-

Inmeten nieuwe stijl gebruikt AR en maakt offertes

Bedrijven als EDF, Otolift en IKEA meten veel daken, trappen en vloeren in. Dat gebeurt op basis van computer vision nauwkeuriger dan voorheen en kan direct worden gevisualiseerd middels augmented reality en kan meteen een offerte worden uitgebracht.Inmeten 2.0 is een onderbelichte trend die veel positieve impact heeft op bedrijfsprocessen en laat de klant zichzelf kwalificeren als lead.

Tot nu toe gaat een accountmanager langs bij de klant om de wensen in kaart te brengen, verschillende opties te bekijken om vervolgens een offerte  uit te brengen op basis van de wensen en keuzes van de klant. Een ogenschijnlijk normaal proces waar drie substappen in zitten die met technologie sterk kunnen worden verbeterd.

1. Laat de consument zijn aankoop visualiseren voordat hij het koopt

Op basis van foto’s uit de catalogus en opgestuurde kleurensamples wordt bepaald of het product ‘mooi’ staat. Een risicovolle stap omdat veel beroep wordt gedaan op het inlevingsvermogen van de klant. Dit wordt Imagination gap genoemd. Brits onderzoek noemt dit zelfs ‘Retail’s £1 billion  problem’ omdat bleek dat het niet kunnen zien hoe iets “echt” staat leidt tot onzekerheid en uitstel van aankoopbeslissing.

Zien hoe iets eruit gaat zien voordat het is gekocht kan inmiddels wel. Middels augmented reality technologie kan direct inzichtelijk worden gemaakt hoe een bepaalde keuze uit de catalogus eruit komt te zien bij iemand thuis. Ikea place is het bekende voorbeeld. De klant kan experimenten en bijvoorbeeld direct zien wat het met de kamer doet als er rode vloerbedekking zou liggen.

2. Laat de consument zichzelf kwalificeren als lead

Terwijl klant gewend raakt aan online zelfbediening, het zelf kunnen experimenteren op ieder moment van de dag. Is het  nog gebruikelijk dat voor bijvoorbeeld vloerbedekking of zonnepanelen een accountmanagers en soms ook nog een collega gespecialiseerd in inmeten moeten langskomen. Niet schaalbaar en dure uren reistijd. Neem het concept wat is gemaakt voor de elektrische groothandel EDF.

De gebruiker kan zelf, door via een tablet virtuele punten te plaatsen op de hoeken van zijn of haar dak meten hoeveel zonnepanelen erop kunnen. Via de koppeling met de catalogus kan de klant dan bepalen welk soort zonnepanelen hij kiest. En op basis van die keuze in combinatie met het aantal zonnepanelen, locatie en helingshoek wordt dan het aantal zonuren en de terugverdientijd bepaald.  

Het gebruik van deze app kan worden gemeten en zorgt ervoor dat de klant zichzelf kwalificeert als hot lead als hij of zij er bijvoorbeeld er veel gebruik van maakt, offerte aanvraagt of de serviceafdeling inschakelt. Met deze voorkennis kan de verkoopafdeling nog effectiever klanten benaderen.

3. Laat de consument zijn eigen offerte maken.

Inmeten blijft een tijdrovend proces, plus het is handwerk waardoor het foutgevoelig is. Maar met computervision algoritmes kunnen de huidige tablets met behulp van markers een trap opmeten.  Deze metingen kunnen weer worden gekoppeld aan een AR-visualisatie tool. De offerte die er dan vervolgens uitrolt is met visuals die in de kamer van de klant zijn gemaakt alsof de aankoop er al echt staat. Zeer gepersonaliseerd en relevant. En via de tool kan de offerte direct als direct mail worden verstuurd.  

Conclusie: Empower de consument

Nieuwe technologie zoals Computer vision en AR stellen de consument in staat om nog meer in controle te zijn en betere keuzes te maken. Het inkoopproces wordt nog makkelijker en efficiënter voor de organisatie.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond