-

De ultieme gids voor Messenger marketing (2)

Messaging apps bieden bedrijven de kans om direct met klanten in contact te treden via een kanaal dat de klant aanspreekt. Het levert daardoor een veel hogere engagement op dan e-mailmarketing. In deel twee van deze uitgebreide, gids leg ik alle ins & outs van dit nieuwe marketingkanaal uit.

In deel 1 bespraken we hoe communicatie verandert, wat Messenger marketing precies inhoudt en welke strategieën je vandaag nog kunt proberen. Verder gingen we in op de hoge engagementpercentages, het gemak van messaging apps en waarom Facebook Messenger hard op weg is om de nummer 1 messaging app te worden voor bedrijven.

In dit tweede deel gaan we in op de volgende onderwerpen:

Hoe laat je je bedrijf groeien met Messenger Marketing?

In deel 1 hebben we de potentie van Messenger marketing uitgebreid besproken. Laten we daarom nu bekijken hoe je dit nieuwe kanaal succesvol kunt inzetten voor marketingdoeleinden.

Dit zijn de drie stappen die je moet nemen:

  1. Ontwerp jouw Messengerbot
  2. Werf abonnees voor je Messengerbot
  3. Maak van Messenger-abonnees betalende klanten
Stap 1: ontwerp jouw Messengerbot

Om leads en klanten te werven via Messenger, moet je allereerst een bot flow definiëren. Hiervoor kan je een bestaand webformulier of funnel vervangen met een Messengerbot. Dit maakt het vervolgens ook mogelijk om een A/B-test uit te voeren en de CPA-resultaten te vergelijken.

Wat heb je nodig?

Bot Flow Builder

JSON tool

Stap 2: werf abonnees voor jouw Messengerbot

Vergelijk Messenger marketing met e-mailmarketing. Het doel is om abonnees te verzamelen die je marketingberichten kunt sturen. Niet één keer, maar gedurende de hele levenscyclus van de klant.

Met Facebook Messenger kan je een bericht versturen naar iedereen die op dat moment een open gesprek heeft met jouw Facebookpagina of naar een custom groep gebruikers. De custom groep kan bijvoorbeeld bestaan uit iedereen die eerder contact heeft gehad met je Messenger-bot.

Het is daarom veel gemakkelijker om abonnees te werven voor Messenger marketing dan voor e-mailmarketing. Facebookgebruikers hoeven immers maar één bericht naar je Facebookpagina te sturen. Ze hoeven geen e-mailadres in te voeren en er is geen omslachtig opt-in-proces.

Hier is een voorbeeld van hoe dat werkt:

Voorbeeld van Click-to-Messenger Ad

Als je deze advertentie ziet, tik je op de op de CTA-knop om Messenger in te gaan en het eerste bericht te versturen. Vervolgens word je automatisch toegevoegd aan een lijst van abonnees. Dit stelt jou in staat om een bericht te sturen naar de abonnee zodra deze niet succesvol is geconverteerd of klaar is voor een activatie en eventuele vervolgaankoop.

Om succesvol te zijn met Messenger marketing, moet je goed nadenken over de distributieaanpak met betrekking tot je bot. Een aantal mogelijkheden:

  • Facebook Pagina Call-to-Action “Sent Message” (Get Started Button)
  • Short link distributie (bijv. m.m./naam) via een landingspagina, e-mail
  • Bot beschikbaarheid via “Discover” sectie
  • Bot gesprek starten vanuit een comment op een Facebookpost
  • Bot gesprek starten vanuit een checkbox plugin

Elk van de bovenstaande distributietactieken stelt Facebookgebruikers in staat om de Messengerbot te ontdekken en een dialoog aan te gaan. Daarnaast zijn deze tactieken kosteloos te implementeren. Hierdoor kan je op meerdere manieren Messenger-abonnees werven tegen een veel goedkoper tarief en met een hogere kans op engagement dan e-mail.

Wil je een stapsgewijs proces doorlopen voor het linken van de Messengerbot aan “Click-to-Messenger” advertenties? Lees dan hieronder verder.

#1. Bij het opzetten van de Facebook Ad, waarbij Messengerbots als bestemming kunnen worden ingezet, kan je kiezen tussen ‘Messages’ en ‘Conversions’ als doelstelling. Beiden kunnen gebruikt worden om Click-to-Messenger Ads te creëren.

Praktische tips:

  • Gebruik de ‘Messages’ doelstelling om mensen te bereiken die zeer waarschijnlijk in zijn voor interactie met de Messengerbot.
  • Gebruik de ‘Conversions’ doelstelling wanneer je ook daadwerkelijk binnen of buiten Messenger de conversie kan meten. Een Pixel is hiervoor een vereiste instelling.
  • Trek de aandacht van gebruikers middels Click-to-Messenger Ads door de best practices van Facebook te volgen.
  • Configureer de content waarmee mensen in Messenger welkom geheten worden. Voeg beeld, quick replies en buttons toe om interactie te stimuleren.
  • Zorg ervoor dat je communitymanagementteam in korte tijd reageert op berichten waarvoor een ‘human’ touch nodig is.

Om de instructies simpel te houden kiezen we voor ‘Messages’ als doelstelling. Je kan nu verder gaan met het creëren van je advertentie en de Messenger Setup configureren in de Ad Manager.

Voor een simpele interactie met één of twee stappen kan je Facebooks standaardfunctionaliteit gebruiken. In dit voorbeeld is onze aanbeveling om de JSON te gebruiken voor het starten van een gepaste Bot Flow.

#2. Nu kunnen we de JSON kopiëren en plakken in de Facebook Ad Manager.

Messenger Setup inside Facebook’s Business Manager

#3. Zodra je klaar bent met het opzetten van de Bot Flow, kan je de flow publiceren middels de ‘publish’ button en live gaan met de campagne.

Boom! Nu kun je live gaan met de Click-to-Messenger Ad en abonnees gaan werven voor de Messengerbot.

Stap 3: maak van Messenger-abonnees betalende klanten

Het kost dus slechts één klik en één bericht om een abonnee te werven en een doorlopend gesprek te starten. Dit betekent dat abonnees die niet converteren vervolgens kunnen worden benaderd met gerichte marketingberichten. Het doel is om abonnees om te zetten in klanten.

Belangrijk is dat je als marketeer je aanpak afstemd op het gedrag van chatgebruikers. Chatsessies verschillen veel van elkaar en zijn grofweg op te delen in drie categorieën: actief, passief en sporadisch.

Een actieve chatsessie is een sessie waarin gebruikers volledig gefocust zijn op een gesprek en binnen 20 seconden een nieuw bericht naar elkaar sturen. Een intense discussie tussen vriend en vriendin zou bijvoorbeeld kwalificeren als een actieve chat.

Iemand in een passieve chatsessie is minder betrokken en stuurt vaak pas na enkele minuten een nieuw bericht. Dit is het type gesprek dat je kunt voeren met een vriend terwijl je met andere zaken bezig bent, zoals voetbal kijken of eten koken.

Een gebruiker in een sporadische chatsessie zal af en toe controleren of er nieuwe berichten zijn en gedurende de dag hierop reageren.

Hierop moet je als marketeer je content flow afstemmen. Het kan bijvoorbeeld handig zijn om te wachten tot de volgende dag met het versturen van een nieuw retargeting bericht als iemand een sporadische chatter is. Pas dan kan er goed worden vastgesteld of een chatsessie nog steeds aan de gang is of niet.

PRO tip: door je e-commerce backend te integreren kun je gebruikers producten laten bestellen zonder de chatinterface te verlaten. Facebook Messenger biedt native betaalmogelijkheden voor creditcard en Paypal. Als alternatief kun je jouw productfeed integreren en gebruikers de aankoop laten voltooien binnen een Messenger webview.

Voor PRO’s: Bot Triggers & Message Context

Abonnees kunnen je Facebookadvertentie ontdekken, klikken om een gesprek aan te gaan met de Messengerbot en vervolgens een winkelmandje op de website vullen, maar niet kopen. Bot triggers kunnen helpen om alsnog conversie te realiseren.

Je Messengerbot kan zich namelijk abonneren op events die in jouw backend worden geregistreerd (zoals een niet voltooide aankoop) en reageren op dergelijke gebeurtenissen door een bericht te sturen aan de individuele gebruiker.

E-mailmarketingautomatisering werkt op dezelfde manier, maar vereist wel dat je opnieuw de website bezoekt om de aankoop te voltooien. Messenger marketing biedt daarentegen de optie om direct in de chatomgeving af te rekenen aangezien steeds meer messaging apps betaalopties aanbieden.

Bot triggers bieden ook de fundamentele functionaliteit dat Facebookgebruikers zich kunnen abonneren op belangrijke updates en documenten (bijvoorbeeld tickets, updates over jouw bestelling).

Voorbeeld van Bot Triggers

Als je nog een stap verder gaat, kan je botconversaties personaliseren door klanteninformatie en de bestelgeschiedenis op te slaan. Hier komt de ‘message context’ om de hoek kijken.

Stel, een bestaande klant komt terug om een nieuwe bestelling te plaatsen. Met ‘message context’ kan je bot eerdere bestellingen en een reeds bestaand verzendadres weergeven. Hierdoor is de klant in staat is om acties sneller uit te voeren en wordt de barrière voor herhaalaankopen verlaagd.

Na het ontwerpen van je Messengerbot, het werven van abonnees en het omzetten van hen in betalende klanten, zijn Bot Triggers en Message Context de volgende stappen waarmee je de Messengerbot onderdeel kunt maken van de totale klantervaring en de frictie in de customer journey kunt verminderen. De precieze invulling hiervan is aan jou. De laatste vraag om te beantwoorden is dan ook:

Hoe zou jij Messenger marketing gebruiken?

Steeds meer mensen geven de voorkeur aan chat boven andere communicatiekanalen. De potentie om je producten en diensten te vermarkten groeit met gelijke tred. Dit is hét moment om met Messenger marketing aan de slag te gaan.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond