-

Inbound marketing gaat naar hoger niveau met dynamische content en realtime reageren

Inbound marketing verandert onder invloed van onder andere social, mobile en personalisatie. Moderne oplossingen groeien daarin mee.

Wat Amazon te maken heeft met inbound marketingtrends? Bijzonder veel, stelt marketing expert en Beeckestijn-docent Hans van der Meulen. Self service is namelijk een van de grote trends binnen inbound marketing en de Amerikaanse techgigant laat goed zien hoe je dit aanpakt. Amazon maakt het voor klanten eenvoudig om zelf zaken te regelen.

Amazon Prime

Wie dit niet doet, zal moeite hebben relevant te blijven, aldus Van der Meulen. Hij wijst op Amazon Prime als middel om die relevantie te bieden: geen verzendkosten, alle video kunnen bekijken en gratis gebruikmaken van Twitch. Mooi voor de klant, maar Bezos en co kunnen hierdoor aan het begin van het jaar al gelijk zeven miljard dollar facturen. Plus: de eerste cijfers laten zien dat Prime-houders per jaar enkele honderden dollars meer uitgeven dan klanten zonder dit abonnement.

Ook online, social en mobile zijn onmiskenbare trends die ervoor zorgen dat eigenlijk iedere organisatie een uitgever wordt. De strijd om aandacht wordt daardoor heviger is dan ooit, wat vraagt om personalisatie. “Personalisatie is ook een belangrijke trend”, stelt Van der Meulen. “Wie iets aan de man wil brengen, zal zijn verhaal zo gericht mogelijk moeten vertellen en ervoor waken niet te direct iets te willen verkopen, maar zich richten op inhoud die waarde heeft voor de klant. Dat is gezien de informatie-overload die er is een aardige uitdaging. En maakt SEO een bijzonder kritische factor.”

Enkele andere inzichten:

  • Hoewel social volwassen is geworden, starten de meeste mensen hun online zoektocht nog via search;
  • Je eigen website blijft het belangrijkste. Andere platformen kunnen hun regels ineens aanpassen;
  • Twee uit drie tieners kopen iets online en meer dan de helft doet het op zijn telefoon;
  • 27 procent van de internetters gebruikt alleen nog zijn telefoon. Denk dus aan je snelheid;
  • Bereik is één ding, maar hoe raak je iemand? Denk goed na over je boodschap, hoe overtuig je? Wat ziet diegene nu eigenlijk?
  • Er is geen goed of fout. Blijf A/B-testen en kijken hoe zaken werken.
Retargeten

“De rode draad door die trends is dat het cruciaal is dat Ternair Campaign ‘luistert’ naar welke content mensen nu gebruiken op je site”, haakt 2bmore consultant Ton Soddemann aan. Deze campagnemanagement-oplossing voor data gedreven één op één-campagnes. Een tool om relevantie te bieden dus, gebaseerd op touch points en interacties. Denk aan mail opens, clicks, websitebezoek, registraties/downloads, website logins en aankopen. “Timing is daarbij key”, zegt hij. “Campagnes zitten steeds dichter op de actie die een bezoeker uitvoert.” Wanneer een bezoeker op een website komt, legt Ternair uit welke content hij bekijkt om te weten hoe hij het beste is te retargeten indien hij niet converteert.

Binnen de campagne die daarop ingericht is, worden herkenbare bezoekers opgehaald – die bekend zijn van bijvoorbeeld eerdere aanmelding voor een mailing. Zij krijgen content gemaild die gebaseerd is op wat zij precies op de website hebben bekeken. Om vervolgens nog een reminder te sturen na tien dagen, waarbij wordt gekeken of diegene in de tussentijd nog minimaal één keer op de site is geweest, als goede indicator van relevantie. Deze aanpak leidt tot aanzienlijke verbeteringen in engagement (CTO, CTR).

Dynamic content via RSS

Hoe dynamische, persoonlijke content is te maken, wordt eveneens duidelijk aan de hand van een toepassing voor reiswebsite NRV. De voorkeuren van sitebezoekers, op basis van websitegedrag, vormen de input voor url’s die specificeren welke ‘blokken’ interessant zijn voor de persoon in kwestie. Denk aan landen en groepsreizen versus privéreizen. Voor iemand die naar Indonesië zocht en keek naar groepsreizen, kan een mail gegenereerd worden waarin alleen die combinatie wordt aangeboden. Soddemann: “Wat uit te breiden is met meerdere landen, sortering op bijvoorbeeld prijs en meer. Informatie die mensen achterlaten op het web ontsluit je via een dynamische rss. Personalisatie dus.”

Realtime reageren op websitegedrag

Soddemann wijst ook op Webhooks, een nieuwe functionaliteit binnen Campaign. Waarbij een actie van een gebruiker – zoals een websiteclick, het verlaten van een winkelmandje of een Facebook like – een nieuwe actie triggert. Denk aan het versturen van een mail of een sms als een klant op een abonneerbutton klikt. “De functie is overal te plaatsen en roept een url aan die real time een campagne in Ternair kan aftrappen. Dat maakt het veel sneller en effectiever dan achteraf via Analytics”, besluit hij.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond