-

Headless CMS: óók voor betere toegankelijkheid, veiligheid en websitesnelheid

Behalve makkelijk vorm en content over verschillende kanalen kunnen coördineren heeft een headless CMS ook minder bekende voordelen. Denk aan websitetoegankelijkheid en -sneldheid, cyberveiligheid en betere content-workflows.

Contentmanagementsystemen (CMS) worden steeds belangrijker voor het succes van bedrijven die hun werkzaamheden willen digitaliseren. Deels komt dat door het belang van omnichannel: op meerdere kanaal tegelijkertijd en gecoördineerd actief zijn vormt een uitdaging voor marketeers omdat het een complex landschap is van apparaten, platforms en kanalen.

Een headless CMS biedt wat dat betreft voordelen voor e-commerce-organisaties. Het geeft meetbare resultaten: denk aan een kortere time-to-market, omnichannel-inzet van content en meer efficiëntie dankzij één geïntegreerd systeem. Maar het heeft ook niet-kwantificeerbare pluspunten: een schaalbare content-operatie, bijvoorbeeld, en meer engagement bij eindgebruikers. Ook betere workflows, meer dataveiligheid voor jou én je klanten en een snelle digitale infrastructuur zijn belangrijke voordelen, zaken die belangrijk zijn voor je performance en Google-rankings. Vooral deze minder bekende voordelen van een headless CMS wil ik hier uitlichten.

Content en toegankelijkheid

Wie sterke content wil leveren, moet de manier waarop content gecreëerd en gepubliceerd wordt veranderen. Een goed CMS draagt bij aan de toegankelijkheid, prestaties, personalisatie, samenwerking en veiligheid van content. Zo verbetert een CMS de functionaliteit en klantervaringen in je webshop.

Google beoordeelt websites steeds meer op toegankelijkheid. Toch blijkt uit het WebAIM 2022 Report dat nog geen 4 procent van de grootste websites ter wereld volledige toegankelijkheid biedt. Volledige toegankelijkheid wil zeggen dat gebruikers met een beperking ook makkelijk gebruik kunnen maken van de webwinkel.

Wil je de toegankelijkheid van je webshop verbeteren, richt je dan op de kernprincipes van de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG): waarneembaar, bedienbaar, begrijpelijk en robuust. Zorg dat de content en interface van je website altijd te vinden zijn, in beeld, geluid of touch. Zorg dat gebruikers dan ook eenvoudig door je website kunnen navigeren op verschillende manieren. Maak de content, interface en lay-out ook voor iedereen makkelijk te begrijpen én zorg dat de website toegankelijk is op verschillende apparaten en systemen.

Een headless CMS helpt om de toegankelijkheid te verbeteren. Denk aan iFrames voor video-content, altteksten voor de frames en previews. Dat kan bijvoorbeeld door nestbare componenten voor rich-text-velden te maken. Hiermee kun je titels en beschrijvingen voor ingesloten video’s opnemen. Dit soort kenmerken, zoals titels, alt-tags en bijschriften, geven extra informatie over media-elementen op je website. Tools gebruiken deze kenmerken om content te beschrijven, vooral voor gebruikers met beperkingen. Afhankelijk van de instellingen van je CMS kun je deze kenmerken hier definiëren.

Prestaties: sneller en gestructureerd

Hoe sneller je webshop laadt en hoe beter deze toegankelijk is op mobiel, hoe beter de winkelervaring van je klanten. Uit onderzoek van Deloitte uit 2020 (pdf) blijkt bijvoorbeeld dat 9,1 procent meer shoppers producten aan hun winkelwagen toevoegden zodra de snelheid van mobiele sites met slechts 0,1 seconde toenam.

Verbeter de prestaties van je website bijvoorbeeld door content te optimaliseren voor mobiel. Steeds meer mensen stappen over op mobiel als het primaire medium voor online winkelen. En deze shoppers verwachten een vergelijkbare content- en designervaring als op een desktop of laptop.

Gebruik bijvoorbeeld een ontwerp met één kolom voor je webshop, zodat mobiele shoppers gemakkelijk door de inhoud kunnen scrollen. Met een headless CMS zet je dezelfde content in voor je website en mobiele kanalen. En door thema’s en zware afbeeldingen die de laadtijd van de mobiele pagina kunnen vertragen te beperken, creëer je meer snelheid.

Zorg daarnaast voor een gestructureerd data-markup-schema. Zoekmachinebots gebruiken gestructureerde gegevens om websites correct te indexeren voor specifieke trefwoorden, waardoor de kansen om hoger te scoren op de resultatenpagina’s van zoekmachines voor die termen toenemen. Ook SEO-vriendelijke URL’s verhogen de zichtbaarheid van je webshop. In het CMS kun je de URL-slugs van je e-commercepagina’s aanpassen, om ze beter te optimaliseren voor zoeken.

Personalisatie verbetert de klanttevredenheid

Tevreden klanten worden eerder terugkerende kopers en de mond-tot-mondreclame van tevreden klanten is goud waard. Die tevredenheid stimuleer je met een gepersonaliseerde klantervaring. Zorg er daarom voor dat je je content kunt optimaliseren voor verschillende locaties en talen. Elk CMS heeft een uniek proces voor de lokalisatie van content. Integreer apps zoals CRM-software, om meer te weten te komen over klanten en zo de winkelervaring beter te kunnen personaliseren. Dat gaat vaak ook via het CMS met API’s of plug-ins, afhankelijk van het type CMS.

Soepele samenwerking met betere ‘workflows’

Heb je een geavanceerde e-commerce-website, dan werken er vaak meerdere mensen tegelijk in een CMS voor het creëren van nieuwe content, het bijwerken van gegevens of het verwijderen van oude informatie. Met betere workflows vergroot je efficiëntie en resultaten. Stel bijvoorbeeld autorisaties in voor verschillende gebruikers. Zo hebben alleen specifieke gebruikers toegang tot belangrijke content en kunnen alleen zij content updaten. Zo voorkom je willekeurige of dubbele wijzigingen.

Voor een optimale werkwijze breng je dan ook content authoring workflows in kaart. Dat is simpelweg een stroomschema van taken die moeten worden voltooid, voordat nieuwe content live gaat. Het stroomlijnt je proces voor het publiceren van content en zorgt voor efficiëntie en kwaliteitscontrole, toegewezen aan specifieke medewerkers. Dit soort workflows kun je in een CMS definiëren.

Beveiliging: CMS is een zwakke plek

Je contentmanagementsysteem is het meest kwetsbare onderdeel van je website. Om je CMS veiliger te maken, helpt het om een read-only API te gebruiken. Deze zijn moeilijker te hacken, omdat ze niet toestaan dat een extern systeem data in je CMS creëert, bijwerkt of verwijdert.

Ook het gebruik van plug-ins beperken draagt bij aan meer veiligheid. Plugins kunnen je CMS kwetsbaarder maken voor datalekken. Een headless CMS is daarvoor een goed alternatief. In tegenstelling tot een traditioneel CMS maakt een headless CMS gebruik van API’s voor het leveren van content, uitbreidingen van functies en integraties met derden. API’s hebben een betere beveiliging omdat ze je gegevens niet automatisch delen met externe systemen.

Implementatie

Bij een headless CMS is de backend volledig losgekoppeld van de frontend, wat zorgt voor meer flexibiliteit in contentbeheer. Dat betekent dat je deze best practices gemakkelijk kunt implementeren zonder extra code, iets dat juist een veelvoorkomend probleem is bij traditionele en hybride CMS’en. Zo creëer je een betere online ervaring voor bezoekers en behaal je betere resultaten voor je webshop.

Over de auteur: Julius Hemingway is Analyst Relations Manager bij Storyblok.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social media: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond