-

Onmisbare tips voor mobiele e-mailmarketing

Als er een trend is waar e-mailmarketeers telkens op hameren, dan is het wel mobiele e-mailmarketing. Ongeveer de helft van alle mail wordt namelijk geopend op een mobiel apparaat.

Even wat willekeurige cijfers: 45 procent van de Nederlanders gebruikt een smartphone of tablet om e-mail te lezen, zo blijkt uit het Nationaal e-mail Onderzoek 2013 (zie belangrijkste conclusies hieronder), en dat gaat verder toenemen: Forrester Research verwacht dat in 2017 78 procent van de Amerikanen email lezen op een mobiel apparaat.

Volgens Yesmail Interactive is het aantal mensen dat e-mail mobiel leest in het laatste kwartaal nog eens met vijf procent gestegen. 43 procent van de mobiele e-mailgebruikers bekijkt zijn e-mail zelfs meer dan drie keer per dag. Overigens groeide het aantal e-mail lezende desktopgebruikers ook, maar slechts met vijf procent. Dat houdt in dat een groot deel van de conversie zich verschuift naar smartphones en tablets.

Wie deze cijfers negeert en niets doet om zijn mails te optimaliseren voor mobiel gebruik loopt dus kansen mis. Sterker nog: uit irritatie over de onleesbaarheid van mails op smartphones zouden consumenten wel eens kunnen afhaken. Het is dus belangrijk dat mobiele e-mail niet alleen goed oogt, maar ook goed navigeerbaar is. Houd dus ook altijd rekening met gebruikers die grote handen hebben. Klikbare plaatjes hebben de ideale omvang van 40 tot 50 pixels. En die moet je bij voorkeur niet vlak achter elkaar zetten. Testen is erg belangrijk om te zien wat de ideale vormgeving is.

Een ideale mobiele e-mail is verder ongeveer 20 kb groot. Weliswaar worden mobiel internet steeds sneller, het is altijd goed om rekening te houden met lagere snelheden.

StreamSend, bekend van StreamSend Share 2.0, kwam een dezer dagen met tien tips voor mobiele e-mailmarketing:

1. Stuur je lezers naar een mobiel vriendelijke site.
2. Mooie beelden zijn op mobiel nog belangrijker.
3. Verwerk een call to action in je mail: een banner of knop.
4. Zorg voor emotie in de kop en call-to-action.
5. Maak gebruik van aan te passen (mail) sjablonen.
6. Kijk goed naar de opmaak: hoe verhoudt tekst zich tot beeld?
7. Zet de meest belangrijke informatie in de HTML omgeving.
8. Probeer de navigatie tot een minimum te beperken.
9. Gebruik een lettertype dat prettig is om te lezen, vermijd cursief en wees zuinig met vet.
10. Maak gebruik van korte video’s.

nationaalemailonderzoek2013_infographic

Deel dit bericht

1 Reactie

Gerben Busch, Veritate | the valley

Je maakt e-mail mobielvriendelijk door je niet blind te staren op de e-mail zelf maar ook naar het gewenste conversiepad: Is je landingpage of formulier responsive? Doe je dat niet, dan plaats je een vlag op een modderschuit.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond