-

Wat verwachten Belgen van Nederlandse webshops? Drie adviezen over bezorging

Voor Nederlandse webshops ligt uitbreiding naar Belgische klanten voor de hand. Toch zijn er ook cultuurverschillen waar je rekening mee moet houden. Zo hebben Belgische consumenten duidelijk andere verwachtingen over de bezorging. Drie adviezen op basis van onderzoek.

Denk je erover na om je webshop uit te breiden naar België? Slim, want met wat kleine aanpassingen kun je je afzetgebied en daarmee je omzet eenvoudig vergroten. Daarnaast groeit e-commerce in België momenteel harder dan in Nederland en kopen Belgische consumenten graag bij Nederlandse webshops. Kortom, de Belgische e-commercemarkt biedt veel potentie voor je webshop. Om Belgische consumenten te winnen, is het belangrijk dat je de bezorging niet vergeet. In dit artikel daarom drie tips over hoe je aan de wensen van de Belgische consument kunt voldoen op het gebied van bezorging.

1. De bezorgingervaring

Uit onderzoek blijkt dat Belgische consumenten veel waarde hechten aan de bezorgervaring: 93% wil namelijk de controle over hun levering hebben. In tegenstelling tot de gemiddelde Nederlander wil een Belg al voordat ze het bestelproces starten graag duidelijkheid over de bezorgtermijn (47%), bezorgmethodes (47%) en bezorgpartner (42%). Daarnaast hechten Belgische consumenten veel waarde aan hun privacy en ontvangen ze hun pakket daarom het liefst gewoon thuis (60%). Bovendien waardeert meer dan de helft van de Belgen het niet als een pakketje zomaar bij de buren wordt afgeleverd!

Nederlanders houden daarentegen juist van flexibele bezorgopties (63%) zoals het afhalen bij een pakketpunt en burenlevering. Om aan te sluiten bij de bezorgbehoeftes en -voorkeuren van Belgische consumenten is een goede track & trace waarin Belgische consumenten hun voorkeuren kunnen aangeven dus onmisbaar voor de klanttevredenheid. Een goede track & trace bevat een duidelijk tijdslot, (e-mail)updates en de keuze of burenlevering gewenst is. Webshop Eleganza koos bewust voor een bezorgservice met een duidelijke track & trace en snelle levering. Door deze extra service toe te voegen, spraken ze een nieuwe groep consumenten aan. Met als resultaat veel nieuwe en terugkerende klanten.

2. Snelheid van bezorgen

Daarnaast is er ook veel winst te behalen met de snelheid van de bezorging. Normaliter wacht de Belgische consument zo’n twee à drie dagen op zijn pakket van een Nederlandse webshop. Dat is relatief lang, zeker omdat 88% van de Belgische consumenten voornamelijk online koopt vanwege het gemak. Ze willen de deur niet uit om het product snel in huis te hebben, maar wachten nu dus gemiddeld twee tot drie dagen op hun pakketje. Door binnen 24 uur te bezorgen, bijvoorbeeld met same day of next day, kun je de Belgische consument dus verrassen.

Nederlandse consumenten zijn al meer gewend geraakt aan deze snelle levering en verwachten bij elke webshop gebruik te kunnen maken van same day en next day delivery. 50% van de Nederlandse consumenten verwacht dat een bestelling die voor 14.00 uur is gedaan nog dezelfde avond nog in huis is, en 56% verwacht dat een bestelling tot 20.00 uur de volgende dag in huis te hebben.

Door Belgische consumenten deze opties ook aan te bieden, krijg je als Nederlandse webshops een betere concurrentiepositie bij onze zuiderburen. Bart Nieuwenhuis van Lampgigant vertelt bijvoorbeeld: “We merken dat snelle levering bij onze zuiderburen cruciaal is. Door samen te werken met een betrouwbare same day– en next day-bezorgservice, kunnen we nu altijd binnen 24 uur leveren in België. Dit is zeker een katalysator om de Belgische markt verder te veroveren.”

3. Bezorgkosten

Ten slotte hebben Belgische consumenten ook een sterke mening over de bezorgkosten. 77% van de Belgische consumenten kan worden verleid tot aankoop wanneer de bezorging gratis is en 64% breekt de bestelling af als de bezorgkosten te hoog zijn. Bij Nederlanders spelen de bezorgkosten ook een belangrijke rol (68%), maar het grote verschil zit in de mate waarin ze verzendkosten als ‘te hoog’ ervaren. Nederlanders vinden verzendkosten boven €6 te hoog, terwijl deze grens voor Belgische consumenten al rond de €4 zit.

Omdat de bezorgkosten voor een groot deel bij webshophouders liggen, kiezen ze vaak voor een goedkope bezorgservice. Toch is goedkoop ook in dit geval duurkoop. Belgische consumenten zullen namelijk geen herhaalaankoop plaatsen wanneer ze het pakket niet ontvangen hebben (69%), het product beschadigd is (59%), het pakket te laat ontvangen is (22%), of ze niet genoeg updates over de bezorging hebben ontvangen (13%).

De laatste twee percentages lijken misschien verwaarloosbaar, maar het is nog steeds vijf tot zeven keer goedkoper om een bestaande klant te behouden dan een nieuwe klant te werven. Door samen te werken met een betrouwbare bezorgservice met een duidelijke track & trace kan een relatief kleine investering je al snel een erg trouwe klant opleveren.

Overtuig Belgische consumenten met de bezorgervaring

De Belgische e-commercemarkt zit vol kansen voor Nederlandse webshops, maar vergeet daarbij niet aan te sluiten bij de specifieke behoeftes en voorkeuren van onze zuiderburen op het gebied van bezorging. Onderzoek laat zien dat de bezorgbehoefte van de Belgische consument toch net iets anders is dan die van de Nederlander.

Kort samengevat: de Belgische consument hecht veel waarde aan betrouwbare bezorging en verbindt sneller conclusies aan de bezorgervaring voor het al dan niet doen van vervolgaankopen. Met een complete track & trace, snelle levering en lage bezorgkosten kun je als webshop een sterke concurrentiepositie innemen op de Belgische markt.

Over de auteur: Jan Wijn is CEO van Trunkrs.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Foto Shutterstock

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond