-

Na duurzaamheid en het klimaat gaat het nu over het sociale bewustzijn

Dit jaar waren design en tech ethics goed vertegenwoordigd op SxSW. Het bewust omgaan met, en verantwoordelijkheid voelen voor data en content, werd besproken. Nadat thema’s als duurzaamheid en het klimaat in voorgaande jaren ruimschoots werden behandeld, is nu het sociale bewustzijn aan de beurt. En de paradox van de zorg van de toekomst, wat is dat?

Over de gezondheidszorg is veel discussie. Hoe kunnen we de wereld en de zorg beter maken met nieuwe technologie? Op SxSW werd op de risico’s ingezoomd. Hoe gaan we om met alle data die beschikbaar komt? In hoeverre proberen we mensen, maar ook systemen te verrijken met alles wat we in de nabije toekomst kunnen

Neophiles vs. neophobes

In de gezondheidszorg in de Verenigde Staten – maar ook in Europa – is technologie in de gezondheidszorg een hot topic waar veel verschillende emoties loskomen. Het elektronisch patiëntendossier is bijvoorbeeld al jaren een onderwerp van discussie. Dit debat gaat meestal over meningen gedreven door angst en hoop, gevoerd tussen de neophiles en de neophobes.

De neophobes zien technologie als een oncontroleerbare entiteit die hun baan gaat overnemen, hun privacy gaat schenden en het menselijk contact gaat beïnvloeden in negatieve zin. De neophiles zien daarentegen juist mogelijkheden ontstaan op de arbeidsmarkt en geloven in een efficiëntere wereld waarin het menselijk contact kwalitatiever kan worden door technologie.

Waar normaliter de meerderheid zich in het midden bevindt en het debat daardoor genuanceerd wordt, is daar binnen technologische ontwikkelingen minder sprake van. Nieuwe technologie wordt immers gemaakt door de neophiles met een visie gericht op de toekomst. Maar bijna iedereen die werkzaam is in de gezondheidszorg, is ervan overtuigd dat goede zorg juist door mensen wordt geleverd. Uit diverse onderzoeken is namelijk gebleken dat wanneer een arts meer tijd besteedt aan contact met een patiënt, de kans op herstel toeneemt en de patiënt minder vaak gebruik maakt van het zorgsysteem. Meer persoonlijk contact tussen arts en patiënt zou dus leiden tot uiteindelijk goedkopere zorg.

Menselijk contact x technologie

Als we de neophiles moeten geloven, maakt de combinatie tussen nieuwe technologie en het menselijk contact wel degelijk efficiënter. Hoe dat eruitziet? Dr. David Feinberg, het hoofd van Google’s health team, gaf tijdens een discussie-sessie zijn visie op technologie en de gezondheidszorg. Per minuut verwerkt Google 70.000 queries over gezondheid: bijna een miljard per dag. De data die Google verzamelt, maakt ze de grootste medische kennisbank ter wereld.

Doordat Google oneindig veel content kan scannen met image recognition, zijn ze inmiddels zo ver dat een moedervlek van een melanoom kan worden onderscheiden. Aan foto’s van ogen kan talloze data worden gekoppeld. Wie Alzheimer krijgt en wie gevoelig is voor een hoge bloeddruk of diabetes – ook dat kan allemaal vroegtijdig ontdekt worden. Dat is namelijk afhankelijk van DNA, en onder andere de plek waar je leeft en waar je bent geboren. Google is hierin bewezen nauwkeuriger dan een arts. Om dit te optimaliseren is een enorme hoeveelheid persoonlijke data nodig. Persoonlijke data waardoor de zorg op maat worden geleverd. Dus ook dit kan de zorg efficiënter en persoonlijker maken.

De gulden middenweg

Maar gaat Google de gezondheidszorg echt verbeteren? Google zelf is ervan overtuigd. Ze willen alleen wel alles van je weten. En het feit blijft dat ondanks alle inzet om de zorg te verbeteren, Google dit niet alleen kan. Ook niet samen met de medici. De oplossing ligt vooral bij de bewakers van het systeem. De zorgverzekeraars en de politiek zijn verantwoordelijk voor het vinden van de balans. Zolang verzekeraars winst moeten maken, salarissen moeten betalen en de kosten van medicatie moeten beperken, maar tegelijkertijd de beste persoonlijke zorg moeten bieden, komt er weinig verandering. Daar ligt een rol voor de politiek.

Verschillende partijen werken momenteel aan hun eigen visie voor de gezondheidszorg. Meer efficiëntie, goedkopere medicatie, minder kosten. De ideale vorm ligt in het midden. Daarbij wordt de gezondheidszorg waarschijnlijk niet goedkoper. Maar het zou wel efficiënter en menselijker kunnen. Met meer aandacht en meer kennis als de arts zich meer richt op het contact en de data gebruikt voor de juiste zorg op maat.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond