-

De ultieme gids voor Messenger marketing (1)

Mobiel creëert dagelijks 30 miljard contactmomenten voor adverteerders. Dit is hét strijdtoneel waar bedrijven hun klanten zullen aantrekken, bedienen en behouden. Hoe kunnen bedrijven concurrerend blijven en superieure klantervaringen leveren? Messenger marketing is hiervoor een stap in de juiste richting.

Volgens eMarketer wordt mobiel dit jaar het grootste reclamemedium van de Verenigde Staten met meer advertentie-uitgaven dan TV. Klanten verwachten dat ze alles onmiddellijk kunnen krijgen en het is aan adverteerders om die wens waar te maken. Weinig bedrijven zullen de sprong wagen. Maar wie het wel doet, zal er de vruchten van plukken.Het uitbouwen van een personal shoppingdienst van nul naar een miljoenenomzet leerde mij de belangrijkste uitdagingen van mobiele marketing:

  • 40 procent van de consumenten verlaat een mobiele website die meer dan vier seconden nodig heeft om te laden;
  • 26 procent zegt dat het moeilijk is om producten en aanbieders op een smartphone of tablet te vergelijken en alle informatie te verkrijgen die nodig is om tot aankoop over te gaan;
  • 60 procent lagere conversie op mobiel in verhouding tot desktop.

In deze uitgebreide, tweedelige gids leg ik alle ins & outs van dit nieuwe marketingkanaal uit. Als je jouw bedrijf wilt positioneren voor een consument die messaging apps de voorkeur geeft boven e-mail en mobiele browsers, dan is deze gids voor jou bestemd. Gebruik de onderstaande index om snel te navigeren.

Deel 1:

In deel 2 komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Hoe laat je je bedrijf groeien met Messenger marketing?
  • Stap 1: Ontwerp jouw Messengerbot
  • Stap 2: Werf abonnees voor je Messengerbot
  • Stap 3: Maak van Messenger abonnees betalende klanten
  • Voor PRO’s: Bot Triggers & Message Context
  • Hoe zou jij Messenger marketing gebruiken?
Communicatie verandert

Hoewel mensen nog steeds e-mailen en bellen, is chatten zonder twijfel de voornaamste manier van communiceren geworden. Omdat steeds meer bedrijven chat gebruiken om mobiele momenten te creëren, geloven we dat chat in het midden van het strijdtoneel komt te staan. Immers, welke interface is beter om klanten onmiddellijk te leveren wat ze willen?

Messaging apps zijn gemakkelijk te gebruiken en laten al jaren een stijging in gebruik zien, zoals hieronder te zien is.

Het is aan bedrijven om mee te gaan in een verandering van consumentengedrag en de business te laten groeien door middel van messaging apps. Dit is waar Messenger marketing op is gericht.

Wat is Messenger marketing?

Messenger marketing is het vermarkten van producten en/of diensten aan consumenten met behulp van een messaging app. Steeds meer messaging apps bieden mogelijkheden om chat voor meer dan alleen klantenservice te gebruiken.

Automatisering van chatgesprekken stelt bedrijven in staat om messaging apps ook als marketingkanaal in te zetten. Ze kunnen leads werven, vragen beantwoorden en content versturen. Uiteindelijk kunnen dezelfde leads worden omgezet in betalende klanten.

Conceptueel werkt e-mailmarketing op dezelfde wijze. Echter, in de praktijk worden e-mails vaak naar een lijst met abonnees verstuurd. Messenger marketing is daarentegen gebaseerd op een 1:1 gesprek en maakt het mogelijk om verkopen te realiseren zonder dat klanten de chat-interface hoeven te verlaten.

Messenger marketing is een logische evolutie van e-mailmarketing naarmate chat steeds meer de belangrijkste interface voor bedrijven wordt. De resultaten zijn vele malen beter aangezien de openings- en doorklikpercentages bij Messenger marketing drie tot vier keer hoger liggen dan bij e-mailmarketing.

Messenger marketing zal blijven groeien en het beste moment om te starten is nú.

Drie Messenger marketingstrategieën die je vandaag kunt proberen

Daarom zijn hier drie voorbeelden van Messenger marketingstrategieën die goede resultaten boeken in de praktijk:

1. Leadgeneratie
2. Contentdistributie
3. Activatie van potentiële klanten

 1. Leadgeneratie

Messengerbots bieden een effectieve manier om rijke profieldata op te bouwen en Facebookgebruikers om te zetten naar warme leads. Wat heb je hiervoor nodig?

Een praktisch voorbeeld: veel automerken zetten Facebook Ads in om nieuwe modellen onder de aandacht te brengen, om vervolgens Facebookgebruikers uit te nodigen om een testrit te boeken.

Facebook Lead Ad

In dit voorbeeld gaan we de statische landingspagina vervangen door een proactieve Messengerbot:

Click to Messenger Ad

Messengerbot Flow

Door leads te werven met Messengerbots hebben onze klanten de conversieratio’s weten te verdubbelen.

 2. Contentdistributie

Benieuwd hoe je de open- en click rates van je nieuwsbrief kan verhogen? Overweeg dan Messenger broadcasts als een nieuwe manier om een grote stap vooruit te zetten.

Wat heb je hiervoor nodig?

  • Messenger Plugin (om abonnees te genereren)
  • Bot Flow Builder (om subscribers te managen & content te broadcasten)
  • Content Feed (om gebruikerscontent te laten opzoeken of ontvangen)

Hubspot onderzocht of er betere alternatieven waren voor e-mailmarketing. In plaats van een formulier om je aan te melden voor de nieuwsbrief, boden ze de optie om content te ontvangen via Messenger. Na een test van vier weken was er een duidelijke winnaar. De Messenger-strategie resulteerde in een 242 procent hogere open rate en een 619 procent hogere click rate.

Zo ziet een Messenger nieuwsbrief eruit:

Je kunt een Sent to Messenger plug-in plaatsen op je website of app om abonnees te genereren vanuit bestaande traffic. Net als Hubspot kan je gebruik maken van Messenger om dichter bij de klant te komen te staan en de KPI’s enorm verbeteren.

Werk je aan CRM en Marketing Automation binnen je bedrijf? Volg dan de ontwikkelingen van Messenger als een nieuwe manier om abonnees te activeren met relevante updates en nieuws. Als algemeen communicatiekanaal verwachten wij dat de rol van e-mail verder zal afnemen in de komende jaren. Daarom is het verstandig om vroeg ervaring en kennis op te bouwen met nieuwe kanalen zoals Messenger als verlengstuk van bestaande CRM-activiteiten.

 3. Activatie van potentiële klanten

Zodra een potentiële klant interesse heeft getoond in je diensten of producten, heb je de kans om direct op dat moment tot conversie over te gaan. Aangezien iedereen druk is, dien je de aandacht hoog en drempel laag te houden. Messenger kan je daarmee helpen.

Wat heb je hiervoor nodig?

Zodra consumenten je website bezoeken en producten bekijken of mogelijk toevoegen aan een winkelmandje, maar vervolgens niet kopen, dan heb je de mogelijkheid om hen te activeren. Messenger marketing biedt hiervoor de meest effectieve manier.

Verlatenwinkelmandje-berichten via Facebook Messenger

Zodra je de Messenger checkbox plugin implementeert kan je de Messengerbot abonneren op gebeurtenissen zoals een onvoltooide aankoop en potentiële klanten activeren middels een Facebook Messenger bericht. Om dergelijke gesprekken goed te begeleiden richting een verkoop, kan je Messengerbot flows creëren.

Met deze aanpak vanuit een 1:1 gesprek tussen de potentiële klant en Messengerbot ben je beter in staat om de aankoop te assisteren dan vanuit een e-mailbericht. Met de nieuwe inzichten kan je vervolgens de conversie funnel verder optimaliseren.

De besproken drie Messenger marketingstrategieën passen in de behoefte van consumenten aan snelheid en gemak. Begin daarom met een van de drie genoemde strategieën. Waarom nu? Dit is waarom:

Hoge engagement percentages

Sendgrid onderzocht vorig jaar de gemiddelde openings- en doorklikpercentages voor e-mails die via het platform worden verzonden. De gemiddelde openingspercentages bedroegen 30,6 procent en de doorklikpercentages waren 2,5 procent.

Messenger marketing resulteert daarentegen in percentages die drie tot vier keer hoger liggen dan die van e-mail, blijkt uit onderzoeksdata van Facebook Messenger.

Met dergelijke cijfers wordt de potentie van populaire messaging apps voor marketingdoeleinden duidelijk. De kans is immers veel groter dat (potentiële) klanten zullen reageren op berichten in een messaging app dan op e-mails in een volle inbox. Dit is goed nieuws voor elke marketeer die de prospect en customer engagement wil verbeteren.

Messaging apps bieden consumenten nog meer gemak

De consument van vandaag geeft de voorkeur aan snelheid en gemak. Chat is hiervoor het ideale kanaal en steeds meer bedrijven integreren chat dan ook in kernbedrijfsprocessen. Naast klantenservice wordt chat nu ook ingezet voor geautomatiseerde taakafhandeling (bijvoorbeeld informatie verzamelen, producten zoeken, bijbestellen) en klantencommunicatie (bijvoorbeeld contentdistributie, verzending updates).

Om de potentie waar te maken is een developer community ontstaan rondom chatplatformen en wordt er continu gewerkt aan de verbetering van de klantenervaring. We komen nu dan ook in een fase waarin Messenger marketing tools steeds volwassener worden en goede integratiemogelijkheden met bestaande systemen bieden.

Op deze manier kan chat beter onderdeel worden van de totale klantervaring. Klanten kunnen meer te weten komen over aanbiedingen, een aankoop doen en betalen, vragen stellen en terugkomen om opnieuw te bestellen. Allemaal binnen één interface en vanuit één doorlopend gesprek.

Vergelijk dit met e-mail, die vaak in een volle inbox terecht komt en van klanten vereist dat ze doorklikken naar een website waar een bestelling geplaatst kan worden.

Iets nu gedaan krijgen binnen één interface is het voornaamste voordeel dat messaging apps bieden. Met één doorlopend gesprek kan je momenten creëren waarmee je klanten kan aantrekken, bedienen en behouden.

Nog niet overtuigd? Lees dan meer over SnapTravel dat binnen een jaar op het Messenger platform 1 miljoen dollar in omzet realiseerde.

Waarom Facebook Messenger?

Wereldwijd zijn WhatsApp en Facebook Messenger de meest gebruikte messaging apps op basis van maandelijks actieve gebruikers (MAU’s).

WhatsApp is echter nog steeds erg rudimentair in functionaliteit (vergelijkbaar met SMS), terwijl Facebook Messenger de mogelijkheid biedt om chatgesprekken te automatiseren en Messengerbots te ontwikkelen. Hiervoor biedt Facebook Messenger een complete set aan UI elementen (denk aan knoppen, afbeeldingen, webviews) en functionaliteiten (zoals betalingen, retargeting, overdracht aan medewerker).

Bovendien biedt Facebook meerdere manieren om gebruikers door te sturen naar jouw Messengerbot:

Hiermee is Facebook Messenger goed op weg om wereldwijd de nummer 1 Messaging app voor bedrijven te worden.

Deel dit bericht

1 Reactie

Hans Wiggers

Wens mesinger operationeel

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond