-

Designelementen op al je websites in een keer aanpassen? Het kan

Wie werkt met een uitdijend landschap van websites loopt het risico de controle kwijt te raken. Door een slim designsysteem op te tuigen, pak je het beheer over de invulling terug. Zo kun je designelementen op al je websites in een keer veranderen, met merkconsistentie en flexibiliteit als resultaat.

Iedere beheerder die een digitaal ecosysteem onder zijn of haar hoede heeft kent het probleem. Je begint met het bouwen van slechts één website. Later wordt daar een landingspagina aan toegevoegd. En voor je het weet ontstaat een kluwen aan websites en applicaties die ieder hun eigen functie hebben. Maar die, zeker richting de buitenwereld, ook passend onderdeel van het geheel moeten blijven.

Verscheidenheid en samenhang

Om te voorkomen dat de samenhang verdwijnt en gebruikers de weg kwijtraken is het slim om een eenduidig designsysteem te bouwen. Vooraf moet je wel een aantal stappen zetten. Dat begint met het inrichten van de front-end. Het probleem hier is dat er veel verschillende UX- en UI-oplossingen zijn, maar dat die allemaal slechts een deel van de oplossing bieden. Het is vaak moeilijk om alles met elkaar te integreren.

Een oplossing is het bouwen van een stevig fundament in de vorm van een designsysteembibliotheek. In deze bibliotheek kunnen alle onderdelen die het functioneren van de verschillende websites mogelijk maken worden opgeslagen en bijgehouden. De kracht is de verscheidenheid en de samenhang. Van knoppen tot content: alle assets worden vanuit de centrale opslag naar de websites gedistribueerd. Dankzij de openheid van het systeem krijgen veel beheerders toegang en ruimte. De websites worden zo een ‘levende’ omgeving.

Ontwikkelingen in de markt

Om tot zo’n levend ecosysteem te komen, moet je het designsysteem direct koppelen aan het DXP. Dit creëert de mogelijkheid dat wanneer je een aanpassing of verbetering wil doorvoeren in, bijvoorbeeld, de merkuiting, deze meteen zichtbaar wordt op de live website. Neem bijvoorbeeld een knop die je wilt aanpassen omdat een gebruikerstest uitwijst dat een ronde knop beter werkt dan een vierkante knop. Dankzij de integratie tussen de designsysteembibliotheek en het DXP is de aanpassing in real-time, dus onmiddellijk, op alle websites zichtbaar.

Het voornaamste voordeel is dus dat op het moment dat je een onderdeel verandert, dat zich automatisch door vertaalt via het DXP naar de headless content. Beheerders krijgen zo de mogelijkheid om nieuwe producten veel sneller op de markt te brengen. Dat scheelt niet alleen tijd maar biedt ook de mogelijkheid om sneller te reageren te reageren op ontwikkelingen in de markt.

Invloed uitoefenen

Een andere efficiëntieslag is het hergebruiken van onderdelen. Dit heeft als voordeel dat deze onderdelen van een website niet telkens opnieuw ontworpen hoeven te worden. Ook de ervaring voor gebruikers wordt verbeterd omdat ze deze designelementen over alle verschillende platformen herkennen. Voor beheerders heeft dit als voordeel dat het testen, managen en matchen van onderdelen veel minder tijd kost.

Waar het in de kern om draait is dat tussen de front-end en de back-end een DXP staat dat een brug slaat tussen datgene wat mooi is en datgene wat functioneel is. De DXP is verantwoordelijk voor het ‘leveren’ van de content. Maar je wilt ook dat marketeers en salesmensen hier invloed op uit kunnen oefenen. Door met een designsystematiek te werken, kun je al die verschillende gebruikers met hun verschillende behoeften toegang verlenen zonder dat de samenhang in het geding komt. Je kunt content en componenten toevoegen, aanvullen, verwijderen en aanpassen, precies zoals je dat wilt. En je acties zijn gelijk zichtbaar.

Heldere strategie

Waar moet je beginnen als je ook op dit punt wilt komen? Allereerst is het van belang dat je bedrijf een bepaalde omvang heeft. De meeste voordelen behaal je wanneer je werkt binnen een omvangrijk ecosysteem. Daarnaast moet je organisatie een zekere digitale volwassenheid hebben bereikt. Wat ook belangrijk is, is vooraf bepalen wat je doel is. Het is aan te bevelen om in het geval van een organisatie die over verschillende divisies beschikt, bij één enkele afdeling te beginnen. De lessen die je hier leert kun je daarna door vertalen naar andere onderdelen binnen de organisatie.

Wat ook een goed punt is om rekening mee te houden is dat het inrichten van het hierboven besproken designsysteem in eerste instantie veel tijd en energie kost. Daar moet je in investeren voor je ervan kunt profiteren. De verbeterde efficiëntie en merkconsistentie die dit oplevert volgen pas later.  Omdat dit proces vrij ingrijpend is, moet de verantwoordelijkheid bij de CTO liggen. Vanuit een heldere, vooraf bepaalde digitale strategie, kan dit traject worden uitgevoerd.

Eerst zaaien, daarna oogsten

Onze ervaring met klanten die inmiddels werken met een headless designsysteem is dat ze een veel grotere handelingsvrijheid voelen. Beslissingen leiden sneller tot acties. De wendbaarheid zorgt voor veel meer snelheid. Zelfs legacy-websites kunnen hierop worden aangesloten. Dat scheelt enorm veel tijd en geld. Het werk hoeft zo op alle fronten slechts een keer verricht te worden. Maar ook hier geldt: verwacht geen instantoplossing. Wie een goed werkend designsysteem op wil zetten zal eerst moeten zaaien. Pas daarna kan het grote oogsten beginnen.

Over de auteur: Sebastian Stang is General Manager EMEA bij Magnolia.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social media: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond