-

Hoe heeft COVID-19 invloed gehad op de merk- en marketingstrategieën?

Sinds de uitbraak van COVID-19 is er één van de belangrijkste vraagstukken voor marketing specialisten: “Hoe moeten we als merk reageren op de crisis?” Brand marketeers, e-commerce specialisten en andere merk professionals wereldwijd, vragen zich momenteel af hoe ze hun beste beentje voor kunnen zetten.

In een recent onderzoek per industrie naar de impact, prioriteiten en toekomstplannen gedurende COVID-19, zijn 300 marketing- en brand professionals bij verschillende merken ondervraagd. De verrassende bevindingen kunnen bijdragen aan het duidelijk in kaart brengen van uitdagingen voor organisaties en over hoe de marktstrategieën van bedrijven in de toekomst moeten worden bijgesteld. 

Hoe beïnvloedt COVID-19 de marketingstrategie van bedrijven – nu en in de toekomst?

De resultaten impliceren dat de meeste organisaties voorzichtig zijn om niet toe te geven aan overhaaste beslissingen, en in plaats daarvan een voorzichtige aanpak hanteren. 43% Van de ondervraagden is “bezig met het aanpassen van de focus en de berichtgeving”, terwijl slechts 17% van mening is dat ze “de manier waarop we zaken doen drastisch moeten veranderen”.

Wat heeft momenteel prioriteit binnen organisaties?

51% van de respondenten ziet de ontwikkeling van een nieuwe boodschap, content en campagnes in directe reactie op COVID-19 als hun hoogste merkgerelateerde prioriteit op dit moment – belangrijker dan ervoor te zorgen dat de bestaande boodschap/content niet toondoof is voor de tijd (19%).

Als het gaat om de langetermijnimpact van COVID-19 op de merk/marketinginspanningen, gelooft 19% dat de pandemie een permanente impact zal hebben op de branding, terwijl 14% optimistischer is en het gevoel heeft dat de effecten slechts van korte duur zijn. De meerderheid van de ondervraagden (55%) kiest echter voor een meer gematigde benadering en gelooft dat COVID-19 een blijvende impact zal hebben op de branding en marketing, maar dat het niet transformerend zal zijn.

Hoe heeft COVID-19 het dagelijks werken voor de gemiddelde Brand Professional beïnvloed?

De plotselinge verschuiving naar werken op afstand (remote working) als reactie op COVID-19 heeft veel vragen doen rijzen over productiviteit, samenwerking in teamverband en bedrijfscultuur. Wordt het “nieuwe normaal” van digitale werkplekken een vast onderdeel van het arbeidsleven na de pandemie?

De resultaten suggereren dat de meeste teams soepeler zijn overgestapt op remote werken dan velen hadden gedacht, waarbij meer dan de helft van de ondervraagden het gevoel heeft dat de noodzaak om op afstand te werken slechts een “lage impact” (38%) of “geen enkele impact” (20%) op de productiviteit van het team heeft gehad.

Digitale transformatie door de versnelde toename van een remote personeelsbestand

Samenwerkings- en communicatiesoftware zoals Zoom, Slack, etcetera werden al steeds belangrijker voor wereldwijd gedistribueerde teams, maar van de ene op de andere dag werden dergelijke SaaS-oplossingen voor velen mission-critical voor de bedrijfsvoering. 

Op dit moment helpt de SaaS-infrastructuur bedrijven bij het over-communiceren van kritieke informatie (streaming all-hands/bedrijfsbrede vergaderingen), het delen van communicatieplannen tussen partners en interne werknemers, en het snel leveren van bestanden aan externe werknemers. SaaS-oplossingen, omdat ze van nature op afstand kunnen worden ingezet en geïmplementeerd, bevinden zich in een unieke positie om bedrijven te helpen zich aan te passen aan werk op afstand en met succes te navigeren door deze grote verstoring en verschuiving in de manier waarop we allemaal zaken doen.

Ruimte voor verbetering

Een dergelijke drastische verandering heeft velen er echter toe aangezet hun digitale transformatie-inspanningen opnieuw te bekijken, waarbij 47% van de respondenten “ruimte voor verbetering” ziet als het gaat om hun tech-stack. Interessant is dat 40% zich “zeer goed voorbereid” voelt op de uitdagingen die COVID-19 met zich meebrengt, in de overtuiging dat ze over alle benodigde hulpmiddelen beschikken om op afstand te kunnen werken.

Toekomstbestending

Wanneer de zaken genormaliseerd zijn, zullen veel bedrijven ervoor zorgen dat er noodplannen worden opgesteld om de overgang naar verafgelegen gedistribueerde arbeidskrachten (WFH-ers) gemakkelijker, sneller en zo toekomstbestendig mogelijk te maken. Een bepaald percentage van de WFH-ers mag nooit meer terug naar kantoor. Ze zullen ontdekken dat WFH goed past, en bedrijven zullen WFH een standaard perk gaan maken – het versnellen van de trend van gedistribueerde bedrijven.

Ontdek meer bevindingen door het volledige rapport hier te bekijken.

Over de auteurs: Margot Pijls is digital marketing specialist bij Bynder en Leonie Botman is digital marketing manager bij Bynder.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond