-

Zo stel je de ideale landingspagina op

In tijden waarin we zijn aangewezen op digitale kanalen, is het genereren van kwalitatieve leads nóg uitdagender geworden. Toch is het niet de tijd om stil te zitten: ook aan deze crisis komt een einde. Zorg dat je hierop voorbereid bent. Als mensen straks weer durven te investeren moet jij online zichtbaar zijn om deze leads binnen te halen.

In dit artikel vertel ik je welke elementen onmisbaar zijn voor een succesvolle landingspagina. De landingspagina is de belangrijkste schakel in de online journey van een potentiële lead. Het is een webpagina die opgezet is met als doel bezoekers overhalen om tot actie over te gaan. Dit kan een webpagina binnen je website zijn, maar vaak is het een losstaande pagina die één specifieke focus heeft.

Trek de aandacht met het hero-shot

De gemiddelde spanningsboog van een websitebezoeker is momenteel maximaal acht seconden. Dus ben je genoodzaakt binnen no time de aandacht te trekken. Het hero-shot is één van de eerste elementen waar de aandacht van de bezoeker heen gaat. Het is de visuele weergave van je aanbod en kan mensen helpen beter te begrijpen wat het is of hoe het eruit ziet. Een beeld zegt tenslotte meer dan duizend woorden.

Je kunt hier kiezen voor een afbeelding of een video. Video is een meer interactieve manier om je product of dienst onder de aandacht te brengen. Daarnaast kun je door video meer van je product of dienst laten zien. Onderstaand voorbeeld van Strava laat zien dat je ook met een alleen een afbeelding genoeg mogelijkheden hebt om meer context te geven aan je product of dienst.

Aansprekende headline met duidelijke waardepropositie

Naast een goed hero-shot draagt een aansprekende headline bij aan de overtuiging van je landingspagina. Dit beïnvloedt sterk de keuze van de bezoeker om op de pagina te blijven of om deze te verlaten. Zorg ervoor dat direct duidelijk is wat uniek is aan je product of dienst door de waardepropositie te verwerken in de headline. Het moet bezoekers ervan overtuigen dat je product of dienst beter is dan dat van andere aanbieders. In onderstaand voorbeeld van Picnic laat de headline duidelijk zien wat Picnic biedt en waarom zij uniek zijn.

Hou altijd rekening met via welke route de bezoeker op je landingspagina terecht is gekomen. De eerste ervaring met de landingspagina moet naadloos aansluiten op de route die de bezoeker hiervoor heeft afgelegd. Stel dat de bezoeker via een advertentie op de landingspagina terechtkomt, dan moet de boodschap op de landingspagina overeenkomen met de boodschap uit de advertentie.

Onmisbaar element: de call-to-action

Het uiteindelijke doel van de pagina is natuurlijk de conversie binnenhalen. Een call-to-action is daarom het meest onmisbare element. Een succesvolle landingspagina heeft één duidelijke waardepropositie, één duidelijke boodschap en één duidelijke call-to-action. Een call-to-action kan een op zichzelf staande knop naar een volgende pagina zijn of een leadgeneratieformulier op de landingspagina zelf.

Zorg er in ieder geval voor dat de call-to-action activerend is en dat hij goed opvalt. Een mooi voorbeeld hiervan is onderstaande landingspagina van Netflix. Door de donkere achtergrond valt de rode button goed op. Daarnaast werkt de tekst ‘probeer nu’ activerend.

Het is ook mogelijk een secundaire call-to-action toe te voegen waar je verwijst naar meer informatie over een product of dienst. Dit kan bijvoorbeeld een webpagina op je website zijn. Zorg ervoor dat het niet de aandacht afleidt van het uiteindelijke doel van de pagina. Kies je ervoor een secundaire call-to-action toe te voegen, dan moet dit dus op een logische manier in de landingspagina verwerkt zijn. In het voorbeeld hieronder van Pathé Thuis zie je het gebruik van een secundaire call-to-action. Het hoofddoel van deze pagina is dat de bezoeker zich gratis aanmeldt voor Pathé Thuis. Je kunt echter ook nog even verder rondkijken. Doordat de aanmeldbutton geel is en goed in contrast staat met de achtergrond, valt deze meer op en wordt duidelijk dat dit het hoofddoel van de pagina is.

Focus op de voordelen

Heb je de aandacht van je bezoeker weten te pakken, dan kun je meer vertellen over je product of dienst. Om ook hier de bezoeker ervan te overtuigen dat je product het beste in de markt is, speel je in op features en voordelen ervan. Onderstaand voorbeeld van Evernote focust op drie voordelen met korte uitleg. Zo is de pagina to the point en wordt direct duidelijk wat Evernote te bieden heeft.

Ga je dieper in op de voordelen of features van je product of dienst, dan wordt de landingspagina vaak een stuk langer. De top van je pagina krijgt de meeste aandacht van de bezoeker. Recent onderzoek laat echter zien dat mensen meer bereid en gewend zijn te scrollen dan voorheen. 

Overtuig met cijfers

Niets werkt overtuigender dan cijfers. Laat zien welke resultaten je product of dienst heeft opgeleverd. Druk resultaten in cijfers uit om deze meer lading te geven. Dit maakt het voor de bezoeker concreter. In onderstaand voorbeeld laat Shopify zien hoe hun webshop-oplossing vele bedrijven helpt omzet te genereren.

Social proof zet je boodschap kracht bij

Een bekend principe in de marketingwereld is social proof. Social proof laat zien dat je aanbod zich al bewezen heeft en wekt hierdoor extra interesse. Daarnaast laat dit de betrouwbaarheid van je aanbod zien. Vertrouwen helpt om mensen over de streep te trekken. Social proof kun je op verschillende manieren terug laten komen op een landingspagina.

Een tevreden klant is natuurlijk het beste visitekaartje. Wees hierin wel kritisch en focus op geloofwaardigheid. Voeg een quote toe van een bekend persoon of bedrijf zodat de bezoeker dit herkent. Je kunt er ook voor kiezen om een officiële rating te delen. Denk hierbij aan ratings van Trustpilot. Dit versterkt de geloofwaardigheid van de rating.

Je kunt social proof versterken door een overzicht van logo’s van klanten toe te voegen die je product of dienst al hebben afgenomen. Ook dit werkt vooral wanneer er bekende namen tussen zitten. Zeker als het merken zijn die de bezoeker aanspreken.

De eerste indruk telt

Uiteindelijk is de eerste indruk van je landingspagina de belangrijkste. De meeste aandacht van je bezoeker gaat naar de top van de pagina. Zorg ervoor dat je landingspagina een unieke waardepropositie, een sterke visual en een duidelijke call-to-action heeft. Bezoekers hebben een korte spanningsboog en zullen over het algemeen niet lang op je pagina blijven. Wees dus creatief en to the point om je bezoeker snel te overtuigen.

Over de auteur: Tessa Oudenes is digital marketing consultant bij Hoppinger.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond