Google EMEA product kick-off (2/2): tracking en reporting
Tijdens de Google EMEA product-kick-off worden nieuwe ontwikkelingen onthuld. De belangrijkste punten met betrekking tot ‘tracking’ en ‘reporting’ van semester 2 hebben we hier op een rijtje gezet.
Tijdens Google’s EMEA – Europe, Middle-East and Africa – product kick-off (een digitaal event) van Google worden er nieuwe ontwikkelingen onthuld. Google houdt dit evenement tweemaal per jaar. De belangrijkste punten met betrekking tot tracking en reporting van semester 2 zetten we op een rijtje. Dit is deel 2: in deel 1 kun je de ontwikkelingen in search en shopping vinden.
Overzicht semester 2: ‘analytics’, ‘tracking’ en ‘reporting’
- Performance Max
- Verbetering van de implementatie en rapportage voor verbeterde conversies
- Platform uitbreiding: conversiemodellering door toestemmingsmodus
- Cross Network-attributen in Google Ads
- Overschakelen naar DDA Pagina in Google Ads
- DDA voor app-conversies in Google Ads
- Google Ads uitleg
- Insight Finder-bèta uitgebreid naar meer EMEA-markten
- Conversiedoelen in Google Ads UI
1. Performance Max
Performance Max combineert de beste automatiseringstechnologieën in zijn klasse met betrekking tot bieden, targeting, creatives en attributie om je te helpen groeien in conversies en waarde. De functie Performance Max werd begin van het vierde kwartaal gelanceerd voor alle adverteerders.
Het is een nieuw campagnetype dat machine learning gebruikt om de prestaties van Google Ads-inventarisatie te maximaliseren en tijd te besparen. Het is ontworpen ter aanvulling op je trefwoordgebaseerde zoekcampagnes, om je te helpen met het vinden van meer converterende klanten op alle kanalen van Google: YouTube, display, Search, Discover, Gmail en Maps.
2. Verbetering van de implementatie en rapportage voor verbeterde conversies
Met verbeterde conversies is het mogelijk om de nauwkeurigheid van je rapportages te verbeteren, door middel van conversie- en biedmogelijkheden. Adverteerders zien de impact van de verbeterde conversies met nieuwe resultaten, beschikbaar op de conversie-overzichtspagina.
Je kunt deze conversies implementeren via de automatische set-up of door toegevoegde datapartners.
3. Platform uitbreiding: Conversie modellering door Toestemmingsmodus
Herstel meer dan 70% van de advertentie-klik-naar-conversie journeys die verloren zijn gegaan vanwege de cookie-toestemmingkeuzes van gebruikers met conversiemodellering via toestemmingsmodus. In april 2021 heeft Google de conversiemodellering gelanceerd via toestemmingsmodus in Google Ads. Conversiemodellering via toestemmingsmodus is nu uitgebreid naar:
- DV360 (Display & Video 360), CM360 (Campaign Manager 360), SA360 (Search Ads 360)
- Adverteerders die toestemmingsmodus geïmplementeerd hebben maar Google Tags geblokkeerd hebben
4. Cross Network-kenmerken in Google Ads
Meet de werkelijke impact van je YouTube- en Google Display Ads-campagnes met behulp van Data-Driven-Attributie-modellen (DDA) in Google Ads. Sinds 2013 waren het DDA-model en gerelateerde rapportages beperkt tot search en shopping.
Dit jaar is zowel rapportage als bieden voor DDA-modellen uitgebreid naar search–,shopping–,display– en YouTube-campagnes. Je hebt er alleen een Google Ads-account – child of MMC (my client center) – nodig dat dezelfde conversies deelt met je search–, display– en YouTube-campagnes.
5. Overschakelen naar DDA-pagina in Google Ads
Verbeter je campagneprestaties. Het is bewezen dat DDA 5% betere conversies levert met vergelijkbare prijzen voor adverteerders die Slim Bieden gebruiken.
Op deze nieuwe Google-Ads-pagina kun je snel bepalen welke conversies op de laatste klik en bulkselecteren blijven hangen, en deze allemaal in één klik kunnen veranderen naar DDA (laatste-klik).
6. DDA voor app-conversies in Google Ads
Tot nu kregen alle app-conversies een ‘laatste-klik’-behandeling, zelfs als webconversies wel profiteerden van DDA.
Vereisten om in aanmerking te komen voor de bèta:
- In-app-conversies bijhouden via GA voor Firebase SDK / Google Analytics 4
- Een DDA-model gebruiken voor web search-campagneoptimalisaties
- Google Ads Slim Bieden gebruiken
7. Google Ads-uitleg
Uitlegrapport voor prestatiefluctuaties in Google Ads.
- Krijg inzicht in grote veranderingen in je Google Ads-campagne of campagnegroepprestaties
- Bespaar tijd met een transparantere en geautomatiseerde probleemoplossing om oorzaken van prestatiefluctuaties te identificeren
Op dit moment is deze functie beschikbaar voor conversiewaardebiedingen zoals tROAS en Max-conversiewaarde.
8. Insight Finder ‘bèta’ uitgebreid naar meer EMEA-markten
Insight Finder helpt adverteerders en bureaus om Google’s data te veranderen in bruikbare marketinginzichten, om bewustzijn te creëren en mediaplannen samen te stellen. Insights Finder gebruikt privacyveilige, anonieme en geaggregeerde (aggregated) data van YouTube, search en webpagina’s om informatie te verstrekken over de demografie, interesses en YouTube-inzichten over je doelgroep. Je kunt de Insight Finder op twee manieren gebruiken:
- Audience insights: geeft inzicht over je doelgroep en hun interesses om nieuwe segmenten te ontdekken en bereiken
- Search trends: hiermee kun je Google Search Data verkennen, om zo de trends in verschillende categorieën te ontdekken
9. Conversiedoelen in Google Ads UI
Conversiedoelen vormen een nieuw framework dat adverteerders een veelgebruikte manier geven om hun prestatiedoelen van verschillende campagnetypes en biedstrategieën te uiten. Campagne-optimalisatie zal nu gelijk staan aan je conversiedoelen, -groepen of conversie-acties georganiseerd door categorieën en optimalisatie-instellingen. In het nieuwe framework zijn er twee doelen: standaard en custom.
Conclusie
Met de nieuwste ontwikkelingen die zijn aangekondigd zijn er zeker verbeteringen en features waarvan we verwachten dat ze veel gebruikt gaan worden. Maar zoals met alle nieuwe Google Ads-ontwikkelingen moet je ze eerst goed testen om ook daadwerkelijk te zien wat het oplevert voor je eigen organisatie. Hopelijk heb je na het lezen van dit artikel meer inzicht in de nieuwste ontwikkelingen.
Over de auteur: Pieter van der Heijden is Digital marketing consultant bij Mondo Marketing.
Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en F
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond