Server-side tracking & tag management, hype of toekomst?
Nu Google Tag Manager server-side (beta) is gelanceerd, gaat de populariteit van server-side tag management en daarmee server-side tracking naar alle waarschijnlijkheid toenemen. Server-side tracking is niet nieuw, maar wordt de laatste tijd vaak naar voren geschoven als dé oplossing voor adblockers en tracking prevention functionaliteit zoals ITP en ETP. Het ziet er echter naar uit dat de ontwikkeling van tracking prevention binnen (inmiddels) alle browsers nog niet op z’n eind is. Is server-side tag management & tracking dan wel dé oplossing en zou je implementatie van zo’n systeem moeten overwegen?
Tag management in het kort
Een tag management systeem (TMS) wordt geïmplementeerd in de website of app met een aanvullende datalaag (data layer). Vervolgens worden vanuit het TMS tracking pixels (tags) op basis van regels afgevuurd. Denk aan pixels van Google/Adobe Analytics, Facebook of Bing. De data layer zorgt er voor dat er extra informatie toegevoegd wordt aan de tags, zoals product ID’s op een productpagina of transactieinformatie op een order pagina. Veelgebruikte systemen zijn Tealium IQ, Google Tag Manager en Relay42.
Neem een Premium abonnement en krijg onbeperkt toegang tot premium artikelen en vele andere voordelen.
- Alles van Emerce Account
- Toegang tot alle Premium artikelen
- Korting op tickets Emerce Events
- Krijg EGUIDE & Emerce 100 opgestuurd