-

Responsive website of native app? Allebei!

Hoeveel van de tijd die je online bent besteed je op je smartphone? En hoeveel op je computer of tablet? Als je net zo bent als de meesten van ons, breng je zo’n 65 procent van je online tijd door op je smartphone.

Althans, dat blijkt uit een recent onderzoek van ComScore. Daaruit bleek dat voor de gemiddelde Amerikaan inmiddels bijna tweederde van de tijd die hij of zij besteedt aan digitale media voor rekening van mobiel komt. Ik ga er gemakshalve van uit dat deze cijfers voor Nederland niet veel anders zullen zijn.

Dat is een stijging van 78 procent in twee jaar. Ter vergelijking: de tijd die we doorbrengen op tablets steeg in diezelfde periode met ‘slechts’ 30 procent en ons desktop gebruik daalde zelfs licht, namelijk met 1 procent.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Native app: goede gebruikerservaring

Uit het ComScore onderzoek blijkt verder dat we de tijd die we doorbrengen op onze smartphones vooral besteden aan mobiele apps, namelijk ruim 200 minuten per maand. Dat is zo’n 20 keer meer dan de kleine 11 minuten die we doorbrengen op het mobiele web.

comscore-mobile-media-time-spent-share

Uitgaande van deze cijfers zou je zeggen dat de keuze tussen een responsive website of een native app duidelijk in het voordeel van die laatste uitvalt. Maar zo simpel is het zeker niet.

Want wanneer we kijken welke apps mensen vooral gebruiken, dan blijkt dat slechts een paar apps het leeuwendeel van die tijd opslokken. Niet minder dan 75 procent van alle tijd die we besteden binnen native apps, gaat naar de top vier. De rest van de apps staan werkeloos ergens in een mapje.

Daar komt bij dat het steeds moeilijker wordt om met je app in beeld te komen bij de gebruiker. Inmiddels zijn er namelijk al zo’n drie miljoen Android, iOS en Windows apps die met elkaar concurreren om dat kleine beetje ruimte op je smartphone. De gemiddelde gebruiker heeft maar 15-20 apps geïnstalleerd. En volgens Uninstall.io verwijderen we 90 procent van de apps die we downloaden. Een app die het langer dan een week volhoudt op je smartphone schijnt al een uitzondering te zijn.

In India, waar de smartphone voor een groot deel van de bevolking de enige toegang tot het internet is, koos webwinkel Myntra er in mei 2015 voor om alleen nog maar een app aan te bieden. Zes maanden later was hun webshop weer terug. Het probleem: de app had veel minder bereik, en dus ook veel minder bezoekers en daarmee kopers dan de webshop. Nu hebben ze beide.

Mobiel web: groot bereik

Maar als we niet kijken naar de hoeveelheid tijd die mensen besteden, maar naar het totale bereik, dan wint het mobiele web het dik van de apps. Want gemeten naar het aantal unieke bezoekers per maand, is het mobiele web 2,7 keer groter dan dat van alle native apps bij elkaar.

app-vs-responsive-chart

Dat is niet zo verwonderlijk, want daar waar je een app eerst moet downloaden en installeren, ben je met één klik op een linkje in Google of Facebook al op een website.

En dan houden we nog niet eens rekening met het feit dat de tijd die mensen doorbrengen binnen apps, vaak eigenlijk ook het mobiele web is. Namelijk via embedded’ browsers binnen native apps. Bijvoorbeeld wanneer je in de Facebook newsfeed op een linkje naar een website klikt. Je blijft dan weliswaar binnen de Facebook app, maar feitelijk bezoek je het mobiele web.

Facebook beheerst, samen met eigendommen Messenger, Instagram en Whatsapp, onze mobiele wereld. Op onze smartphones besteden we ruim 20 procent van onze online tijd in de wereld van Mark Zuckerberg.

comscore-facebook-time-spent

Volgens data van MOVR komt zo’n 20 procent van al het mobiele webverkeer van browsers die zijn verwerkt in native apps.

Beiden zijn van levensbelang

Met andere woorden: apps zijn er voor rijke gebruikerservaringen, het mobiele web is er voor een groot bereik. Beiden zijn van levensbelang voor de meeste organisaties. Daarom is de vraag of je een responsive website nodig hebt of een native app eigenlijk niet relevant. Waarschijnlijk heb je ze allebei nodig.

Daarbij geldt wat mij betreft voor de meeste organisaties dat een responsive website op de eerste plaats komt. Zonder een website bestaat je bedrijf niet meer vandaag de dag. En een website die niet responsive is, kan anno 2016 echt niet meer.

Een of meer native apps ontwikkel je voor speciale taken die je gebruikers vaker moeten uitvoeren. Een native app is nu eenmaal ongeschikt voor eenmalig gebruik.

Overigens loont het zeker de moeite om eerst te onderzoeken of wat je wilt bereiken niet ook met een website kan. Moderne mobiele browsers als Chrome en Safari benaderen steeds meer de gebruikerservaring van een native app. Mits de website goed is gemaakt uiteraard.

Meeste zoek- en social verkeer mobiel

Je hebt dus, als het goed is, een gebruiksvriendelijke, snelle en veilige responsive of adaptive+responsive website met content van hoge kwaliteit. Daardoor kunnen je klanten je goed vinden via Google. Het afgelopen jaar kwam al meer dan de helft van alle zoekopdrachten op Google van smartphones.

En het verkeer naar je website dat afkomstig is van sociale media is al voor meer dan 80% afkomstig van smartphones.

Je responsive website is dus essentieel voor de vindbaarheid en zichtbaarheid van je bedrijf. Een of meer app(s) kunnen ervoor zorgen dat je een hechte, langdurige relatie opbouwt met je prospects en klanten.

Tien vragen voor je een app maakt

Stel jezelf voor je een app laat ontwikkelen de volgende vragen:

  1. Wat wil ik voor mijn organisatie bereiken met de app?
  2. Wie is het publiek dat ik wil bedienen met de app?
  3. Welke meerwaarde heeft de app voor dat publiek?
  4. Gaat dat publiek deze app frequent gebruiken?
  5. Welke alternatieven voor deze app bestaan er al?
  6. Is wat ik met de app wil bereiken ook mogelijk met een mobiele/responsive website?
  7. Voor welke platformen wil ik de app ontwikkelen (iOS, Android, Windows Phone)
  8. Wat mag de app inclusief onderhoud en updates kosten?
  9. Hoe gaat deze app zich terugverdienen?
  10. Hoe ga ik de app marketen? En wat mag dat kosten?
Conclusie

Het mobiele internet is inmiddels groter dan het desktop internet. En het groeit nog steeds keihard door. Een goede mobiele gebruikerservaring is daarom voor elke organisatie van levensbelang.

Native apps bieden de rijkste gebruikerservaring, terwijl het mobiele web zorgt voor een veel groter bereik. Beiden zijn essentieel voor veel organisaties.

Een responsive website of een adaptive+responsive website is echter een eerste vereiste voor ieder bedrijf om zoveel mogelijk mensen te bereiken met een goede mobiele gebruikerservaring.

Als je jouw gebruikers daarnaast met grote regelmaat het beste kunt bedienen met een native app, dan is dat een perfecte aanvulling van je mobiele strategie.

Deel dit bericht

4 Reacties

Sander

Hi Eric,

Mooi artikel! Wat is jouw mening m.b.t. progressive Web Apps?
http://www.emerce.nl/achtergrond/progressive-web-apps-de-toekomst-van-mobiele-apps

Groet,
Sander

bert

Deze site mist trouwens desktopoptie op mobiel, en mobiele versie mag weer groter, nu nl. onleesbaar.

Eelco

Beste Eric,

Goed artikel over een actueel onderwerp! Er mist echter wel 1, voor veel bedrijven enorm relevante dimensie: conversie.

Elke webwinkel zal beamen dat de conversie op mobiele sites zwaar tegenvalt. Vaak word de oorzaak gezocht bij het kleinere scherm, maar opvallend is dat onderzoek van Criteo aantoont dat Apps converteren als een dolle; 3.8x beter dan een mobiele website en verrassend genoeg zelfs 2x zoveel als desktop!
(http://www.slideshare.net/CriteoReports/criteo-state-of-mobile-commerce-q3-2015)

Dit is waarom wij bij JMango360 een enorme toeloop zien aan webwinkels die interesse hebben in een native m-commerce app.
De reden dat nog niet alle bedrijven zo’n app hebben, is dat het voorheen vrij kostbaar was om een maatwerk App te laten ontwikkelen, maar met de SaaS modellen van tegenwoordig kost het slechts een paar honderd euro om een eigen prachtige app te hebben.

Hoewel ik het dus met de meerderheid van je artikel eens ben, klopt een gedeelte van je conclusie (“Een responsive website of een adaptive+responsive website is echter een eerste vereiste voor ieder bedrijf om zoveel mogelijk mensen te bereiken met een goede mobiele gebruikerservaring.”) feitelijk niet. Onderzoeken als dat van Criteo tonen nu eenmaal aan dat mobiele sites tekort schieten in mobiele gebruikerservaring, en dat elk bedrijf voor wie gebruikerservaring en conversie belangrijk is, zich zoveel mogelijk op een App zou moeten richten.

Sanne

Hi Eric,

Interessant artikel, ben het zeker met je eens: het is niet of-of maar en-en. Je moet je mobiele bezoekers -zeker in e-commerce- een prettige mobiele ervaring bieden. Dus én een responsive website én een native app.

Je hebt gelijk wat betreft het grote bereik van mobiele websites. Via je website word je gevonden, maar het vergroten van retentie doe je bijvoorbeeld middels een native retail app. Het downloaden van een retail app laat zien dat een gebruiker zich verbonden voelt met jouw merk en een loyale klant is. Daar moet je van profiteren!

Bij Highstreet zien we dat app gebruikers meer kopen en spenderen, meer tijd doorbrengen in de app en vaker terugkeren dan naar een responsive website. Dit omdat een retail app veel sneller en fijner winkelt. Bekijk meer van onze resultaten op: http://highstreetapp.com/results

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond