-

Het ‘nieuwe lokaal’: Retail na corona is dichtbij en digitaal

Corona toonde de kracht van e-commerce, maar maakte veel mensen ook de waarde van lokale retailers duidelijk. De combinatie van die twee trends – lokaal en digitaal – is de weg naar de toekomst voor zelfstandige ondernemers.

Het afgelopen anderhalf jaar heeft de nodige impact gehad op de relatie tussen retail en de consument. Mede door de gesloten multinationals en beperkte bewegingsvrijheid verschoof de focus naar het belang van lokale ondernemingen. Tegelijkertijd was er een extreme stijging in de hoeveelheid online verkopen. Hoe vertalen deze tegenstrijdige ontwikkelingen zich naar de retail na de pandemie, en wat kunnen lokale ondernemers doen om de nieuw verworven aandacht vast te houden?

Heropleving van lokaal kopen

Daar waar de grote ketens in maart 2020 vrijwel direct de deuren moesten sluiten, bleven zelfstandige ondernemers in veel gevallen open. Dit kwam primair voort uit noodzaak (niet iedere zelfstandige ondernemer heeft immers de financiële reserves van een H&M of Zara), maar had als gunstige bijkomstigheid dat de consument de kans kreeg om de meerwaarde van lokaal winkelen te herontdekken.

‘Lokaal’ stond al langer voor verschillende voordelen: producten van een betere kwaliteit, een authentieke winkelervaring en een meer bewuste keuze in relatie tot het milieu. Echter, gedurende de pandemie zorgden verschillende factoren ervoor dat het lokale buurtgevoel een ware renaissance doormaakte. Onder andere veiligheid – minder drukke winkelstraten – en een beperkter leefgebied – als gevolg van werken vanuit huis – speelden hierin een belangrijke rol. Daarnaast kwam juist door de uitgestorven stadscentra het besef bij de consument dat het de zelfstandige ondernemers zijn, en niet de grote ketens, die een stad tot een prettige en aantrekkelijke leefomgeving maken.

Het belang van digitaal

Parallel aan de opmars van ‘lokaal’ vond een online retailexplosie plaats. Met de fysieke wereld in lockdown was er een extreme toename in online verkopen en de bijbehorende technologische ontwikkelingen.

Online verkoop zat al langer in de lift, maar corona zorgde ervoor dat het door het dak ging. De globale e-commercemarkt groeide in 2020 met maar liefst 27,6% naar een totale waarde van $ 4,28 biljoen. Ook in 2021 zet deze groei door: het wordt verwacht dat aan het einde van dit jaar de globale e-commercemarkt $ 4,890 biljoen waard is. Nederland draagt hier significant aan bij: in de online retailwereldranglijst staan we rond de 15e plaats.

Het nieuwe ‘lokaal’

Maar wat betekenen deze ontwikkelingen en verwachtingen voor de lokale ondernemer? Nu de angst voor drukte minder wordt en de winkelstraten hun deuren weer geopend hebben is de verwachting  dat de consument grotendeels terug zal vallen in oude winkelpatronen.

Dat betekent niet dat alles weer terug naar af hoeft te gaan voor de kleinere retailers. In ING’s sectorrapport voor 2021 komt naar voren dat de focus op ‘lokaal’, in combinatie met de toenemende digitalisering, ruimte biedt voor kleinere online platformen waarop zelfstandige ondernemers hun krachten kunnen bundelen, zoals Winkelstraat.nl of Local Heroes. Op een nog kleinere schaal zien zelfstandige retailers steeds meer het belang in van een eigen digitale strategie en de voordelen hiervan voor hun onderneming.

Zo ontstaat binnen de retail het ‘nieuwe lokaal’: een smeltkroes waarin de vriendelijke en persoonlijke klantervaring van het lokale samenkomt met het gemak en de efficiëntie van een online aanwezigheid. Kleinere zelfstandigen kunnen hier hun momentum van het afgelopen jaar vasthouden door klanten kennis te laten maken met de digitale versie van hun vertrouwde onderneming.

Om dit ‘nieuwe lokaal’ te realiseren zullen zelfstandige retailers moeten vertrouwen op de technologische ontwikkelingen op het gebied van omnichannel en loyalty-programma’s, maar ook de stap moeten durven zetten naar verkopen via sociale media om het uitbreiden van hun merk op die manier.

Het zijn spannende tijden voor fysieke retail. Als zelfstandige ondernemers hun onderneming willen blijven ontwikkelen is het is tijd om de warmte van een persoonlijke ervaring en het gemak van online efficiëntie samen te laten komen in één onderneming.

Over de auteur: Sam Bursens is Manager Business Development Benelux, Hospitality bij Lightspeed.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond