-

Composable commerce in de praktijk brengen? Zo creëer je snel businesswaarde

Er gebeurt momenteel veel waardoor ondernemen onzeker wordt, ook online. De korte termijn krijgt daarom meer focus bij bedrijven, terwijl digitale transformatie vraagt om langetermijnvisie. Zonder heldere ‘business case’ worden investeringen in e-commerce en innovatie op pauze gezet, terwijl je juist nu met innovatie het verschil kunt maken.

De groei in e-commerce is afgenomen en fysiek winkelbezoek neemt weer toe, volgens Thuiswinkel.org. Niet alleen ‘Big Tech’-bedrijven zoals Facebook en Amazon zijn bezig met het snoeien van personeel, ook bol.com en Messagebird. 2023 is onzeker voor bedrijven vanwege oorlog, crisis en dreigende recessie op het Europese continent. Aan de andere kant blijft de digitalisatietrend doorgaan en kunnen bedrijven niet volledig de handrem op innovatie en ontwikkeling zetten. Ook bij iets als composable commerce wordt hardop de vraag gesteld: leuk, maar wat levert het op? Wanneer kan ik resultaten verwachten?

Composable Commerce voor korte termijn

Het mooie van composable commerce is dat je er uitdagingen mee op korte termijn kunt oplossen zonder het grote plaatje uit het oog te verliezen. Met composable breek je functionaliteiten die voorheen opeengestapeld in een monoliet zaten op in praktische, losse componenten. Het gebied waarin en de snelheid waarmee je dat doet bepaal je volledig zelf. Je hoeft dus niet alles in een keer te vervangen. Je kunt kijken waar de pijn zit en de kansen liggen in je huidige set-up – ook als dit een all-in-one monoliet is – en die op een composable manier adresseren.

Is de conversie vanuit search erg laag bijvoorbeeld? Implementeer dan een volwassen zoekmachine, meet de meerwaarde en evalueer of je hier mee door wilt of niet. Heb je nog geen productaanbevelingen? Implementeer een dedicated product recommendation engine voor suggesties gedurende de klantreis (on-site, e-mailmarketing etc.) als een proof of concept en meet wat de meerwaarde is.

Zeker wanneer de omzetgroei stagneert en de kosten toenemen, is de praktische insteek van composable bijzonder prettig. De grote uitdaging is echter om composable commerce op lange termijn efficiënt in de praktijk te brengen zodat de voordelen optimaal benut kunnen worden.

Gestructureerd beginnen met composable in vier stappen

Voordat je veranderingen gaat aanbrengen in je IT-infrastructuur, moet je eerst weten waar je nu staat en wat de stip is op de horizon. Dat is waar een commerce assessment & recommendations process mee helpt. Dit proces stelt je in staat om op een gestructureerde manier je toekomstige e-commerce architectuur, organisatie en processen inzichtelijk te maken en vervolgens te realiseren.

  • Why are you doing this?
    Begin met de belangrijkste vragen: waarom doe je dit precies? Wat wil je bereiken? Zorg voor een digitale strategie met duidelijke doelstellingen en doelen waarin ook de behoeftes van klanten en het concurrentielandschap zijn meegenomen. Benoem vervolgens de metrics waarmee je het succes en de voortgang gaat meten.
  • Where are you now?
    De volgende stap is om te begrijpen waar je nu staat. Kijk naar de organisatie, de processen en de huidige technologie-stack. Voordat je met een composable-routekaart aan de slag gaat, moet je eerlijk zijn tegen jezelf over de digitale volwassenheid van je organisatie. Ben je als organisatie voldoende in staat om de bestaande en eventuele nieuwe applicaties functioneel en technisch effectief te managen? Heb je de juiste mensen en vaardigheden aan boord? Is er voldoende samenwerking en afstemming tussen de business- en de applicatie-owners? Kun je snel genoeg inspringen op veranderingen?
Klantreis als insteek

Om focus te leggen op omzetgroei en efficiëntie is het raadzaam om de klantreis als insteek te kiezen. Maak eerst alle verschillende touchpoints – zowel online als offline – inzichtelijk. Koppel deze vervolgens aan de achterliggende processen en technologie-stack. Wat levert het op en wat kost het? Zijn er zaken vergelijkbaar of wijk je af van je segment in de markt? Is dat een USP of een historische keuze en wat betekent dit? Hiermee identificeer je waar de pijnpunten in de huidige processen en architectuur zitten. Vaak kunnen deze worden opgedeeld in twee verschillende dimensies:

  1. Verbetering van de customer experience waarmee de omzet omhoog kan. Wat kun je doen om meer orders en/of vollere mandjes te creëren? Waar zit de grootste kans kijkend naar het huidige klantgedrag en marktkenmerken? Wat gebeurt er in de analytics funnel, waar zit onnodige drop off? Heb je kwalitatieve inzichten die je verder helpen? Is het makkelijker om nieuwe klanten aan te trekken, bestaande klanten vaker, meer of andere producten te laten kopen etc.
  2. Efficiëntere processen binnen de operatie waarmee kosten kunnen worden bespaard. Denk aan: fulfilment, customer service, contentmanagement, merchandising, online marketing, applicatiebeheer en ontwikkeling.
Vooruit naar de langere termijn

Met deze basis kun je naar de derde stap. Je bepaalt hoe de ideale langetermijnorganisatie, ondersteunende processen en het composable technologielandschap eruit zien. Vervolgens identificeer je de hiaten met de huidige situatie.

  • Where are you going?
    Waar liggen de grootste kansen? Wat zijn de snelle oplossingen, wat zijn tijdelijke oplossingen en wat is de gewenste eindstatus en wat betekent dit? Heeft bijvoorbeeld contentmanagement in je commerce platform nog wel toekomst? Wat kun je hergebruiken uit je huidige monolithische platform? Onderzoek of de aanvullende oplossingen die je zoekt al bestaan in de markt, verkrijg inzicht in de mogelijkheden en kosten om je plannen te toetsen aan de realiteit. Maak de business case voor de losse onderdelen. Een belangrijke voorwaarde om scherp te houden: zijn de specialisten met de juiste ervaring en programmeerkennis die je denkt nodig te hebben ook daadwerkelijk te vinden?
  • How will you get there?
    Als laatste stap maak je een routekaart op basis van de business cases. De routekaart moet prioriteit geven aan de functionaliteiten die de meeste businesswaarde hebben en impact op de klantwaarde creëren. De metrics die eerder zijn benoemd om voortgang en succes te meten kunnen verder aangescherpt en gedetailleerd worden om zo onderdeel te zijn van kwartaaldoelen en evaluaties. Per organisatie verschilt het composable scenario, maar een aantal routes komen regelmatig terug in de praktijk.
De drie meest voorkomende scenario’s

Van monoliet naar headless – Bijvoorbeeld omdat de monoliet ondermaatse prestaties levert of te weinig mogelijkheden biedt voor een onderscheidende customer experience. Je kunt een nieuwe front-end introduceren die aansluit bij de bestaande commerce engine. Met daarnaast het toevoegen van een headless CMS vergroot je de mogelijkheden om de customer experience efficiënt te managen en uit te breiden. Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van een blog of rijkere productpagina’s met additionele content, betere snelheid en SEO, maar ook om je interne team efficiënter te kunnen laten werken. De eerste business case voor composable is dan om de front-end van de monoliet te vervangen.

Gefaseerd composable introduceren – Het volledig ‘herplatformen’ van een monolithische oplossing naar composable is vaak een groot project met een lange doorlooptijd en aanverwante kosten en risico’s. Daarom kiezen organisaties steeds vaker voor een stapsgewijze aanpak waarmee snel resultaat wordt behaald. Veel terugkerende onderwerpen zijn hierbij de customer experience (search & merchandising, aanbiedingen, contentmanagement, subscriptions & localisation) en de operationele efficiëntie (product information management, order management, digital asset management, marketplaces en de e-commerce engine). Een veelvoorkomend eerste doel is het vervangen van de standaard zoekmachine met een search & merchandising-oplossing die snel te realiseren is.

Ga direct composable – Het laatste scenario is om vanaf het begin in composable te duiken. Herplatform je monoliet met de beste componenten voor front-end, commerce en content management, snel gevolgd door search en merchandising. Dit vraagt om een forse investering vooraf, maar dat is uiteindelijk goedkoper dan stapsgewijs de infrastructuur vervangen. Dit scenario is bijvoorbeeld interessant voor een webshop die een snelle, internationale groei doormaakt. Hoe langer je wacht met de overstap naar een flexibele infrastructuur waarmee je kunt schalen, hoe lastiger het zal worden. Door eerst in een kleine markt te lanceren of de go-live te faseren, verminder je het risico van deze aanpak.

Composable commerce voor korte én lange termijn

Ongeacht de situatie waarin jouw organisatie zich bevindt is het dus mogelijk om te starten met composable. Het is helemaal niet erg om het klein te maken en gewoon ergens te beginnen. De lessen die je als bedrijf leert helpen je weer met de volgende stappen. En als je sneller moet gaan: wees er dan wel zeker van dat je geen stappen overslaat en dat er zorgvuldige analyse en tussentijdse afstemming en bijsturing plaatsvindt.

Over de auteur: Gijs Edelbroek is Solutions Director bij Lab Digital.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op sociale media: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

2 Reacties

Manon - Deity

Interessant om van verschillende kanten te lezen over Headless en Composable Commerce. Ik ben benieuwd hoe jullie Composable Commerce oplossingen bieden aan jullie klanten. In Composable Commerce heb je een composer nodig, een laag in het midden, die zorgt voor de connecties en data orchestration tussen de verschillende services en de frontends. Hoe zien jullie dat?

Bij een headless architectuur koppel je de frontend los van de backend waardoor je meer vrijheid en flexibiliteit krijgt, maar wel alleen in de frontend! Bij Composable Commerce doen we hetzelfde voor de backend door een composer in te zetten die ervoor zorgt dat alle verschillende services met elkaar kunnen werken en die real time data naar de frontends stuurt. Hierdoor krijg je als online merchant volledige vrijheid, controle en flexibiliteit om te bouwen wat je als bedrijf nodig hebt en daardoor klantverwachtingen te overtreffen. Een toekomstbestendige oplossing!

Bij Deity geloven we er volledig in dat Composable Commerce de toekomst is van ecommerce. Met onze Commerce Composer helpen we wereldwijd snelgroeiende bedrijven met de overstap naar Composable Commerce. We hebben een Composable Commerce Cheat Sheet opgesteld waarin we vertellen wat Composable Commerce is en hoe het bedrijven helpt met hun groei. https://www.deity.com/composable-commerce-cheat-sheet

Gijs Edelbroek - Lab Digital

Dank voor je reactie Manon en leuk om te horen dat jullie ook bezig zijn met het toegankelijker maken van composable commerce. Wij hebben hiervoor een aantal jaar geleden een open source product ontwikkeld: https://machcomposer.io.

Hiermee wordt de complexiteit van het koppelen van de verschillende componenten voor een gedeelte weggenomen waarmee klanten sneller en kosten efficiënter een composable landschap kunnen ontwikkelen en onderhouden.

Het lijkt me leuk om een keer onze ervaringen op dit vlak met elkaar uit te wisselen. Ik stuur je een berichtje via LinkedIn.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond