-

Zo werken digital bedrijven in Nederland: srprs.me

Srprs.me is als gek idee begonnen. “Wil jij voor mij een weekendje weg boeken?” vroeg de voormalig compagnon van Raymond Klompsma bij zijn vorige bedrijf. Zijn compagnon vertelde erbij dat hij geen informatie over bestemming en hotel wilde weten, want dat leek hem leuker. Raymond, ondernemer pur sang, zag gelijk een kans: verrassingsreizen.

In 2019 loopt Jordi Bron, oprichter van Growth Marketing Agency Hulc, iedere maand een dag ‘stage’ bij de beste bedrijven van Nederland. Waarom? Om antwoord te krijgen op de vraag ‘Wat maakt deze bedrijven nou zo goed?’ Dit zijn Jordi’s bevindingen van een dag werken bij srprs.me.

Het idee

Op kantoor van srprs.me werken doorgaans zo’n 25 man (uhm, vooral vrouw) aan deze opvallende scale-up. Althans, als iedereen er is. Vandaag zijn veel werknemers op vakantie of werken thuis.

Het kantoor in het verzamelgebouw Ringpark aan de A10 Amsterdam-West oogt in eerste instantie klein. Als gast kom je binnen in de open ruimte waarbij je niet direct doorhebt dat er nog een grote ruimte achter schuilt, waar druk getypt en gebeld wordt.

De eerste indruk van het kantoor is gezellig en sfeervol. Geen gekkenhuis, zeker niet, want de tien medewerkers die zo vroeg al aanwezig zijn, zijn al rustig aan het werk. Gemiddelde leeftijd: eind twintig, hooguit begin dertig.

Rust. Er staat geen muziek aan en mensen zijn gefocust op hun beeldscherm. Voor iedere afdeling bestaan de werkplekken uit ‘eilanden’ van zes grote bureaus – twee rijen van drie bureaus tegenover elkaar – waar iedereen over een bedrijfslaptop (na drie maanden mag je er een uitkiezen) en tweede scherm beschikt.

Tussen 9:00 uur en 9:30 uur druppelen nog wat mensen binnen. Ik was in afwachting van een dagstart – of daily huddle – maar die bleef uit. Iedereen komt gewoon binnen en doet zijn eigen ding.

De sfeer valt samen te vatten als een goede mix tussen serieus concentreren en vrolijkheid. Ik merk dat men hier ambitieus is. Samen willen ze een nieuw concept groot maken. De tafels zijn beplakt met honderden vakantiefoto’s en de muren hangen vol met quotes over reizen en … het leven. Mijn favoriet? ‘Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk wel dat ik het kan.’ – Pipi Langkous.

Vriendengroep

Wat direct opvalt is hoe goed de mensen met elkaar omgaan. Het lijkt een hechte vriendengroep waarbij iedereen elkaar door en door kent. Na wat ondervragen op de marketingafdeling blijkt dit nog intenser dan gedacht. Zo blijkt de reden van het halflege kantoor dat veel werknemers met elkaar naar Bali zijn. Niet geregeld of gefinancierd door het bedrijf, maar gewoon omdat ze het leuk hebben met elkaar.

Maar er is nog veel meer. Zo hebben ze jaarlijks een srprs.me weekendje weg – in november gingen ze met 33 man naar Berlijn -, vieren ze kerst met elkaar, luiden ze oud en nieuw in bij iemand thuis en gaan ze over een paar weken een weekje skiën met elkaar. Wie regelt dat? Wie betaalt dat? Moeten ze vrij nemen? “Gewoon via Slack. Kijk hier, zo gaat dat.” Lisa, werkzaam op de marketingafdeling, laat me de hilarische groepschat lezen. Op 18 oktober 2018 opperde iemand het idee om met elkaar op wintersport te gaan. Al snel is er veel animo voor en onderaan de chat wordt de balans opgemaakt: een lang weekend Sofia met z’n tienen. “Oh dat doen we zelf,” antwoord Lisa op de vraag wie dat dan betaalt.

Afgelopen november ging de jaarlijkse bedrijfstrip met 33 man naar Berlijn. Roulerend is hier ieder jaar drie man verantwoordelijk voor. Al maanden van tevoren besteden ze hun vrijdagmiddag aan dit side-project. In aanloop naar de citytrip, met – hoe kan het ook anders – bestemming onbekend, werden allerlei hints en opdrachten in de vorm van puzzels gegeven door de drie organisatoren. “Leuk toch. Dan komt het tot leven bij mensen,” vertelt Lisa enthousiast.

Er wordt ontzettend veel aan teambuilding gedaan. Een leuk voorbeeld: de Walk & Talks. Bij lekker weer wordt een lopende lunch gepland. Je krijgt dan een buddy aangewezen waarmee je met een broodje in de hand, een stukje gaat wandelen. Doel? Elkaar beter leren kennen! En dan dus ook met die collega die je anders zelden spreekt.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Routines en meetings

Ik heb weinig meetings ervaren, maar na rondvragen bleken die er wel degelijk te zijn. De week wordt gestart met ‘Koffietijd’. Op maandagochtend 10:00 uur wordt er door het hele bedrijf in informele setting koffie gedronken. Het weekend wordt doorgenomen en één iemand, iedere week iemand anders, heeft een korte presentatie voorbereid over waar zijn team mee bezig is. Een leuk extraatje tijdens deze informele meeting is dat er soms ‘een zonnetje’ wordt uitgedeeld. Hiermee zetten ze iemand in het zonnetje die iets goeds voor het bedrijf heeft gedaan, als iemand iets speciaals of verdrietigs heeft meegemaakt of als iemand gewoon een steuntje in de rug verdient. Dit kan bijvoorbeeld een bioscoopbon zijn of een verzorgde lunch. “Ik kreeg laatst een zonnetje omdat ik een nieuwe fiets had geregeld voor een collega van wie zijn fiets gestolen was.” vertelt Menno.

Iedere afdeling, vijf tot tien man, heeft de vrijheid zelf meetings te organiseren. Zo heeft team marketing iedere maandagmiddag een stand-up. Hierin vertellen ze wat er afgelopen week gebeurd is en doen ze een rondje taken.

Binnen het marketingteam heeft iedereen wekelijks één-op-één overleg met zijn manager. Dit lijkt me nogal tijdsintensief, maar mij wordt verteld dat dit heel natuurlijk aanvoelt en dat dit bijdraagt aan ‘alignment’. Kan ik me voorstellen. Met de manager worden dan de individuele OKR’s (Objectives & Key Results, initiatief van Google) doorgenomen. Hoe gaat de individuele progressie en draagt dit bij aan de afdelings- en bedrijfsdoelstellingen?

Maandelijks wordt het hele bedrijf bij elkaar geroepen voor de bedrijfsupdates. Raymond, CEO, geeft een presentatie waarin iedereen op de hoogte wordt gebracht van de ontwikkelingen in de markt en het bedrijf. Alle managers geven van hun afdeling de progressie in cijfers. “Ja, we kunnen hier ook allerlei vragen stellen,” zegt Lisa. “Je mag zelfs een presentatie geven van je werk als je dat wilt.”

Alle managers en Raymond hebben wekelijks overleg tijdens de management alignment. Ik vraag Lisa naar de policy rondom thuiswerken. “Ja, thuiswerken kan, in overleg met je manager. Geen probleem. Al geven we wel de voorkeur aan zoveel mogelijk bij elkaar op kantoor zijn.”

Sfeer en entertainment

De sfeer voelt als een goede balans tussen hard werken en plezier maken. Tussen het geluid van de toetsaanslagen en muiskliks door wordt er geregeld gelachen.

12:30 uur, tijd voor de lunch. Deze is zeer luxe en wordt geheel verzorgd door Necla, de vrolijk gestemde office manager. “Vandaag een speciaal gerecht voor Paulien. Zij is vandaag voor het laatst. Dat doe ik altijd. Even vragen wat ze dan willen eten. Op hun verjaardag en als ze voor het laatst zijn. Dat vinden ze leuk, joh.” vertelt Necla die door iedereen ‘mama’ wordt genoemd.

Op vrijdagmiddagen wordt er geborreld. Om 16:00 uur worden de biertjes en wijntjes erbij gepakt. Lisa: “Dat kan zeker gezellig zijn. Soms eindigen we in de stad met z’n allen. In de zomer staan we dan ook geregeld op festivals met een aantal collega’s.”

Onbevangenheid als missie

Srprs.me is op een missie om onbevangenheid bij de mensen terug te brengen. Een verrassingsreis is daarbij slechts het middel. “Maar weet iedereen dan wat de missie is?” vraag ik Raymond. “Ja,” antwoordt hij zelfverzekerd. “Dus als ik dat individueel bij iedereen vraag zegt iedereen hetzelfde?” “Ja, dat durf ik wel aan,” zegt Raymond.

Raymond is er in ieder geval heel duidelijk over: “Wij hebben de ambitie om één miljoen mensen hun onbevangenheid terug te geven door middel van een verrassingsreis.”

Ik heb natuurlijk niet getoetst of iedereen exact deze woorden zou gebruiken (zou ook een beetje flauw zijn), maar ik ben onder de indruk van deze helder geformuleerde missie.

De afdeling marketing bestaat uit vijf man, geleid door Jasper die de titel head of marketing draagt. “We maken nu vooral de optimalisatieslag in het midden van de funnel,” legt Raymond uit. Als CEO is hij zelf nauw betrokken bij marketing en sales. “Dat wil zeggen,” gaat hij verder, “dat veel mensen ons wel al kennen, twijfelen om te boeken, maar nog dat duwtje in de rug nodig hebben.”

Deel dit bericht

4 Reacties

Sjoerd

Leuk stageverslag .. ook mooi om je eigen bedrijf direct te promoten. Zucht.

Jan

“ook mooi om je eigen bedrijf direct te promoten. Zucht.”

Mag dat nu ook al weer niet?

Ruben

@Sjoerd: is dat niet uiteindelijk het doel van nagenoeg alle ‘ingezonden’ artikelen op Emerce? Het zal wel niet puur uit liefdadigheid zijn…

Sjoerd

@Ruben: kennelijk moet mijn beeld van Emerce content toch aangepast worden. Een redactioneel verslag bestaat simpelweg niet (meer)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond