-

De uitdagingen van Brexit voor e-commerce-ondernemers

Als gevolg van Brexit is het verkopen vanuit en naar het Verenigd Koninkrijk onderworpen aan nieuwe beperkingen en extra intraregionale kosten. Wat betekent dit voor ondernemers in het VK en de EU, en welke vijf strategieën kun je volgen om met de nieuwe maatregelen om te gaan?

De Brexit is achter de rug, we zitten midden in een pandemie en er komt van alles op ons af. Voor internationaal opererende ondernemers tekenen zich veel veranderingen af. Maar we hebben ook gezien dat e-commerce juist een impuls heeft gekregen door de pandemie.

Wat is er veranderd?

Europese bedrijven die goederen aan klanten in het VK verkopen, moeten sinds 1 januari 2021 een heffing van 20% toepassen op goederen tot £135 (of €156) als BTW. Bedrijven in Groot-Brittannië die goederen uit de EU importeren of naar de EU exporteren, moeten een EORI-nummer (Economic Operator Registration and Identification) hebben. Dat kunnen ze aanvragen via de Britse regering.

Naast diverse douane- en BTW-kosten waarmee je rekening moet houden, worden bestaande interchange-kosten herzien, met name voor transacties die afkomstig zijn uit het VK en in de EU worden verwerkt.

Mastercard heeft aangekondigd de intraregionale interchange-kosten minstens vijf keer zo hoog te maken voor online aankopen in de EU door Britse kaarthouders. Vanaf oktober 2021 gaan de huidige kosten van 0,2% voor debetkaarten en 0,3% voor creditcards omhoog naar respectievelijk 1,15% en 1,5%. Deze kosten sluiten aan bij de al bestaande limieten voor interregionale interchange-kosten voor Europese bedrijven.

Volgend op de aankondiging van Mastercard verklaarde Visa dat ook zij de interbancaire vergoedingen zullen verhogen. Dit geldt voor in het VK uitgegeven kaarten die worden verwerkt in de EU en door de EU uitgegeven kaarten die in het VK worden verwerkt.

Toch kansen genoeg

Ondernemers die zich op het VK richten, worden hierdoor misschien ontmoedigd, maar het is belangrijk om te onthouden welke kansen daar liggen. Britse consumenten zijn bereid om internationaal te shoppen en die bereidheid groeit alleen maar naarmate het gebruik van e-commerce toeneemt. In 2019 werd gemeld dat ongeveer 75% (pdf) van de Britse online shoppers ervoor koos om bij bedrijven en marketplaces in het buitenland te kopen. In 2020 steeg deze verkoop met 57%.

Dit betekent dat Europese bedrijven hun Britse activiteiten niet hoeven af te schrijven omdat de interchange- en logistieke kosten zijn gestegen. Tegelijkertijd is het aan te raden om de gevolgen van deze gewijzigde kosten te evalueren. Wellicht zijn er alternatieve strategieën mogelijk, zoals lokalisatie en like-for-like-procedures, die de gevolgen van deze kostenstijgingen kunnen verzachten.

Vijf strategieën om internationale activiteiten in goede banen te leiden na Brexit
1. Localiseer het betaalproces

Eén op de vijf transacties wordt nooit voltooid omdat klanten niet de betaalmethoden kunnen kiezen die ze willen gebruiken. Aangezien de voorkeuren per regio verschillen, is het belangrijk dat bedrijven steeds kijken naar de betaalmethoden en valuta’s die ze aanbieden. In het VK genieten creditcards en PayPal bijvoorbeeld de voorkeur, maar achteraf betalen is ook in opkomst. In de EU kiezen Belgische en Franse consumenten graag voor landelijke kaartsystemen, zoals Bancontact en Cartes Bancaires terwijl in Nederland iDEAL het populairst blijft.

Om een brede klantenkring te bedienen, moeten ondernemers daarom nagaan waar hun klanten zich bevinden en welke betaalmethoden daar het meest populair zijn. In samenwerking met een internationale betaalpartner kun je deze opties dan in je check-out proces opnemen en een stijging van de conversiepercentages verwachten.

2. Investeer in een robuust chargeback-proces

Omdat chargebacks een ondernemer gemiddeld 1,47% van zijn totale inkomsten kosten, is het essentieel om maatregelen te treffen die onnodige claims na Brexit voorkomen. We hebben al meldingen gekregen van bedrijven die het aantal chargebacks zien toenemen als gevolg van langere levertijden terwijl producten vaststaan bij de Britse grens. Om dit te voorkomen moeten ondernemers:

  • Openlijk communiceren over de verwachte gevolgen van Brexit voor internationale online-aankopen
  • Informatie over de verzending verstrekken met een track-and-trace-code zodat klanten de bezorging kunnen volgen
  • Snel reageren op vragen van kopers
  • Voorwaarden duidelijk op de website vermelden, inclusief gegevens over de geld-terug-procedure.

Door deze proactieve benadering stel je klanten tevreden en verlaag je het aantal chargebacks.

3. Profiteer van het one-way charge systeem

Grote bedrijven kunnen ook overwegen een entiteit in het VK op te richten. Zo profiteer je van het feit dat kosten maar aan één kant ontstaan. Op die manier kunnen ondernemers Mastercardkosten minderen, maar hiervoor is natuurlijk wel een grote investering vooraf nodig.

Daarnaast blijven de tarieven voor card-present-transacties gelijk voor Visa en Mastercard. Als kopers besluiten om een artikel in een winkel op te halen en te betalen zijn dus lagere kosten van toepassing: namelijk 0,30% voor creditcards en 0,20% voor debetkaarten. Dit geldt doorgaans voor grotere bedrijven met fysieke winkels in het VK.

4. Let op de regelgeving

Met al deze veranderingen is het belangrijk dat ondernemers blijven letten op andere regelgeving die eraan komt. Als je niet oplet, kun je hierdoor overvallen worden. Het meest urgente voorbeeld hiervan is PSD2. Deze richtlijn is sinds januari 2018 geleidelijk van kracht geworden en brengt Strong Customer Authentication (SCA) als extra beveiligingsmaatregel met zich mee. Voor Europese bedrijven is de uitvoeringstermijn op 31 december 2020 afgelopen. Britse bedrijven moeten er op 14 september 2021 volledig gevolg aan gegeven hebben.

SCA is in feite een evenwichtsoefening: je moet wrijving creëren om het risico op fraude te beperken, maar niet zo veel dat je klanten verliest. SCA is een kans voor groeiende bedrijven om te innoveren en meer controle over hun data te krijgen. Door samenwerking met een partner kunnen de goedkeuringspercentages hoog blijven tijdens deze transitie.

Het is belangrijk om snel naar SCA-naleving te streven, of een bedrijf nu in het VK is gevestigd of nog niet aan de EU-richtlijn voldoet. Anders worden ze mogelijk met toenemende afwijzingen van Europese uitgevende instellingen geconfronteerd en uiteindelijk leidt dat tot hoge boetes wegens niet-naleving.

Onthoud: je doet het niet alleen

We begrijpen dat veranderingen door Brexit verwarrend kunnen zijn. Daarom helpen bedrijven gespecialiseerd in betalingen, zoals Worldline, je niet alleen als payment provider, maar ook als partner. Je kunt terecht als je vragen hebt of uitleg wilt over betaalregels, voorschriften en kosten die achter de schermen ontstaan.

Voor verdere hulp in verband met douanekosten is het aan te raden om samen te werken met een advocaat of een bedrijf dat hierin gespecialiseerd is. Brexit levert ondernemers dan zo min mogelijk kopzorgen op, terwijl ze in het VK en daarbuiten actief kunnen blijven.

Over de auteur: Ahron van Drunen is Pricing Intelligence & Optimization Manager bij Worldline Merchant Services.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond