-

Waar je op moet letten als je de stap naar buitenlandse marketplaces maakt

Steeds meer e-commercebedrijven wagen de stap naar het buitenland. Een lokale marketplace kan daarvoor de ideale springplank zijn, mits je een aantal belangrijke zaken op orde hebt. Denk bijvoorbeeld na over de lokale taal en gebruiken, BTW en logistiek.

Afgelopen jaar groeide de omzet van de Europese e-commercemarkt naar € 370 miljard en voor de komende jaren wordt er gerekend op een groei van gemiddeld 7,3% per jaar. Deze groei is onder meer te danken aan de opkomst van online marketplaces. Onderzoek van Multiscope laat zien dat inmiddels meer dan de helft (54%) van alle nieuwe online productaankopen in Nederland via marketplaces wordt gedaan.

Door de toenemende populariteit onder consumenten sluiten ook steeds meer bedrijven zich bij marketplaces aan. Voor hen bieden marketplaces een eenvoudige en laagdrempelige manier om hun doelgroep te bereiken.

Eigen webwinkel vs. marketplace

Het opzetten van een eigen webwinkel in het buitenland is namelijk vaak niet zo eenvoudig. Uit onderzoek van Semrush onder 1.000 Britten blijkt dat zij een webwinkel met een “.com” of “.co.uk” registratie eerder vertrouwen dan een webwinkel met een andere domeinextensie. Dezelfde trends zien we in onder meer Duitsland en Frankrijk, waardoor een buitenlandse domeinextensie (vanuit het Nederlandse perspectief) van belang is. Voor het registeren van een buitenlandse domeinnaam eindigend op bijvoorbeeld “.de” of “.fr” is het echter noodzakelijk dat je een fysiek persoon of bedrijf gevestigd hebt in dat land en dat deze ook tekenbevoegd is.

Dit soort beperkingen hebben buitenlandse marketplaces niet. Ze bieden vooral internationaal georiënteerde bedrijven de mogelijkheid om in een zeer hoog tempo in verschillende landen actief te worden. Maar ook voor kleinere bedrijven bieden marketplaces kansen, bijvoorbeeld om op een snelle en effectieve manier te onderzoeken hoe kansrijk hun product in een buitenlandse markt is.

Er zijn een aantal zaken waar bedrijven vaak tegenaan lopen wanneer zij de stap naar het buitenland zetten:

  • Missende content – De content is niet in alle talen beschikbaar of niet geschreven vanuit het oogpunt van marketplaces
  • Onvoldoende middelen – Te weinig tijd en/of geld om buitenlandse initiatieven op dagbasis te onderhouden
  • Fiscale regelgeving – Met name voor kleinere bedrijven zijn de fiscale regels in het buitenland onduidelijk
  • Integratie marketplaces – Bedrijven vinden een volledige integratie van marketplaces in hun back-end complex
  • Logistiek – Wordt er lokaal een magazijn aangehouden en wie verzorgt de logistiek?
Uitstekende content

Een van de grootste valkuilen voor bedrijven wanneer ze de stap naar het buitenland wagen is dat ze onvoldoende bekend zijn met de lokale taal en cultuur. Je moet ervoor zorgen dat jouw content volledig in orde is en de tone of voice op de juiste manier wordt vertaald naar de buitenlandse advertentiecampagnes.

Begin daarom allereerst met een zoektermenanalyse en achterhaal welke zoekwoorden er op de lokale markt worden gebruikt. Zorg ervoor dat je volledig begrijpt wat de kracht van de lokale marketplace is en hoe je consumenten daarop zo effectief mogelijk bereikt en helpt. Dit helpt je niet alleen om betere advertenties op te stellen, maar ook om beter vindbaar te zijn in de organische zoekresultaten. Stel vervolgens een stijlgids op en verwerk de zoektermen in zowel je content als campagnes.

Fiscale regels

Als je in het buitenland gaat verkopen heb je uiteraard ook te maken met fiscale regels die per land kunnen verschillen. Het is daarom belangrijk om nog voordat je de stap naar het buitenland maakt je hierin te verdiepen.

Om het eenvoudiger te maken introduceren de 27 lidstaten van de Europese Unie op 1 juli 2021 nieuwe BTW-regels voor e-commercebedrijven en marketplaces. De hervorming maakt het voor sommige verkopers mogelijk om al hun pan-Europese verkopen via één land te laten verlopen, in plaats van dat zij per land waar zij actief zijn een aparte BTW-registratie moeten hebben.

Ook wordt in de nieuwe regelgeving de BTW-plicht in sommige gevallen verlegd van de verkoper naar de marketplace. Zo zal Amazon vanaf 1 juli klanten het juiste BTW-tarief opleggen voor goederen die in de EU op voorraad liggen en verkocht worden door bedrijven die niet zijn gevestigd in de EU. Wel is er een BTW-registratie nodig in ieder land waar een magazijn van je is gevestigd en voorraad wordt aangehouden.

Logistiek

Denk nog voordat je je aansluit bij een buitenlandse marketplace goed na over je logistiek. Sommige platformen eisen bijvoorbeeld dat de logistiek wordt gedaan vanuit het land waar de marketplace is gevestigd.

Je kunt ook besluiten om het hele logistieke proces uit te besteden aan een partij die in meerdere markten aanwezig is. Op die manier kun je bijvoorbeeld goed testen of je met jouw merk of product voldoende tractie kunt maken in het buitenland.

Buitenlandse marketplaces: stappen

Om succesvol te zijn op buitenlandse marketplaces is het belangrijk om eerst na te gaan welke kansen deze biedt en welke regels er zowel gelden op het platform als in het land. Ga, eventueel samen met een partner die bekend is met de lokale markt, ook goed na hoe groot jouw naamsbekendheid in eigen land is en of je in het land waar je naartoe wilt uitbreiden ook al bekend bent.

Analyseer vervolgens welke marketplaces het beste passen bij jouw assortiment, welke producten de grootste potentie hebben om aan te slaan en hoe groot de concurrentie is. Besluit daarna of je zelf de fulfillment doet of dat je dit uitbesteedt aan een marketplace of tussenpersoon.

Ga daarna aan de slag met de zoektermenanalyse en het vertalen van je content. Daarbij helpt het als je contact heb met natives, want zij weten als geen ander hoe je de lokale consument het beste aanspreekt.

Op deze manier leg je een goede basis om ook op buitenlandse marketplaces succesvol te zijn.

Over de auteur: Jelle Sybesma is Marketplaces Consultant bij Emakina.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond