-

National Glamour Day: zo val je op als online retailer

Vandaag is het weer National Glamour Day. Corona of geen corona, op deze jaarlijkse shopdag wordt zowel offline als online gestrooid met hoge kortingen en zachte prijzen voor de modebewuste consument.

De aankoopintentie van deze groep ligt hoog. Maar: hoe groot is de kans dat je als online retailer opvalt tussen het promotiegeweld van andere retailers? Je bent helaas niet de enige die een mailing uitdoet en een fikse korting biedt. Hoe je toch onderscheidend kan zijn? Een kleine tip van de sluier: je loyale klant verdient de meeste aandacht.

Binnen no-time kennismaken

De kans is groot dat veel nieuwe consumenten een bezoek brengen aan je website. Het is de truc om hun interesse snel te wekken met de juiste producten. De eerste tip zit hem dan ook in het afstemmen van realtime promoties op hun behoeftes. Dit doe je door zo snel mogelijk het gedrag van de consument in kaart te brengen, zodat je direct relevant bent en je de kans op een aankoop vergroot. Focus daarom op het analyseren van realtime klikgedrag. Iedere klik, muisbeweging of zoekopdracht geeft je meer informatie over de klantbehoefte. Zo weet je bijvoorbeeld al na een eerste klik of iemand op zoek is naar kleding of schoenen. Hoe sneller je het gedrag van de klant registreert, hoe sneller je hierop kunt inspelen. Denk bijvoorbeeld aan het laten zien van kortingen op bijpassende producten of vergelijkbare producten. Op deze manier zorg je dat de consument snel in aanraking komt met de promoties die voor hem of haar interessant zijn. 

Quick win: opstellen van persona’s 

Zijn realtime gepersonaliseerde promoties dit jaar nog een iets te ver-van-je-bed-show? Focus dan op het slim afstemmen van je content. Op National Glamour Day worden consumenten immers overspoeld met allerlei kortingen. En eigenlijk weet elke marketeer wel dat lang niet elke promotie even relevant kán zijn voor de consument. De makkelijkste én snelste stap die je vandaag nog kan zetten is het opstellen van persona’s. Welke eigenschappen van consumenten kun je in kaart brengen? Slaan moeders vaak hun slag bij je shop, of weten tieners ook goed hun weg te vinden naar je winkel? Hoe beter je de consument kent, hoe meer dit helpt bij het maken van een persoonlijke boodschap. Het opstellen van vier persona’s is al waardevol. Door een bepaalde promotie te verbinden aan een persona speel je toch eenvoudig in op de bestaande informatie van klanten. Zo biedt je boodschap net wat meer relevantie dan de overload aan kortingsmails die de komende dagen uitgaan.

Loyaliteit boven alles

Vergeet op National Glamour Day vooral je loyale klanten niet. Deze klanten, die je door en door kent, kun je wellicht nog de beste promotie of korting bieden. Omdat je veel van hen afweet, kun je zelfs tot op individueel niveau de juiste snaar raken. En welke consument wordt nu niet blij van content die tailor-made is? Dit betekent dan dus ook dat iedere klant een unieke promotie ontvangt. En omdat deze groep je óók hoog heeft zitten, is de kans groot dat ze met een sterk gepersonaliseerde aanbod snel overgaan tot aankoop. Door hen niet alleen op speciale dagen, maar gedurende het jaar extra aandacht te geven, bouw je aan een duurzame relatie met je klant. 

Flinke boost

National Glamour Day bied je legio kansen om je conversie een flinke boost te geven. Door zowel op korte – als op lange termijnconversies in te spelen, haal je het meeste uit deze jaarlijkse shopdag. Zoek deze combinatie dan ook vooral op. Ontdek snel waar nieuwe klanten behoefte aan hebben en geef je bestaande klanten net dat beetje extra. Door hiernaast jaarrond met individuele content in te spelen op klantbehoeftes, bouw je aan een loyale fanbasis. Zo weten je klanten je bij de volgende grote promotie ook weer blindelings te vinden. 

Over de auteur: Tom van der Woude is product manager bij Building Blocks.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond