-

De top vijf engagement trends van Q1 & Q2 2015

1. Kiesmechanismen

We zagen het bij vrijwel alle merken voorbij komen. Een kiesmechanisme is een eenvoudige manier om engagement creëren met je achterban. Je gaat het gesprek aan met je fans en ondertussen dragen zij jouw merk en boodschap uit. Met hun eigen personal touch. Dit door middel van likes, shares en comments.Alles draagt bij aan het verhogen van je PTAT op Facebook.

Door het stellen van een simpele (meerkeuze-)vraag veranderen jouw fans in je eigen kleine online reclame bureau’s. Iedere interactie met je achterban zorgt voor een verhoogde engagement met een persoonlijk tintje. Iedere interactie verschijnt namelijk op de timeline van de gebruiker en zijn of haar Facebook vrienden. Met jouw merk als stralend middelpunt.

Miss etam social war

Wil je meer weten over kiesmechanismen? Lees dan hier ons Social War artikel dat we schreven over de wijze waarop Miss Etam, G-star Raw en Lacoste online succesvol gebruik maakten van kiesmechanismen om hun engagement tot wel 300 procent te verhogen.

2. Customizing

Het afgelopen half jaar benadrukte weer de groeiende (online) cr behoefte om uniek te zijn. Iets creëren en bezitten wat niemand anders heeft. Standing out in the crowd. Grote merken bieden hun achterban steeds meer mogelijkheden om hun producten aan te passen naar hun eigen smaak. De huidige doelgroep van verschillende merken vraagt om massa producten met een persoonlijke twist. En als het even kan dan moet het zo ‘mobile savvy’ zijn dat de consument het thuis op de bank met zijn mobieltje in de hand kan doen.

adidas social war

Eerder schreven we al een diepte artikel over de #mizxflux van Adidas, de (mobile) app van Adidas, waarmee zij customization van hun beroemde ZX sportschoen beschikbaar maakte voor een massapubliek. Lees hier het hele artikel.

Ook Converse maakte gaf de ‘customization addict’ een podium met hun Made By You campagne. Lees hier gehele artikel over de zeer succesvolle multichannel campagne waarmee het Amerikaanse sportsmerk zich weer helemaal op de internationale kaart zetten.

3. Celebrities

Of het nu als designer, creative director of reclamezuil is. Celebrities zijn met hun grote online invloed zeer gewilde doelwitten voor fashion merken. In 2015 zagen we steeds vaker dat celebrities invloedrijke posities binnen creatieve bedrijven kregen. Eerder schreven we al over Rihanna als creative director bij Puma en Afrojack als designer voor G-Star Raw.

Als 2015 ons tot op heden iets leerde is het wel een samenwerkingsverband met een celebrity je online geen windeieren legt. Let wel op dat je als merk in zee gaat met de juiste beroemdheden. Mochten ze te controversieel zijn dan kunnen zij je merk meeslepen in hun val. Zorg ook dat de achterban zich prettig voelt bij de celebrity die je als merk ambassadeur inzet. Het lukraak inkopen van een grote naam kan zonder deze connectie averechts werken.

Rihanna social war

In het afgelopen half jaar schreven we veelvuldig over de diverse samenwerkingen tussen beroemdheden en fashion merken. Lees hier over de herhaaldelijke aanstelling van een celebrity, met een gigantische online following en invloed, als creative director.

G-Star Raw stelde in 2015 Afrojack aan om een limited edition zonnebril te ontwerpen. Een buitengewoon handige zet gezien het feit dat de DJ ruim 8 miljoen online volgers heeft. Exposure gegarandeerd. Lees hier het gehele artikel over de samenwerking tussen G-Star en Afrojack hier.

4.Snapchat

Is Snapchat de app die voor (fashion) merken de deur naar de millennials op een kier zet? De jongste online generatie lijkt verslaafd aan Snapchat en het wordt met de dag erger. Er zijn echter nog maar weinig merken die de waarde en mogelijkheden van Snapchat weten te benutten. De merken die dit wel doen en zich hiermee nadrukkelijk onder de aandacht brengen van de jongere generatie maken Snapchat toch tot een van de trends van 2015.

Lacoste social war

Snapchat brengt direct ook de spanning tussen de jongere en oudere doelgroep aan de oppervlakte. Een communicatiesplitsing die voortkomt uit een doelgroepversplintering. Iedere doelgroep zijn eigen marketingkanaal en -strategie. Het waren de kleinere merken die als eerste de stap naar Snapchat durfden te zetten. Lees hier de analyse die we schreven over het ontstaan van de marketing relatie tussen Snapchat en diverse online (fashion) brands.

Lacoste gebruikte als eerste fashion merk succesvol Snapchat gedurende het Roland Garros tennistoernooi. Lees hier het artikel dat we hierover schreven.

5. Storytelling

Het vertellen van je verhaal, zeker online, gaat verder dan simpelweg een ‘verhaaltje vertellen’. Een aantal merken blonken hier in 2015 in uit en maakten het hiermee een van de trends in het afgelopen half jaar. Echte storytelling neemt haar volgers mee in de ontwikkeling van een verhaal met metaforen die voor de achterban tot de verbeelding spreken.

Of het nu de golfstrijd tussen de meester (Tiger Woods) en de leerling (Rory McIlroy) is. Of het liefdesepos tussen Zaria en Charlie. De merken die zeer succesvol inzetten op storytelling luisteren echt naar hun achterban. Door metaforen te kiezen waar hun achterban zich aan kan relateren en deze te laten groeien en ontwikkelen tot volle wasdom weten zij het hart van de doelgroep te beroeren.

Nike social war

In april van dit jaar schreven we over de strijd de bijna perfecte storytelling van Nike rond de golfclash tussen Woods en McIlroy. Lees hier het gehele artikel.
scotch social war
Vorige maand beschreven we de ‘The Story of Things’ campagne van Scotch & Soda. Een verfijnde en commercieel zeer slim ingezette vorm van storytelling. Lees hier dat artikel.

2015 in een vogelvlucht

Of je ze nu laat kiezen, hun helden iets laat creëren, je ze zelf iets uniek laat maken of de juiste metaforen weet te vinden. De trends die we in 2015 terug zagen komen kwamen allemaal bij merken vandaan die naar hun achterban durfde te luisteren. Vanuit deze informatie kozen zij succesvol voor de dialoog. Wij prijzen daarom na de eerste helft van 2015 de merken die het lef hadden hun merk open te stellen voor hun achterban. Een sterke online campagne zet je in 2015 neer samen met je achterban.

Leve de dialoog!

*) Dit artikel is tevens gepubliceerd op de website van IIZT.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond