-

Nieuwe accountstructuur bij Amazon: meer relevantie voor adverteerders

Amazon heeft een volgende stap gezet in de ontwikkeling van de propositie voor adverteerders. Een waar vele performance marketeers met smart op hebben gewacht: advertentiegroepen. Advertentiegroepen zijn wellicht niet het eerste waaraan je denkt bij vooruitgang, maar voor Amazon Advertising is het een grote stap vooruit. Het biedt twee hele grote voordelen: controle en relevantie. Wat uiteindelijk leidt tot beter resultaat. 

Amazon Advertising in de kinderschoenen 

In vergelijking met Google heeft Amazon een zeer klein en jong advertentieprogramma met slechts 3,5 miljard dollar advertentieomzet in Q3 2019 tegenover 33,9 miljard omzet voor Google. Dit zie je ook terug in de beperkte functionaliteiten en advertentieformaten. Door de uitrol van advertentiegroepen voor sponsored product campagnes voor Amazon Vendors (de functionaliteit bestond al wel voor Sellers) zet Amazon weer een volgende stap richting volwassenheid. Het belangrijkste hierbij is dat het gaat zorgen voor meer controle en inzichten waardoor je beter en sneller kunt optimaliseren waardoor je performance zal verbeteren. 

Seller of Vendor?

Er zijn twee manieren waarop je op Amazon kunt verkopen. Enerzijds heb je Sellers, zij bepalen zelf hoe ze de producten omschrijven, vermarkten en tegen welke prijzen ze producten op Amazon verkopen. Vendors verkopen juist hun producten direct aan Amazon. 

Waarom is dit zo belangrijk? 

Binnen Paid Search is het een best practice om campagnes op te splitsen op basis van eigen merknaam, product of categorietype etc. om daarna verdere segmentatie toe te passen op advertentiegroepniveauDoor de nieuwe structuur met advertentiegroepen kunnen we deze best practice ook in Amazon toepassen. Door het toevoegen van advertentiegroepen aan de accountstructuur kan je creatievere en beter gestructureerde campagnes opzetten. Zo kan je binnen een campagne voor iedere maat of kleur een advertentiegroep aanmaken en specifieke advertenties laten zien.  

Drie tips voor het herstructureren van je Amazon account  

Het herstructureren van je account en het inspelen op de voordelen van deze nieuwe functionaliteit is een behoorlijke no-brainer die je het liefst gisteren al had doorgevoerd, maar er zijn wel zaken waaraan je moet denken.  

1. Maak een best practice analyse vanuit Paid Search 

Maak gebruik van de jarenlange ervaring die je hebt opgedaan binnen Paid Search en gebruik dit om de ideale structuur binnen Amazon op te zetten. 

2. Automatiseer direct je campagneopzet 

Bereid je accountstructuur voor op succes. Wanneer je direct kiest voor automatisatie, ben je voorbereid op succes.  Een rigoureuze verandering in de opzet van je account wil je niet handmatig doen, het kost namelijk te veel tijd, is foutgevoelig en de optimalisatie van de uitgebreide structuur zal alleen maar meer tijd kosten. Kies daarom voor automatiseringssoftware zoals iActivate. Hiermee adverteer je altijd op de producten en zoekwoorden die relevant zijn, een goede marge hebben en kun je voor je performance automatisch een meer granulaire advertentiegroepenstructuur activeren.

3. Ga eerst live met een campagne 

Heb je een groot aanbod met vele Asin’s (Amazon’s product codes) of een gecompliceerde structuur van ‘child’ Asin’s zet dan niet in één keer je hele account om maar test eerst de impact binnen een campagne voordat je alles omzet. 

Over de auteur: Jens van der Wegen van iProspect is een ervaren digitale strateeg met een sterke achtergrond in prestatiemarketing en helpt toonaangevende internationale merken bij hun digitale transformatie.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond