-

Samsung koppelt spaarprogramma aan Samsung Pay

Bedrijven die mobiele betaaloplossingen introduceren ondervinden wat velen weten: een innovatieve techniek alleen zorgt niet voor een gedragsverandering. Samsung koppelt daarom een spaarprogramma aan Samsung Pay. Mogelijk dat dit de waardevolle incentive is waar consumenten op reageren.

Samsung kondigde recent aan het Reward-spaarprogramma te koppelen aan Samsung Pay. Met iedere aankoop die via de betaalapp wordt gedaan, zijn punten te verdienen. De spaarpunten zijn in te wisselen voor cadeaukaarten van bekende retailers, VISA gift cards en producten van Samsung zelf. Hoe meer aankopen iemand doet hoe hoger de ‘status’ wordt. Wordt Samsung Pay meer dan 30 keer per maand gebruikt dan levert dit een platinum status op en vier keer het aantal spaarpunten.

Samsung Pay in Nederland

Volgens de laatste geruchten wordt Samsung Pay zeer binnenkort in Nederland geïntroduceerd. In augustus is nog het einde van dit jaar als streefperiode genoemd. Hoewel het nog onduidelijk is of het Rewards-programma ook hier wordt gekoppeld, kan het een welkome toevoeging zijn. Al eerder is namelijk geconcludeerd dat de ingebruikname van digitale portemonnees stroef verloopt. Zonder de koppeling met andere diensten, zeggen experts, komt de consument niet in beweging. Veelgehoord is dan ook de roep om betere integraties met loyaliteitsprogramma’s.

Hoewel eind 2016 dus het streven was, lijkt dat niet te lukken. Samsung Nederland laat in een reactie weten nog geen datum te kunnen noemen. Met een aantal banken is Samsung in gesprek. Die reageren enthousiast, maar het bedrijf is nog in de “overlegfase”. Of ook in Nederland een spaarprogramma wordt gekoppeld aan Samsung Pay kon de woordvoerder niet zeggen. “Dat zou zomaar kunnen.”

Acceptatie en drijfveer nodig

Over de reden om een spaarprogramma te koppelen is de internationale tak van Samsung erg duidelijk: het moet consumenten een reden geven Samsung Pay vaker te gebruiken. Aangezien ook veel creditcardmaatschappijen punten of een cashback geven is de winst zelfs dubbel. Het wordt een ‘no-brainer’ genoemd door het bedrijf. ‘Dit is wat consumenten willen. Met name de millennials.’

Volgens vaksite PYMNTS doet Samsung hiermee een goede zet. Om ervoor te zorgen dat een innovatieve techniek wordt omarmd en consumenten hun gedrag aanpassen zijn twee ingrediënten namelijk belangrijk: acceptatie en een drijfveer.

Voor het eerste hebben de Koreanen gezorgd door begin vorig jaar LoopPay over te nemen en de Magnetic Secure Transmission-techniek te gebruiken. MST stuurt een magnetisch signaal naar de betaalterminal. Dat zorgt ervoor dat Samsung Pay in de VS bij bijna alle winkels is te gebruiken. Ook bij terminals die NFC niet ondersteunen. Weet Samsung met het spaarprogramma voor een extra drijfveer te zorgen dan stimuleert het daarmee indirect ook de winkeliers voor verdere acceptatie.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond