-

Verkopen op Amazon? Dit zijn de kosten

Nu Amazon een jaar actief is in Nederland komt steeds vaker de vraag wat precies de kosten zijn als je dit platform wilt gebruiken. Aan verschillende onderdelen van het verkopen op Amazon hangen prijskaartjes, maar hoe hoog zijn de kosten precies? De verschillende kostenposten op een rij.

Bij Amazon is het mogelijk om op twee manieren te verkopen: via een Seller- of via een Vendor-account. Van een Seller-account wordt gesproken wanneer je als merk of bedrijf direct aan de consument verkoopt via het Amazon platform, terwijl bij een Vendor-account Amazon de producten direct bij het bedrijf of merk inkoopt en die vervolgens zelf (voor eigen rekening) doorverkoopt aan de consument. In dit artikel gaan we in op de kosten van Seller-account.

Maandelijkse abonnementsprijs

De maandelijkse abonnementsprijs voor iedereen met een Seller-account is hier in Nederland €39. Amazon schrijft dit bedrag af van je creditcard, ongeacht of je iets verkoopt of niet. De rest van de kosten zijn variabel en afhankelijk van je verkopen. De prijzen verschillen ook per land en zijn te vinden op de Nederlandstalige site van Amazon.

Platformfees

De platformkosten variëren grofweg tussen de 10 en 15 procent van de verkoopwaarde (ex BTW) van het verkochte product. Goedkope producten als telefoonhoesjes komen al gauw in de buurt van de 15 procent. Duurdere producten zoals meubilair en sieraden gaan in de richting van de 10 procent of zelfs daaronder. Deze tarieven zijn flexibel: Amazon stelt haar platformkosten jaarlijks bij op basis van omloopsnelheid, vraag en concurrentie.

Logistieke kosten: Fulfilment by Amazon

Wanneer je Amazon ook de logistieke kant laat verzorgen, dan maak je gebruik van Fulfilment by Amazon (FBA). Voor een extra toeslag regelt Amazon dan eveneens de opslag, distributie en retournering van je producten. De kosten voor FBA zijn afhankelijk van het formaat en het gewicht van het product en kunnen variëren van €1,63 (brievenbuspakketje) tot €9,56 (groot pakket).

Calculator

Als je wilt weten wat het exact kost om een product op Amazon te verkopen kun je het beste de FBA calculator gebruiken. Met deze calculator kun je het ASIN (het Amazon productnummer) invullen van het product dat je wilt verkopen. Dit kun je eenvoudig van Amazon halen als het product daar al aangeboden wordt, omdat elk product (EAN) op Amazon een uniek ASIN krijgt, ongeacht wie het verkoopt.

Als je product nog niet verkocht wordt op Amazon (maar dat is wel je intentie) dan kun je het beste een product zoeken dat er veel op lijkt en deze ASIN invullen in de calculator. Daarna vul je de formaten van de doos en het gewicht van het totale pakket in. Vervolgens voer je de consumentenprijs in en rekenen maar. Als je er inderdaad voor kiest om Amazon de logistieke afhandeling te laten doen, dan stuur je alle producten eerst naar een magazijn van Amazon.

Gouden regel

Als je al deze stappen hebt genomen weet je precies wat het gaat kosten om een specifiek product via Amazon te verkopen. Mocht je kiezen voor FBA, dan zal Amazon je extra kosten berekenen wanneer de producten te lang in het magazijn blijven liggen. Deze kosten variëren enorm per product en markt. Een gouden regel is dat je niet meer dan drie maanden voorraad bij Amazon hebt liggen. Wanneer je net begint met verkopen, adviseren wij om eerst zelf te leveren en in de loop van de tijd FBA te gebruiken voor de ‘hardlopers’.

Marketingkosten

Heb je alles opgetuigd en je producten staan te koop op Amazon, houd dan rekening met marketingkosten. Helaas is Amazon een pay-to-play-platform geworden, zeker als je een nieuwe Seller bent. Je zult dan vertrouwen moeten opbouwen en een zogenaamde goede Seller-ranking moeten scoren. Om deze ranking op te krikken heb je sales en recensies nodig.
De snelste manier om aan sales te komen, is door gebruik te maken van de advertentiemogelijkheden op Amazon, zoals Sponsored Products. Dit is vergelijkbaar met Google Ads binnen Amazon, waarmee je je product bovenaan de zoekresultaten van een bepaald keyword plaatst. Dit advertentiemodel is gebaseerd op PPC, je betaalt dus alleen per klik.

Een stelregel die veel Sellers gebruiken, is dat ze tien procent van de omzet uit Amazon terug investeren in Amazon advertising. Uiteraard verschilt dit per categorie en markt. Amazon.com (in de Verenigde Staten) is verreweg de duurste, met een gemiddelde klikprijs van twee dollar, terwijl je in Duitsland, Frankrijk en Spanje nog kliks op high-traffic terms zoekwoorden in kunt kopen voor €0,15 15 tot €0,20.

Investering in tijd

De laatste en grootste investering in een Amazon Seller-account is tijd, te beginnen met het goed opzetten van het account, de producten, de fulfilment en de sponsored products. Als je Amazonbusiness goed loopt, zul je druk zijn met het beantwoorden van klantvragen en het actief jagen op reviews. Directe verkoop aan consumenten heeft zijn voordelen (cut out the middle man), maar kent ook uitdagingen: je hebt zelf de verantwoordelijkheid om vragen en klachten af te handelen.

Het beste is om alle vragen en klachten binnen 24 uur af te handelen met een foutmarge onder de 1%. Een account dat in meerdere landen verkoopt en redelijke volumes haalt (meer dan €30.000 euro per maand) zal zo’n 20 uur per week aan onderhoud, management, optimalisatie, klantenservice en trouble shooting vragen. Grotere accounts – zeker in de VS – hebben er een fulltime job aan. Ze nemen daarvoor vaker mensen in dienst of outsourcen het.

Het verschil met bol.com is dat de Amazonhelpdesk grotendeels geautomatiseerd is. Heb je hulp nodig of vragen? Dan zit je snel vast aan een robot die Q&A-antwoorden geeft. Kom je ergens niet uit? Dan zijn er altijd marketplacebedrijven die je kunnen helpen.

Overzicht van de kosten

Nog even op een rij:

  • Maandelijkse vaste abonnementsprijs €39
  • 10-15% platformkosten over je verkopen
  • Kosten voor FBA (Amazon verstuurt binnen 1 land, afhankelijk van afmeting en gewicht). Onderstaand voorbeeld geeft de verschillen in FBA-kosten goed aan:
  • Marketingkosten: heb je zelf in de hand, gemiddeld 10-20% om te kunnen groeien
  • Tijd
Advies

Een goede Amazonstrategie kost dus best een hoop marge. Daarom raden wij altijd aan om dit met eigen producten/merken te doen waar unieke ASIN’s op gemaakt kunnen worden en waar een goede marge op zit. Het voordeel van het verkopen via Amazon is dat je in één keer internationaal kunt verkopen, waarmee de volumes de marge goedmaken. Daarnaast is het grootste deel van de kosten variabel: opstarten kan dus kleinschalig.

Dat alles hoeft je ook weer niet af te schrikken om te beginnen met een Seller-account. Online shoppen blijft hard groeien en je kunt snel grote slagen maken in verkoop en afzetmarkt. Ook al moet je een aantal stappen zetten, Amazon geeft via zijn platform best veel uitleg hoe het werkt. Wil je toch niet alles zelf uitvogelen, dan zijn er ook gespecialiseerde bedrijven die advies geven, je kunnen helpen met berekeningen en je veel werk uit handen kunnen nemen.

Auteur: Anouck van Rietschoten is Head of Operations bij Maze-One.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

3 Reacties

Jaap Krijgsman - Alca Fashion

Kosten en vooral de verborgen kosten zijn niet direct uit Amazon Seller centre te hallen. Wat wel superhandig is de VAT tool van Marketphase.

De BTW oplossing door 1 druk op de knop voor Amazon EU
Met applicatie van MarketPhase krijg je in 1 druk op de knop precies dát overzicht wat je nodig hebt.

https://marketphase.tax/nl/solutions/Amazon-Tax-Control-Framework

Eric-Jan Dijks - Pure YAS Group

Hi Anouck,

Leuk artikel! Er ontbreken wel wat ‘indirecte’ kosten die je niet benoemt. Voornamelijk voor ondernemers met eigen merken/producten. Denk hierbij aan de kosten voor het verzenden van pallets/dozen naar Amazon (bij FBA), Internationale BTW aangifte (bij FBA), Internationale merkregistratie en bijv. vernietiging/retournering van FBA producten. Ik ga er dan even vanuit dat ondernemers reeds een eigen merk, logo en verpakking etc. hebben.

bert

@Jaap, die 1 klik BTW is precies waarom Amazon zo gellobbied heeft voor de hervorming van EU BTW regels, als zelfstandige webshop is het niet meer te doen. Gevolg een minder vrije EU markt.
Ook nooit EAINs maken! Is een molensteen. Amazon zal tot in de eeuwigheid plekje 1 bij Google regelen voor JOUW product, ook als je het er niet meer verkoopt. Amazon grossiert in het maken van virtuele productgrafstenen. Dode links maken is hun nummer 1 marketinginstrument! Verkoop er dus enkel dingen die er al op staan.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond