-

Travel Tomorrow MeetUp: wat kan de reisbranche met blockchain? (1)

In het nieuwe Travel Tomorrow-rapport worden twee technologieën belicht die in potentie de reisbranche op zijn kop kunnen zetten: artificial intelligence en blockchain. Tijdens de eerste MeetUp naar aanleiding van dit rapport werd blockchain uitgediept. “De echte kracht van blockchain zit hem in de combinatie met andere technologieën.”

Manuela Krull-Mancinelli (Krull Smart Solutions) waarschuwt dat blockchain geen toverstokje is voor alle problemen waar een bedrijf tegenaan loopt. “Om die hooggespannen verwachtingen te managen is het handig om de verschillende perspectieven uit elkaar te houden. Vanuit financieel oogpunt is blockchain feitelijk een grootboek. Je hebt een netwerk van nodes, dat zijn meestal servers die ergens in een datacenter staan en daarop staat elke transactie die op de blockchain is vastgelegd. Elke node beschikt dus over het grootboek.

Vanuit technisch oogpunt is een blockchainplatform een soort Excelsheet waaraan je alleen rijen kunt toevoegen, maar niet deleten of wijzigen. De data worden versleuteld en wie de oplossing vindt mag de transactie bijschrijven. Als 50 procent van de nodes dezelfde uitkomst heeft, dan is er consensus en mag de transactie worden vastgelegd. Het derde oogpunt is die van de gebruiker. Als ik geld overmaak naar iemand dan geef ik dat aan de bank in het vertrouwen dat die partij vervolgens de transactie doet. Dat vertrouwen ontleen ik aan het toezicht dat er op banken is. Met blockchain kun je dit vertrouwen digitaliseren en is er geen tussenpersoon meer nodig. Daardoor zijn er peer-to-peer transacties mogelijk, van persoon tot persoon of van machine tot machine. En dat laatste is heel erg interessant als je andere technologieën toevoegt, zoals AI of IoT.”

Zwerfvuil opsporen of brand voorspellen

Als voorbeeld noemt Krull Safeguard, een bedrijf dat IoT, blockchain en AI combineert om noodsituaties te voorspellen. “Brandmelders, alarmsystemen en dergelijke worden voorzien van sensoren. De meetdata worden vastgelegd op blockchain en AI zoekt patronen zodat het mogelijk wordt om ongeregeldheden te voorspellen. Een ander mooi voorbeeld is de toepassing van beeldherkenning in scanauto’s. Die auto’s rijden door de stad om foutparkeerders op te sporen maar de scans kun je ook laten beoordelen door een algoritme die bijvoorbeeld zwerfvuil detecteert of een kapotte lantaarn. De melding daarover gaat naar de gemeente en de informatie ligt vast op de blockchain. In Dubai hebben ze een virtuele aquariumtunnel waar digitale vissen om je heen zwemmen. Je oog wordt ernaar toegetrokken en zo worden je biometrische kenmerken gescand zodat je in vijftien seconden door de veiligheidscontrole kunt gaan. Dit is voor luchthavens natuurlijk heel interessant.”

Naast identificatietoepassingen denkt Krull dat blockchain ook mogelijkheden biedt voor fraudebestrijding en loyaliteitsprogramma’s in de reisbranche. “Als je alleen onder bepaalde voorwaarden iets uitgeeft, zoals een hotelkamersleutel, dan worden er minder fouten gemaakt. Daar zijn in travel zeker use cases voor te bedenken.”

Zoeken naar de juiste vlieghoogte

Maar wat blockchain precies kan bijdragen aan de reisbranche is verre van duidelijk, zegt consultant Jörg Esser (co-founder en manager van Think:Act HUB en partner bij Roland Berger). “We zijn nog zoekende naar de juiste vlieghoogte met blockchain. De discussies die plaatsvinden over blockchain zijn vaak te abstract of gaan juist te diep in op de techniek. Wij hebben ons als expertgroep gericht op het vinden van een antwoord op de ‘so what?’-vraag. Wat kan blockchain concreet betekenen voor reisbedrijven, wat is de impact op en de waarde voor de business en hoeveel kennis is nodig om uiteindelijk tot een roadmap voor implementatie te komen?”

Daarbij ziet de expertgroep (bestaand uit dertig professionals) een aantal interessante use cases, zoals reputatiemanagement, verzekeringen automatiseren, bagagetracking en loyaliteitsprogramma’s. Maar er zitten ook haken en ogen aan de technologie, erkent Esser. “Het is moeilijk om blockchaintechnologie op te schalen. Er zijn gevallen waarin volledige transparantie niet wenselijk is. Het is bovendien nog niet duidelijk hoe overheden met blockchaintechnologie om zullen gaan qua regulering. En wat betekent commercialisering van de technologie voor publieke applicaties?”

Veel vraagtekens waarop de antwoorden de komende twee jaar zichtbaar zullen worden. Uit de gesprekken in de expertgroep heeft Esser vijf key takeaways gedestilleerd:

  • De combinatie van blockchain en artificial intelligence zal voor nog grotere disruptie zorgen in de reisbranche.
  • Bedrijven moeten zich richten op het oplossen van specifieke problemen van klanten in plaats van zich blind te staren op de oneindige mogelijkheden van de technologie,
  • De reismarkt is steeds laagdrempeliger, wat voor gevestigde spelers betekent dat ze na moeten denken over hun plek in het ecosysteem.
  • Er is geen ruimte voor alleskunners – partnerships zijn onontbeerlijk in plaats van een laatste redmiddel. Concentreer je op de activiteiten waarin je excelleert en besteedt de rest uit aan een partner.
  • Consolidatie is onvermijdelijk. Tegelijkertijd zorgt steeds goedkopere en gemakkelijk verkrijgbare technologie ervoor dat er veel nieuwe spelers bijkomen met een scherpe propositie.

“Blockchain verandert het internet van informatie waar we nu mee te maken hebben in het internet van waarde,” aldus Esser. “Stel je voor dat er een 100 procent blockchainspeler opstaat in travel – wat voor effect kan dat hebben op je businessmodel? In de reisbranche hebben we te veel de neiging om alles zelf te willen doen. Team up & simplify is terecht vastgesteld als het motto van Travel Tomorrow: kijkt op basis van je propositie welke activiteiten je zelf blijft doen en waar je partners voor nodig hebt zodat je snel in kunt spelen op disruptie.”

In deel twee van dit verslag: de praktische toepassing van blockchain door Schiphol in samenwerking met Transavia en door Moyee Coffee.

Op de headerfoto van links naar rechts: Jörg Esser, Guido van Staveren van Dijk, Wolter van Haersma Buma en Manuela Krull.

 

Dit bericht is 18 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond