-

Verduurzaming van e-commerce: hoe pakken we dit aan? 

De ontwikkelingen binnen de e-commerce volgen elkaar in hoog tempo op. De markt is nog steeds groeiende en de consument verwacht steeds meer van webshops. Waar het voorheen alleen draaide om de online catalogus wil men nu een webshop met content en een bepaalde beleving. Maar ook het logistieke proces is cruciaal voor het succes van een webshop. En daarbij ligt de nadruk steeds meer op verpakkingen. Duurzaamheid speelt hierbij een belangrijke rol.

Trend 1: Luchtreductie in verpakkingen 

Door de toenemende groei van e-commerce en de roep om duurzaamheid neemt de noodzaak tot maatregelen toe. Luchtreductie bij verpakkingen kan hiervoor de oplossing zijn. Iedereen herkent het wel: een onnodig grote verpakking. Wanneer je een bestelling plaatst en deze thuis ontvangt, komt het weleens voor dat deze in een te grote doos wordt geleverd. 

PostNL voerde onderzoek uit naar onnodig grote verpakkingen. Uit dit onderzoek blijkt dat 93 procent van de consumenten wel eens een product in een te grote verpakking ontvangt. De lucht wordt vaak veroorzaakt door te hoge dozen. Wanneer de hoogte van de doos perfect zou aansluiten op de hoogte van de inhoud, zou dit al 37 procent lucht reduceren. Uit het onderzoek blijkt ook dat tachtig procent van de consumenten een te grote verpakking (zeer) vervelend vindt. Daarbij koopt 34 procent liever niet meer bij webshops die te groot verpakken. Maar waarom vinden consumenten dit vervelend? 23 procent van de ondervraagden uit het onderzoek van PostNL vindt het onnodig. En bij 21 procent speelt duurzaamheid een rol. Gelukkig zijn er oplossingen voor webshops waarmee de reductie van lucht bij verpakkingen mogelijk is. 

Montapacking haalt lucht uit verpakkingen met fashionpack 

Montapacking is het eerste e-fulfilmentbedrijf dat fashionpack gaat gebruiken voor luchtreductie van hun verpakkingen. Fashionpack is voornamelijk bedoeld voor kledingwebshops, maar ook consumenten kunnen kleding met fashionpack versturen. Montapacking gaat het als eerste gebruiken voor de kleding van hun klant Freshcotton.  

Fashionpack is een slimme verpakkingen die het mogelijk maakt om kleding via de brievenbus te bezorgen. Doordat lucht eenvoudig uit de verpakking wordt gehaald, past zelfs een sweater nog door de brievenbus. Het is niet alleen ruimtebesparend; het resulteert ook in minder vrachtvervoer op de weg.

Fashionpack is hiermee niet alleen compacter, maar ook duurzamer. Deze verzendverpakking is ontstaan vanuit de wens van consumenten om niet voor elke bestelling thuis te hoeven blijven. Het retourproces is met fashionpack ook makkelijker gemaakt. Deze is namelijk voorzien van een retourstrip. Met een verzendlabel erop kan de verpakking via de oranje brievenbus terug worden gestuurd. 

Trend 2: Verduurzamen van verpakkingsmaterialen

Uit onderzoek van ABN AMRO blijkt dat ruim veertig procent van de Nederlandse consumenten bereid is meer te betalen voor een product dat duurzaam is. Daarnaast wil de overheid in Nederland dat ons land in 2050 volledig circulair is. Dit betekent dat zoveel mogelijk grondstoffen hergebruikt moeten worden om zowel de afvalstromen als de CO2-uitstoot te beperken. Ook wordt er gebruikgemaakt van virgin plastics. Dit zijn op olie gebaseerde plastic verpakkingen. Vandaag de dag zijn er steeds meer alternatieven op de markt, waaronder biobased verpakkingen. Hierdoor kunnen bedrijven en webshops steeds vaker kiezen voor duurzame alternatieven. 

Het gebruik van biobased verpakkingen

Biobased verpakkingen zijn verpakkingen die gemaakt zijn van hernieuwbare grondstoffen zoals zetmeel, suiker, eiwitten of via micro-organismen. In 2018 bracht Friesland Campina bijvoorbeeld een (nieuwe) biobased verpakking voor Chocomel op de markt, die voor meer dan tachtig procent uit plant-based materialen bestaat. De plastic dop en plastic buitenlaag zijn geproduceerd uit plant-based materialen met suikerriet als basis. Daarnaast hebben het Franse bedrijf Danone en het Zwitserse bedrijf Nestlé de krachten gebundeld om samen een PET-fles te ontwikkelen die voor honderd procent is gemaakt van biobased materialen. Het doel van deze bedrijven is om in 2020 de eerste honderd procent biobased flessen in de winkel te hebben. 

Minimale milieu-impact

Naast deze grote bedrijven hebben webshops tegenwoordig keuze uit een tal van biobased verpakkingen. Neem als voorbeeld biobased noppenfolie. Dit is een noppenfolie die van suikerriet is gemaakt. Door de plantaardige samenstelling komt er bij het productproces én recycleproces minder CO2 vrij. Door constante innovaties in de verpakkingsindustrie wordt er bijvoorbeeld veel gewerkt aan de toepassing van gerecycled materiaal, biobased plastic en de reductie van materiaaldikte. Verpakkingen kunnen zo ontworpen worden dat de milieu-impact minimaal is. Dit kan door middel van afvalpreventie wanneer het product bij de klant eindigt en door minder materiaalverbruik tijdens de productie. Ook worden verpakkingen zo gemaakt dat ze recyclebaar zijn of direct hergebruikt kunnen worden. 

De gerecyclede verzendzak van Bol.com

Zo maakt Bol.com tegenwoordig gebruik van een verzendzak van gerecycled materiaal voor bepaalde producten. Het gaat hierbij om producten als handdoeken, sokken, rugzakken en kleding. Het gebruik van dit gerecycled verpakkingsmateriaal is gunstig in meerdere opzichten. Karton en opvulmateriaal wordt er namelijk door beperkt en het is gunstiger dan op olie gebaseerde plastic verpakkingen. Maar tegelijkertijd kan Bol.com efficiënter verzenden doordat deze verpakkingen minder ruimte in beslag nemen. Hierdoor kunnen er meer pakketten mee met PostNL.

Trend 3: Herbruikbare verpakking 

In veel gevallen betekent meer verkochte producten ook meer retour gezonden producten in webshops. Het is aan webshops de taak om een goed retourbeleid te voeren om dit zoveel mogelijk te voorkomen. Sommige geretourneerde producten kunnen namelijk niet meer verkocht worden en dit brengt verspilling met zich mee. Daarnaast vindt er een stijging van CO2-uitstoot plaatst, aangezien er twee ritten nodig zijn voor een product in plaats van één. Ook komt er in dit proces een retourverpakking aan bod. 

Om hierbij zoveel mogelijk rekening te houden met het milieu zijn er tal van verpakkingsoplossingen die eenvoudig hergebruikt kunnen worden als retourverpakking. Neem bijvoorbeeld een verzendzak met dubbele plakstrip zoals de eerder genoemde fashionpack. Een trend die we zien is dat steeds meer webshops met duurzame retourverpakkingen op de markt komen. Zo heeft Omoda recent de Ecobox gepresenteerd. 

Omoda’s Ecobox: de herbruikbare en opvouwbare verzenddoos

Omoda heeft in navolging van hun slimme verpakkingsmachine die lucht uit pakketten haalt een Ecobox gelanceerd die het aantal verpakkingen moet terugdringen. Zij hebben eerst een pilot gedraaid om te kijken hoe consumenten reageerden op het idee. Nadat dit een succes bleek te zijn, is de Ecobox daadwerkelijk op de markt gebracht. 

De Ecobox van Omoda is een verzenddoos die herbruikbaar is. Consumenten betalen 4,95 euro als statiegeld en vervolgens worden de schoenen in de Ecobox verzonden. De klant kan er dan voor kiezen om de verpakking te houden of terug te sturen. Wanneer de klant ervoor kiest om de verpakking te retourneren gaat dat via een postkantoor of de oranje brievenbus en krijgt degene zijn statiegeld terug. Omoda claimt dat de verpakking 50 keer gebruikt kan worden. De Ecobox is ontwikkeld in samenwerking met verpakkingsspecialist Paardekooper. Er zijn al eerder soortgelijke varianten op de markt gebracht, maar deze zijn volgens Omoda niet handig en te duur. Ecobox zou deze eigenschappen niet hebben. 

Over de auteur: Marthijn van Oostveen is SEO marketeer.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond