-

Hoe maak je digitale oplossingen die de kostbare tijd van mensen waard zijn? 

Alles moet makkelijker en sneller, zodat we onze tijd beter kunnen besteden. Maar we vergeten soms wat echt belangrijk is. Iedereen wil een cool product maken, een product waar iedereen van houdt en niemand vanaf kan blijven. Maar staan we wel genoeg stil bij de tijd die deze producten van mensen vragen? Hoe zorg je dat jouw product de kostbare tijd van mensen waard is? 

Design by insight

Als je digitale producten wilt maken die perfect aansluiten op de wereld van je doelgroep, moet de technologie om mensen draaien en de business om klanten. Niet andersom. Het menselijker maken van je digitale product begint simpelweg bij heel goed begrijpen wie je klanten zijn en wat ze nodig hebben. Daarom is het belangrijk om research samen te brengen met strategie en design. Begrijp goed wat de motivaties, behoeftes en frustraties zijn van de mensen die je wilt bedienen. Ga met ze in gesprek en observeer hun gedrag. Wees tijdens dit proces scherp op aannames die je doet en valideer deze. Dit zorgt voor een gezonde dosis rationale achter ontwerpbeslissingen en, uiteindelijk, digitale oplossingen die er echt toe doen en de kostbare tijd van mensen waard zijn. 

Door je klant echt goed te leren kennen, leer je vanzelf welke problemen je voor ze op kunt lossen. En dat is waar design om gaat: problemen oplossen. Design gaat veel verder dan mooie dingen maken. Het is het hele creatieve proces van het zien van een probleem tot het realiseren van de beste oplossing. Elke stap gevoed met inzichten over de doelgroep. Design by insight is een manier van denken en werken waarin onderzoek en ontwerp naadloos in elkaar overlopen. 

Voice oplossingen: dat kan beter!

Voice is gearriveerd. Wereldwijd zit de technologie al jaren in de lift en sinds enige tijd gaat het ook in ons kikkerlandje hard. Maar voor wie ontwerpen we eigenlijk? De hype rondom voice is voor ons een perfect voorbeeld van een veld waarin te weinig vanuit de design by insight mindset wordt gewerkt. 

Veel bedrijven zijn fanatiek aan de slag gegaan met het ontwerpen van skills of actions en het pushen van de technologie. Logisch natuurlijk, want voice biedt mooie kansen. Maar de ‘waarom-vraag’ blijft in al dit enthousiasme vaak onderbelicht: welk probleem lossen we op? Hoe voegt het waarde toe voor mensen? En is een voice-oplossing echt beter dan de huidige oplossingen? Denk bijvoorbeeld aan het opvragen van je banksaldo. Hoe vaak ben je in een situatie dat je je saldo hardop voorgelezen wilt hebben? Er zijn een boel factoren waar je rekening mee moet houden als je een probleem op gaat lossen met voice. 

Dezelfde ‘technology push’ ontwikkeling zie je bij de opkomst van het internet en apps: de technologie is leidend en dan pas komt de mens. Nu we middenin de ‘voice-revolutie’ zitten, kunnen we dit nog omdraaien. Hoe zorgen we ervoor dat we de technologie zo inzetten dat het onze levens makkelijker maakt? Hoe ontwerpen we voice-interacties die ertoe doen? Wij geloven dat voice-design ook bij de klant begint. 

Meer leren over het maken van digitale oplossingen die de moeite waard zijn?

Op 15 oktober staan wij op Emerce Dare. We zoomen in op voice en geven op interactieve wijze concrete handvatten voor het maken van waardevolle digitale oplossingen.  

Deel dit bericht

1 Reactie

Kees

Van zelf-pratende priegelfoons vraag ik mij inderdaad af wat het nut ervan is, behalve voor blinden en slechtzienden. Wat mij betreft: Google assistent kan kakelen wat’ie wil, hij bekijkt het maar. Google probeert terloops het gebruik ervan wel door te drukken.
Je zou hem toch probleemloos van je priegelfoon moeten kunnen verwijderen? Nu kost het je tijd om hem weg te krijgen, maar ontdek je dat dit kennelijk zomaar niet kan. Echt iets dus wat je tijd niet waard is.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond