-

MACH versus de (verborgen) kosten van de zaken bij het oude laten

In uitdagende economische tijden is het nog belangrijker om de kosten van IT-projecten goed in de gaten te houden. Overstappen op een MACH-architectuur lijkt dan een prijzig besluit, maar de zaken bij het oude laten brengt ook kosten mee. ‘Legacy’-systemen kunnen innovatie en flexibiliteit remmen en hebben hogere personeelskosten.

Door de uitdagende economische omstandigheden zien we sinds halverwege 2022 steeds vaker dat bedrijven onvoldoende of zelfs geen budget vrijmaken voor nieuwe digitale projecten. Meestal wordt gezegd dat het project eerst zijn meerwaarde moet aantonen voordat er verder in geïnvesteerd wordt.

Deze strategie geeft te denken, aangezien de kosten voor oudere legacy-oplossingen gewoon doorlopen en op langere termijn zelfs hoger uitvallen dan wanneer je zou overstappen op modernere architecturen. De Total Cost of Ownership (TCO) van bijvoorbeeld een MACH-architectuur komt op langere termijn veel lager uit.

De opstartkosten

De TCO voor legacy-oplossingen is in het begin vrij overzichtelijk. Je hebt een basisoplossing waarvoor je een vast bedrag hebt betaald. Vaak zitten daar ook onderdelen in die je zeker in het begin niet gebruikt, maar waar je wel voor betaalt. Na verloop van tijd wordt de kostenstructuur van een legacy-oplossing veelzijdiger, doordat je het platform blijft verbeteren en uitbreiden. Naast licentie- en onderhoudskosten krijg je dan ook te maken met uitgaven aan hot fixes en maatwerk. Ook loop je het risico dat je na enkele jaren genoodzaakt bent om over te stappen naar een nieuw platform dat voldoet aan je wensen, met alle kosten van dien.

Als je dat afzet tegen MACH, zie je dat de kosten op langere termijn vele malen lager zijn. Bij MACH hoef je maar één keer te migreren en daarna nooit meer replatforming te doen. Je kiest daarbij wat je nodig hebt en gaat daarmee aan de slag. Heb je daarna toch behoefte aan een ander type oplossing of wil je van aanbieder wisselen, dan kun je dat binnen MACH eenvoudig doen. Je wisselt simpelweg de ene API in voor de andere. Je betaalt zo alleen voor wat je echt nodig hebt. Je hebt daarnaast ook geen upgrades of hot fixes en hoeft deze dan ook niet meer te budgetteren.

De kosten van innovatie

Een andere belangrijke kostenpost zijn de innovatiekosten (cost of innovation). Daar valt alles onder wat je nu niet doet maar in de toekomst wel wilt gaan doen. Denk aan het nieuwe businessmodellen zoals de introductie van een marketplace of het aangaan van partnerschappen.

Als deze zaken nog niet in je legacy-omgeving zitten, moet je wachten totdat de betreffende feature of module is uitgerold. Hoe langer dit duurt, hoe meer geld het kost. Je bent daarbij ook gebonden aan de kosten die gemoeid zijn aan deze uitbreiding. Het platform dicteert op deze manier jouw tijdslijn en hoe je het dient te gebruiken.

Binnen MACH heb je zelf de controle wanneer en hoe je deze innovaties tot leven brengt, terwijl de kosten ook vele malen lager liggen. Je maakt namelijk eenvoudig een project aan en kijkt of het waarde toevoegt aan je bedrijf. Op deze manier kun je veel sneller innoveren.

De kosten van inflexibiliteit

In het verlengde van innovatie heeft ook flexibiliteit (of het gebrek daaraan) invloed op je TCO. Veel retailers hebben bijvoorbeeld te maken met jaarlijkse piekdrukte. In een legacy-omgeving wordt in dat geval vaak gekozen voor een code freeze, waarbij er in die piekperiode niets digitaal aangepast mag worden.

Het voordeel van een code freeze is dat er geen bijzonderheden plaats kunnen vinden. Dit is direct ook een groot nadeel, omdat je tijdens deze periode geen aanpassingen kunt doen om beter in te spelen op de wensen van de klant. Op deze manier kost het gebrek aan flexibiliteit je klanten en omzet.

Met een MACH-architectuur kun je altijd door ontwikkelen, zonder dat je je zorgen hoeft te maken dat je omgeving onder de druk bezwijkt. Op deze manier kun je snel reageren op actuele ontwikkelingen en klanten beter van dienst zijn.

De kosten van talent

Werknemers zijn voor veel organisaties ook een grote kostenpost en MACH kan daarin een belangrijke rol vervullen om deze te verlagen. Voor veel systemen is het noodzakelijk dat je de juiste kennis binnen je organisatie hebt. Voor legacy-oplossingen vergt het vaak jaren om deze kennis via trainingen en ervaringen op te doen. Het kost je dus relatief veel geld om deze mensen op te leiden en om deze kennis binnenboord te houden of aan te trekken.

Bij MACH wordt er geen programmeertaal gedicteerd en is alle documentatie publiekelijk toegankelijk. Na een training van twee dagen kunnen je medewerkers al direct met MACH aan de slag. Hierdoor wordt het eenvoudiger om nieuw personeel aan te trekken. Een bijkomend voordeel is dat MACH je medewerkers stimuleert om zichzelf uit te dagen, omdat ze met nieuwe technieken mogen werken waar steeds meer vraag naar is. Uiteindelijk zorgt MACH voor minder verloop van personeel en lagere wervingskosten.

Succesvolle MACH-voorbeelden

Eerder al schreven we hier al over hoe Vision Healthcare profiteert van MACH. De aanbieder van voedingssupplementen doet veel overnames en deze organisaties hebben ieder hun eigen technieken en mensen die ze gebruiken. Dankzij MACH kan Vision Healtcare deze acquisities snel en soepel integreren in hun huidige landschap.

Een ander goed voorbeeld is de Nederlandse Spoorwegen (NS), dat moderne technologie inzet om zijn IT-landschap toekomstbestendig te maken. Voorheen was het ontwikkelen van nieuwe ideeën en innovaties moeilijker, doordat het updaten van het landschap niet snel genoeg ging. Nu kan de NS via API’s nieuwe software in het landschap integreren. Op deze manier wordt de NS-reiziger tijdens de hele reis beter bediend, denk hierbij ook aan het gebruik van deelmobiliteit zoals fietsen en scooters.

MACH-conferentie in Amsterdam

Heeft jouw organisatie een legacy-omgeving, maar denken je erover na om de overstap te maken naar MACH? Op 13 en 14 juni vindt in Amsterdam MACH TWO plaats, een wereldwijde conferentie met sprekers uit onder meer het Verenigd Koninkrijk en Scandinavië. Dit is, naar mijn mening, een unieke kans om het verhaal van MACH-gebruikers te horen en je netwerk uit te breiden.

Over de auteur: Joanne Veenvliet is Sales Director Benelux bij commercetools.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op sociale media: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

1 Reactie

Jan Willem Eshuis

Waarom staat er bovendien bericht geen advertentie?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond