-

Van globaal naar regionaal: zo ziet verzending er post-corona uit

Sinds de komst van het coronavirus staan supply chains onder druk. Wereldwijd kwamen transportstromen flink in de moeilijkheden als gevolg van de coronamaatregelen. Met name in de first en last mile ging het mis, bijvoorbeeld doordat werkzaamheden stil kwamen te liggen. Hoewel de internationale logistiek inmiddels weer op gang is gekomen, is de discussie ontstaan of supply chains op de lange termijn op de schop moeten. 

Wat is er precies aan de hand? Aan het begin van de coronacrisis ontstonden enorme vertragingen: gemiddeld wachtten Nederlandse consumenten 2,1 dag langer op hun pakket. Dat valt nog mee, want wie bij AliExpress bestelde moest in plaats van weken nu zelfs maanden op een bestelling wachten. De oorzaak is tweeledig: enerzijds was er een enorme toename in het aantal online bestellingen, anderzijds kwamen internationale zendingen in de problemen door lokale lockdowns. Met name pakketten uit Azië liepen vertraging op, doordat personeel in fabrieken en distributiecentra vanwege de lockdown niet kon komen werken. 

Terughoudendheid bij de consument

Tegelijkertijd zien we dat consumenten als gevolg van de crisis terughoudender zijn geworden in cross-border bestellen. Maar liefst 58 procent van de Nederlandse consumenten gaf in de E-commerce Delivery Compass 2020 aan tijdens de coronacrisis liever te bestellen bij een lokale webwinkel dan bij een webshop over de grens. Die voorkeur kan wellicht verklaard worden doordat consumenten meer vertrouwen hebben in webwinkels dichtbij huis: het is een prettig idee wanneer je kunt terugvallen op een lokale klantenservice en er een lokaal adres op de website vermeld wordt. Roept de vraag op: moeten we massaal over van globale naar regionale verzending? 

Meer controle

Bij regionale verzending wordt er gekozen voor lokale fulfillment centers voor het verwerken van bestellingen. Het grote voordeel hiervan is dat je meer controle hebt over het logistieke proces. Je zit namelijk dichterbij de consument en kunt dus een stuk sneller leveren. Ook heb je de mogelijkheid te werken met een lokale vervoerder, die de voorkeur van de klant geniet en de lokale bezorg-eisen als geen ander kent. Bijkomend voordeel is ook dat het verwerken van retouren soepeler gaat, want een retourzending is sneller terug op het honk. Dat komt de customer journey ten goede: 37 procent van de consumenten bestelt namelijk liever niet over de grens vanwege een omslachtig retourproces. 

Investeringen

Regionale verzending brengt dus aardig wat voordelen met zich mee, maar daar staat wel tegenover dat het investeringen vergt. Wanneer je kiest voor regionale fulfillment centers betekent dit namelijk dat je moet investeren in de lokale infrastructuur van een land, zoals een magazijn, personeel en transport. Een webwinkel kan ervoor kiezen dit zelf te regelen, maar kan hiervoor ook een externe partij in de arm nemen. Hoe je het ook went of keert: het verspreiden van je voorraad en personeel over meerdere locaties vraagt altijd om een aardige investering. 

PostNL

Vergeet echter niet dat een lange supply chain ook kosten met zich meebrengt, alleen zijn die kosten vaak onzichtbaar. Hoewel een global fulfilment center op het eerste gezicht goedkoper lijkt, hoeft dit in de praktijk dus niet zo te zijn. Denk maar eens aan de omzet die je misloopt als een product niet direct beschikbaar is voor de consument, je levertijd een stuk langer is of wanneer je niet de gewenste lokale bezorgoptie kan bieden. Consumenten verkiezen namelijk nog altijd hun nationale vervoerder boven andere bezorgdiensten: in Nederland geeft maar liefst 82 procent de voorkeur aan PostNL. De keuze voor een andere webwinkel die deze optie wel biedt is dan snel gemaakt. Juist deze kosten zijn door de knelpunten in de crisis behoorlijk toegenomen. 

Middenweg

Een derde optie is om in plaats van globale of regionale verzending te kiezen voor een middenweg. Je kunt dan kiezen voor een centraal warehouse en vervolgens op landelijk niveau gebruik maken van direct injections. Dat betekent dat alle bestellingen in een warehouse verwerkt worden, en je vervolgens de bestellingen per land in een keer vervoerd naar een lokaal distributiecentrum. In het land van bestemming kunnen de pakketten dan door de lokale vervoerder worden overgenomen. Voorwaarde hiervoor is wel dat je beschikt over voldoende pakketvolume voor een goede beladingsgraad en een geschikte track & trace oplossing om klanten op de hoogte te houden. 

Afwegingen

De vraag of globale of regionale verzending de meest efficiënte oplossing is, is dus niet zo eenvoudig te beantwoorden. Om een goede keuze te maken moet je afwegen wat regionaal verzenden je in zowel goede als slechte tijden kan opleveren, maar ook hoe groot het risico is in crisistijd niet te kunnen leveren met een internationale strategie. Een ouderwetse kosten- en batenanalyse biedt uitkomst: 

  • Pakketvolume in regionale afzetmarkt: hoe groter je volume in een specifieke regio, hoe interessanter het is om een regionaal fulfilment center te openen.
  • Verzendkosten: hoe hoog zijn de cross-border verzendkosten vergeleken met lokale verzendkosten.
  • Logistieke keten: welke afstand moet een pakket afleggen? 
  • Kosten fulfilment center: wat zijn de extra kosten voor opslag, personeel en transport in een nieuwe regio?
  • Verborgen kosten: welke omzet loop je mis als gevolg van een lange toelever-keten? Deze kosten zijn vaak lastig te onderzoeken, maar kunnen wel een aanzienlijke impact hebben. 

Wat de uitkomst ook is, de coronacrisis heeft ons in ieder geval aan het denken gezet over de manier waarop we logistiek en fulfilment moeten vormgeven. We hoeven wellicht niet massaal te switchen van globale naar regionale verzending, maar zaak is wel om regelmatig te reflecteren welke strategie het beste bij je webwinkel past. 

Op Emerce is onlangs een eBook verschenen over selectiecriteria rond e-commerce platforms, nu gratis te downloaden: ‘Hoe selecteer je het juiste B2B Commerce platform in 2020?‘.

Over de auteur: Brian Slijp is head of strategic alliances bij Sendcloud.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond