-

Met tenten en houtje-touwtje-oplossingen de pakketdrukte tegemoet

Van consumenten tot e-commercebedrijven: iedereen heeft inmiddels te maken met de problemen rond pakketbezorging. Waar zitten de knelpunten en is er op korte termijn een oplossing te verwachten? (In het kort: nee.)

De feestdagen komen in zicht: het piekseizoen voor de pakketbezorgers. Dit jaar treden transportdiensten hun ‘gloriedagen’ echter met hoop en vrezen tegemoet. Want hoe hard ze ook werken, er zullen vertragingen ontstaan en extra maatregelen volgen om de netwerken niet te overbelasten. Nóg meer pakketjes verwerken dan ze nu al doen, is een bijna onmogelijke opgave.

In de aanloop naar de feestdagen worden er volop cadeaus, kleding, drinken en etenswaar aangeschaft. En door alle miljoenen inwoners van ons land ongeveer tegelijk. Dat maakt dit voor pakketbezorgers de drukste periode van het jaar. Volumes liggen niet twintig of dertig procent hoger, maar stijgen gemakkelijk tot vier of vijf keer zoveel als normaal. Om die redenen beginnen transportdiensten normaal al maanden van tevoren met voorbereiden. Er moet ruimte gemaakt worden voor die veelheid aan pakketten, de processen moeten creatief worden ingericht. En uitzendbureaus starten tijdig met het regelen van arbeidskrachten. Dat allemaal om te zorgen dat transporteurs in de drukste periode van het jaar optimaal productief zijn.

De uitdaging

Het grote probleem van 2021: transporteurs presteren al op de toppen van hun kunnen. Alle zojuist genoemde extra maatregelen worden reeds toegepast in het reguliere proces. De sector is het laatste jaar namelijk explosief gegroeid. Ze schaalden op. En nog eens. En weer verder. Tot het punt dat distributiecentra uit hun voegen barsten. Uitzendkrachten worden dagelijks al volop ingezet. In een reguliere week staan pakketdiensten al onder hoogspanning. Het piept en het kraakt.

Tenten

Voor het reguliere werk snakken transporteurs al naar grotere distributiecentra, laat staan voor het bolwerken van de pakketgekte rond de feestdagen. Er wordt weliswaar al volop ingezet op ruimere distributiecentra, maar het kost tijd om die te bouwen: voor de feestdagen komen ze te laat. Andere maatregelen moeten soelaas bieden, zoals tijdelijke ruimtes en soms zelfs tenten. Diverse transportdiensten benutten al tenten op grasveldjes om extra capaciteit te realiseren.

Gedwongen tot inefficiëntie

Waar de input van pakketten normaal volledig automatisch via sorteermachines wordt gesorteerd naar bijvoorbeeld 63 regio’s en richtingen, is dat bij de verwachte grote volumes ondoenlijk. Er is creatief denkwerk nodig om een geautomatiseerd proces schaalbaar te maken. Wellicht vinden knappe koppen slimmere oplossingen, maar de meest logische oplossing tot nu toe is het proces opknippen in meerdere delen. Eerst alle input handmatig sorteren naar vier richtingen, en vervolgens die weer verder handmatig sorteren. Dat houdt het behapbaar, maar maakt het ook bewerkelijker. De huidige drukte dwingt tot chaos en inefficiënte processen. Iets waar pakketbezorgers absoluut van huiveren, maar wel alles aan doen om te voorkomen.

Knelpunt: personeel

Alsof dat alles nog niet genoeg is, bestaat er nóg een groot probleem: ook aan personeel is een schreeuwend tekort. Transportdiensten proberen daarom in het gevlij te komen bij uitzendbureaus, zodat ze die ene laatste uitzendkracht kunnen inlijven om pakketten te verwerken. Alle hens zijn keihard aan dek nodig.

Het grootste knelpunt is wellicht wel de chauffeurs: ervaren chauffeurs zijn niet te vinden en nieuwkomers kunnen maar de helft van het aantal pakketten bezorgen, omdat ze de routes niet kennen. Dus je hebt er veel van nodig, maar veel zijn er niet. Dus wie brengt al die pakketten straks naar de ontvangers? In december gaan we het wel merken. Een ding is zeker: iedereen, van sorteerders tot chauffeurs, doet z’n uiterste best om alle pakketten op tijd te bezorgen.

Over de auteur: Jeroen Gehlen is medeoprichter van Wuunder.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond