Zes e-commerce trends onder de loep: coronavirus verandert online shoppen
E-commerce groeit door het coronavirus, en niet zo’n beetje ook. Waar veel fysieke winkels als gevolg van de coronacrisis tijdelijk de deuren sloten en hun inkomsten zagen verdampen, zien veel online retailers de interesse in hun webshop juist toenemen. Ter illustratie: in april nam het aantal pakketjes als gevolg van de maatregelen van het RIVM met maar liefst 175 procent toe, zo blijkt uit cijfers.
Hoewel Nederland langzaam opstart en de winkelstraten weer drukker worden, is er van een afname in online bestellingen nog geen sprake. Webshops hebben het drukker dan ooit. De wereld van e-commerce is blijvend veranderd. Van hoge bezorgeisen tot ultra-personalisatie: deze invloed heeft corona op de zes belangrijkste e-commerce trends.
1. Ultra-personalisatie belangrijker dan ooit
Door de coronacrisis hebben 260.000 Nederlanders voor het eerst online geshopt. Met name 50-plussers maakten kennis met de mogelijkheden van online winkelen. Nu is het zaak om deze nieuwe doelgroep ook voor de lange termijn aan online shopping te binden, en daarvoor kan ultra-personalisatie wel eens het antwoord zijn. Op basis van een wensenlijstje of eerdere bestellingen kun je als webwinkel geautomatiseerd persoonlijke aanbevelingen doen aan je consument – en dat wordt gewaardeerd. Maar liefst 45 procent van de klanten geeft namelijk de voorkeur aan een webwinkel die gepersonaliseerde aanbevelingen doet en 56 procent van de online shoppers keert in dat geval terug.
2. Flexibel verzenden wordt nieuwe standaard
Het aantal pakketjes ging aan het begin van de coronacrisis door het dak: bezorgers draaiden overuren en consumenten moesten rekening houden met langere bezorgtijden. Zo waarschuwde onder meer PostNL voor lokale vertraging van pakketbezorging. Iets wat er bij de gemiddelde Nederlandse consument niet zomaar ingaat: deze is gewend aan snelle levering, bij voorkeur gratis. Om klanten over de streep te trekken kun je in de check-out meerdere verzendopties bieden. Zo kan de consument zelf kiezen of hij gratis verzending boven snelle bezorging verkiest en welke bezorger er aan de deur mag verschijnen. Ook handig: wanneer vervoerder A het regionaal druk heeft, kan de consument zelf eenvoudig switchen naar vervoerder B.
3. Robotisering verzendproces in stroomversnelling
Meer pakketjes betekent dat er meer handen nodig zijn om bestellingen op tijd van A naar B te krijgen. Online retailers en fulfillment partijen moeten steeds harder werken om bestellingen verzendklaar te maken. Daar komt bij dat het moeilijk is om werknemers te vinden. Om een antwoord te geven op de enorme vraag naar pakketjes biedt robotisering uitkomst. Met name in distributiecentra kunnen robots van waarde zijn: van het stapelen van colli met uiteenlopende vormen en formaten op rolcontainers tot het inzetten van robots als order picker, robots blijken een waardevol hulpmiddel.
4. Zoekresultaten ontploffen: Voice Search als belangrijk wapen
Berichtgeving rondom het coronavirus zorgde voor flinke schommelingen in het zoekvolume op Google. Waar consumenten na een persconferentie even van de bekende zoekmachine wegbleven, volgde dagen later vaak een kleine piek in zoekopdrachten. In deze bewogen markt is het lastig je SEA/SEO-strategie op pijl te houden, en dat terwijl het voor webwinkels al lastig is met productbeschrijvingen hoog te ranken in Google. Voice Search is een belangrijk wapen om je positie in zoekmachines te bewaken. Uit meerdere onderzoeken, waaronder één van ComsCore, blijkt dat in 2020 meer dan 50% van de zoekopdrachten op basis van voice search technologie zal plaatsvinden. Daarnaast hechten zoekmachines steeds meer waarde aan Voice Search, omdat zij hun gebruikers optimale resultaten willen garanderen. Aan de slag dus!
5. Research Online Purchase Offline (ROPO) op zijn retour?
De juiste verhouding tussen clicks & bricks, oftewel online en fysieke verkooppunten, blijft een raadsel. Uit onderzoek blijkt dat meer dan 70% van de consumenten online onderzoek doet, om vervolgens te kopen in een fysieke winkel, ook wel Research Online Purchase Offline (ROPO) genoemd. Door de coronacrisis is er echter een verschuiving van offline naar online ingezet. De grote vraag is of consumenten ook in de toekomst waarde blijven hechten aan een fysieke winkel. Een ontwikkeling om in de gaten te houden, want hier is het laatste woord nog niet over gezegd.
6. Offline ontmoetingen maken plaats voor virtuele events
Niet alleen restaurants en winkels moesten door de coronacrisis hun deuren sluiten, ook evenementen konden door de crisis geen doorgang vinden. Het wordt als online retailer dan ook steeds lastiger om met je klant in contact te treden. Gelukkig hebben offline ontmoetingen inmiddels plaats gemaakt voor virtuele events en schieten webinars en livestreams als paddenstoelen uit de grond. Een goed middel om ook als webshop het contact op te zoeken met het winkelend publiek. Denk als kledingzaak bijvoorbeeld aan een live try-on van nieuwe kledingstukken, of bereid als kookwinkel live een recept. Succes gegarandeerd!
De e-commerce wereld is volop in beweging. Hou de e-commerce trends nauw in de gaten en maak gebruik van de data die je hebt om consumenten de beste online ervaring ooit te bieden. Alleen op die manier zal je ook op de lange termijn van de groei van e-commerce profiteren.
Op Emerce is onlangs een eBook verschenen over selectiecriteria rond e-commerce platforms, nu gratis te downloaden: ‘Hoe selecteer je het juiste B2B Commerce platform in 2020?‘.
Over de auteur: Iris Delmee is PR content specialist bij Sendcloud.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond