De toekomst van Magento in 5 vragen en antwoorden
Magento kondigde al de end-of-life van Magento 1 aan: In Juni 2020 eindigt de veiligheidssupport voor Magento 1 Commerce en Magento 1 Open Source. Eerder dit jaar werd het bedrijf overgenomen door content-gigant Adobe. Dit zijn nu de belangrijkste vragen voor de gebruiker.
Magento-dokter Ray Bogman, Magento’s Director of Support Operations Joe Ayyoub en Sander Lukaart, die op zijn beurt de succesvolle migratie van PostNL van Magento 1 naar Magento 2 begeleidde, geven hun inzicht in de laatste ontwikkelingen. Hierbij hun antwoorden op de vijf meest gestelde vragen van de afgelopen weken:
1. Als ik geen behoefte hebt aan ‘fancy’ functionaliteiten, moet ik dan wel de overstap naar Magento 2 maken?
Bogman: “Elke klant is vrij om te gebruiken wat hij wil, maar als je een pand hebt in de Kalverstraat en je laat die verslonzen, je houdt bijvoorbeeld de veiligheidsmaatregelen en het interieur slecht bij, dan breng je ook de continuïteit van je business in gevaar. Dan kun je misschien wel omzet blijven draaien, maar niet op een duurzame manier. Bij een webwinkel is dat niet veel anders. Meegaan met de tijd is in veel gevallen een echte ‘must’, niet alleen voor de winkelervaring, maar vooral voor de veiligheid.”
Tijdens een webinar voor partners antwoordde ook Magento’s Director of Support Operations Joe Ayyoub op deze vraag: “Als we kijken naar schaalbaarheid, effectiviteit, veiligheid, functionaliteit en compatibiliteit met de cloud, dan zien we duidelijk dat het Magento 1 platform steeds minder voldoet aan de eisen die wij stellen. Dit gaat veel verder dan ‘If it ain’t broken don’t fix it’, want wij willen door ontwikkelen en voor het beste gaan en daarvoor is een nieuw platform nodig. Dat bieden wij met Magento 2.” Op de vraag wat er met bedrijven gebeurt die in juni 2020 nog steeds niet zijn overgestapt, is Ayyoub duidelijk: “Zij zullen zich vroeger of later op een niet-ondersteund platform bevinden, en dat is jammer. De tijd is rijp en er is geen reden om niet met een planning te beginnen om tijdsdruk te voorkomen.”
2. Heeft een Migratie naar Magento 2 een negatieve impact op mijn vindbaarheid?
Sander Lukaart van PostNL geeft aan dat zijn bedrijf geen negatieve impact heeft ondervonden door de migratie naar Magento 2: “Eigenlijk had de overstap zelfs een positieve impact op onze vindbaarheid. Dat komt ook mede, omdat wij extra veel aandacht hebben besteed aan content. Ook hebben wij alle oude URL’s geïndexeerd en netjes overgezet naar het nieuwe platform.” E-commerce-expert Rogier Hosman van Youwe vult aan: “In principe maakt het voor Google weinig uit welke technologie je gebruikt, als je content maar voor Google relevant en begrijpelijk is. Als je URL’s verandert, moet je Google vertellen waar de content daarna staat. Indirect speelt technologie natuurlijk wel een rol, als we het over laadtijd hebben. Een slechte laadtijd geeft een negatieve impact voor jouw indexering. Daarom is de overstap naar een moderner en sneller platform vaak juist een voordeel.”
3. Krijg ik op Magento 2 alle functionaliteiten die ik op Magento 1 ook had?
Sander Lukaart van PostNL en Ray Bogman van Magento zijn het erover eens: Dat moet je helemaal niet willen. Een goede analyse van wat je echt nodig hebt is belangrijk, gebruik jouw data en inzichten in klantgedrag en laat je niet leiden door het idee dat je iets moet behouden, omdat het een tijdje nou eenmaal zo was: Less is more. Een goede focus op essentiële functies maakt de transitie naar een nieuw systeem ook minder omvangrijk en ingewikkeld.
PostNL werkt met klantpanels die door een extern onderzoeksbureau worden uitgevraagd. Deze zogeheten ‘user-labs’ worden ingezet om functionaliteiten te toetsen of nieuwe features te ontwikkelen. Ray Bogman legt op zijn beurt ook de nadruk op goede User Action Stories alvorens er requirements worden opgesteld. De doelgroep en hun onlinegedrag moeten in dat proces leidend zijn. “Requirements zijn ook geen vaste gegevens, ze kunnen al gaandeweg evolueren. Een nieuw e-commerce platform is ‘work in progress’. “Aldus de expert. Een goede tool is volgens Bogman de MoSCoW analyse:
4. Moet ik wéér overstappen als Magento straks met Magento 3 komt?
Magento Software Solutions Architect Ray Bogman verwacht niet dat zo’n drastische verandering snel weer op de loer ligt. Magento 1 is in 2008 ontstaan en gaat nu mee tot 2020; 12 jaar is enorm lang voor een software architectuur. Omdat Magento 2 een compleet nieuwe architectuur heeft, volledig ingericht op basis van de nieuwe manier van ontwikkelen (PWA, Headless, etcetera) gaat hij ervan uit dat men lang op Magento 2 kan doorborduren: “We hebben heel veel geleerd van Magento 1. Dat heeft ons geholpen om het Magento 2 platform juist duurzamer te maken: Het is een modulair platform dat flexibeler is en makkelijker aangepast kan worden aan nieuwe eisen en ontwikkelingen. Het heeft dan misschien hetzelfde Magentolabel, maar het is een volledig nieuwe structuur die echt future-proof is.”
5. Gaat door de overname van Adobe het Magentosysteem volledig op de schop?
“Magento blijft Magento,” aldus Ray Bogman. “Adobe moet je echt zien als een softwarebedrijf met allemaal mogelijkheden en programma’s. Magento is één van de ingrediënten. De headless architectuur van Magento maakt het mogelijk om makkelijk de andere Adobe features en software – bijvoorbeeld Adobe Experience Manager & Adobe’s marketing automation pakketten – te integreren. Adobe zien we dus vooral als toevoeging van veel nieuwe mogelijkheden voor de gebruikers.”
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond