Blockchain biedt hotellerie goede kansen

De hotellerie is bij uitstek geschikt om blockchainoplossingen toe te passen, daarover zijn Pedro Andersen (Winding Tree), Lennert de Jong (citizenM) en Erasmus Elsner (Cryptocribs) het roerend eens. “Voor een vertrouwensrelatie met de klant en het afhandelen van betalingen heb je straks geen tussenpersoon meer nodig.”

Tijdens een webinar van Eye for Travel gaven de drie mannen hun visie op de mogelijkheden van blockchain in travel. Pedro Andersen werkt als chief commercial officer van Winding Tree hiervoor samen met Lufthansa, Air New Zealand en een aantal hotelketens. “We zijn een decentrale marktplaats voor de distributie van reizen. We willen geen app of OTA zijn maar innovatie faciliteren in de reisbranche. Het idee voor Winding Tree is ontstaan toen we travel software bouwden en keer op keer vastliepen op het feit dat de inventaris wordt beheerd door tussenpersonen die deze content niet open willen stellen voor anderen. Door ons platform met blockchaintechnologie te bouwen is het niet mogelijk dat één bedrijf de informatie beheert. Met blockchain worden data decentraal beheerd en is de vertrouwenskwestie van tafel – alle gebruikers zien erop toe dat de gegevens kloppen zodat kwaadwillenden niets uit kunnen halen.”

Het doel van Winding Tree is ambitieus: externe distributiekanalen overbodig maken. Voor reisbedrijven een interessant concept. Airlines vinden de distributiekosten van partijen als Amadeus, Travelport en Sabre te hoog. Hotels zijn grotendeels afhankelijk van OTA’s voor het vullen van hun kamers en betalen daar hoge fees voor. Winding Tree daarentegen rekent geen commissie voor zijn diensten en gaat dat ook niet doen, aldus Andersen. “Dat kan niet, want de regels liggen vast in de blockchain. Onze focus ligt daardoor op de technologie en niet op het verwerven van marktaandeel.”

Zestien miljoen dollar bij ICO

Om het ontwikkelen van het platform te bekostigen heeft Winding Tree net een ICO gehouden. Daarbij is 16 miljoen dollar opgehaald. Het eerste zichtbare resultaat van die investering is een open source oplossing voor corporate hotelboekingen, aldus Andersen. “Die zijn we nu aan het testen. We hopen dat we medio 2018 een minimal viable product live hebben staan. Verder zijn we met Lufthansa en Air New Zealand in gesprek over hoe het product voor airlines zou moeten werken en welke structuur wenselijk is. Zij hebben tokens gekocht ter financiering, geven ons toegang tot hun inventaris en delen technische kennis.”

De reden dat er voor het prototype is gekozen voor corporate hotelboekingen is omdat zakenreizigers zich moeten houden aan het reisbeleid van hun werkgever. Ze hebben daardoor de keus uit een beperkt aantal hotels waarmee het bedrijf prijsafspraken heeft gemaakt. Dat maakt het eenvoudiger om de inventaris boekbaar te maken. Bovendien heeft de zakenreiziger geen behoefte aan prijsvergelijkingen zoals bij consumenten wel het geval is.

Peer-to-peer transacties op veilig platform

Daar blijft het niet bij als het aan Lennert de Jong ligt, Chief Commercial Officer van citizenM. Hij stelt dat de aard van de hotelbranche bij uitstek geschikt is voor innovatie in de vorm van blockchainoplossingen. “De hotellerie heeft vier opvallende kenmerken. Ten eerste is de aard van de business dat de reserveringen goed moeten worden gemanaged. Daarbij spelen vraagstukken als: is de klant wie hij zegt dat hij is, komt hij wel opdagen en krijg ik betaald? Ten tweede hebben we te maken met zeer gefragmenteerde technologie waardoor het lastig is om nieuwe toepassingen te integreren, wat innovatie niet in de hand speelt. Ten derde is het aanbod ook gefragmenteerd – ik geloof dat op Booking.com drie miljoen accommodaties staan. Er zijn dus ontzettend veel verschillende spelers. En ten vierde is de koopzijde ook gefragmenteerd. Wij hebben twaalf hotels wereldwijd en realiseren ons terdege dat echt iedereen een klant kan zijn.”

Op dit moment is het zo dat hotels afhankelijk zijn van tussenpersonen die de vertrouwensrelatie met de klant vormgeven, transacties faciliteren en afhandelen en soms ook de betalingen regelen, aldus De Jong. “Het verwerven van een klant is daardoor duur en het ontvangen van een betaling ook. Dat zijn de redenen waarom hotels bij uitstek geschikt zijn om blockchain toe te passen, in de vorm van peer-to-peer transacties op een vertrouwd platform.”

Betalen met cryptovaluta

Dat het kan, bewijst Erasmus Elsner. Hij is oprichter van Cryptocribs, een replica van Airbnb met als grote verschil dat hosts en gasten gebruikmaken van een blockchainplatform. Betalen kan alleen met cryptovaluta, zoals bitcoin en ethereum. “Gasten weten zeker dat de accommodatie die ze geboekt hebben bestaat en hosts hebben de zekerheid dat de identiteit van de gast klopt.”

Volgens Elsner zijn inmiddels vijftienhonderd accommodaties boekbaar via Cryptocribs en boeken achthonderd tot duizend mensen regelmatig op het platform. “We zien dat veel semiprofessionele hosts zich registreren, mensen die meerdere appartementen of huizen beheren. Of we ons ook op hotels richten? Nee, want hotels hebben heel veel verschillende legacy systemen waarvoor we dan koppelingen zouden moeten bedenken. Als een accommodatie daarentegen al op Airbnb staat, is het voor ons heel gemakkelijk om die ook op ons platform te plaatsen.”

Natuurlijk zitten er nog haken en ogen aan blockchaintechnologie, zoals het feit dat er niet zoveel transacties verwerkt kunnen worden als bijvoorbeeld op een reisdistributiesysteem omdat de mining-procedure veel rekenkracht vergt. Maar daar wordt hard aan gewerkt, stelt Andersen. Elsner noemt de valutaschommelingen als grootste uitdaging. “Wij betalen 24 uur na de check-in van de gast uit. Dan kan er heel veel gebeurd zijn met de koers van de desbetreffende bitcoin. We zullen een manier moeten vinden om dat af te dekken.”

Dat alles neemt volgens De Jong niet weg dat de technologie veel potentie heeft voor de hotellerie. Zien we binnen vijf jaar zich een revolutie voltrekken? “Dat denk ik niet. Kijk hoelang het Booking.com heeft gekost om te komen waar ze nu zijn – twintig jaar. Dat is in vijf jaar tijd niet afgebroken. Maar dat neemt niet weg dat blockchain een oplossing kan bieden voor onterechte chargebacks en een interessant alternatief distributiekanaal kan zijn. Mijn inschatting: over tien jaar zien we de effecten.”

Meer weten over wat je als reisbedrijf kunt met blockchain? ANVR, Jaarbeurs en Emerce houden op 26 maart a.s. de Travel Tomorrow Blockchain MeetUp. Deelname is gratis. Kijk hier voor meer informatie/registratie.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug