ontwikkelde individuen zijn, met ieder eigen specifieke interesses en passie. We laten ons niet in het kader van ‘millennials’ generaties Z of ‘xennials’ plaatsen. Hoe kun je als PR-professional gehoor geven aan de wens om de zeer uiteenlopende doelgroep millennials te bereiken? Een doelgroep die alleen de leeftijd en ontwikkeling van het internet gemeen heeft. Het antwoord hierop is: niet. Laat het los en focus op dat wat mensen verbindt. Denk in eerste instantie vanuit de ontvanger, niet vanuit het merk. Zoek vervolgens de gemene deler. Wat maakt het merk bijzonder? Welke rol wil het merk spelen in de maatschappij en past deze rol wel? Door de verbinding aan te gaan op onderwerpen die diep in de kern van het merk zijn genesteld, kom je automatisch bij de juiste doelgroep binnen. Wanneer je een boodschap wilt communiceren, denk dan eerst vanuit het gewenste publiek.

De eerste stap in ‘strategic storytelling’ is het definiëren van de doelgroep: wat vindt zij nou écht belangrijk en kan jouw merk hier waarde aan toevoegen? Creëer vervolgens content die zij zelf graag delen binnen hun netwerk en maak het volledig authentiek. Wanneer de boodschap geloofwaardig is, wekt dit vertrouwen en volgt de juiste aandacht vanzelf. Het aangesproken publiek deelt zijn ervaring en versterkt hiermee het merk vanuit henzelf.

Kaan’s Stream Store
Met NewsLab hebben we in samenwerking met Buutvrij en ABN AMRO ‘live’, ‘happy to share’ en aansprekende content samen laten komen in Kaan’s Stream Store. Hoe breng je de sectorkennis van ABN AMRO op een originele en inspirerende manier over? Hoe zorg je ervoor dat het relevante internationale media, zoals in China en de VS, haalt? Het uitgangspunt: het loslaten van traditioneel doelgroepsdenken. Afgaande op de vele Reddit reacties bleek de Stream Store op verschillende fronten te verbinden. “I ordered! I don’t know WHAT I ordered, but I totally ordered! Too cool a novelty to pass up”.

Over conversational en live gesproken, authentieker dan team Kaan krijg je ze niet: ‘‘Haha wow, that guy is the most Dutch cheese vendor guy that you could imagine. As far as imagination goes”, aldus Reddit gebruiker Vyawie.

Op een authentieke manier de verbinding aangaan is dus het devies. Hoe zorg je er dan voor dat dit het wantrouwen van de ‘millennial’ wegneemt? Door ook transparant te zijn. Vanaf het begin af aan is er bewust voor gekozen om duidelijk te communiceren dat Kaan’s Stream Store een samenwerking is tussen Kaan’s Kaashandel en ABN AMRO. De reactie van Reddit gebruiker Ferminator is alleszeggend: “I know it’s a commercial, I know it’s the stupid bank or whatever sponsoring the whole thing, it is still awesome”.

Terug naar de basis
Kort gezegd was de eDay zowel inspirerend als herkenbaar. Zoals Adams op het podium stelde: “I’m not going to teach you anything, you already know everything”. Door de lessen van eDay naast één van mijn projecten te leggen, kan ik stellen dat Adams gelijk heeft. Door de ontvanger op de eerste plaats te zetten in de communicatiestrategie, trek je de aandacht van de juiste doelgroep en bouw je aan de vertrouwensband tussen merk en publiek. Eigenlijk moet je jezelf als PR-professional direct afvragen: ‘Vind ik dit zelf wel aansprekend? Komt de boodschap over?’. Immers, vaak maken wij als PR-professional ook deel uit van die doelgroep. We hebben niet alleen de kans, maar ook de morele plicht om merken hiervan bewust te maken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond