-

Zo begin je met het maken van e-commerce-oplossingen voor de metaverse

De metaverse: iedereen heeft er inmiddels wel van gehoord, maar het klinkt voor velen toch nog als vooral iets van grote techbedrijven. Dat is niet helemaal waar: ook voor kleinere en ‘gewone’ e-commercebedrijven zijn er elementen van de metaverse die je nu al kunt ontwikkelen.

Sinds de pandemie stellen consumenten hogere eisen aan retailers. Als het geen omnichannel is, dan is het niet meer goed genoeg. Naast de standaard kanalen van fysieke winkels en webshops eist de moderne consument een ervaring die motiveert tot kopen. De dagen dat platte tekst, plaatjes en een simpele online winkelervaring in een browsertabblad voldeden, zijn voorbij. Virtual, augmented en mixed reality worden steeds beter en shoppers zien dat ook.

De metaverse – een samenkomst van deze 3D-werelden in één gezamenlijke, virtuele ervaring – is de kant waar de techindustrie heen beweegt. Retailers moeten verder denken dan de winkelruit en het computerscherm en zich voorbereiden op een meeslepende toekomst.

Niet langer een grote droom

AR en VR konden lange tijd rekenen op de nodige scepsis. Ze kwamen altijd met grote beloftes over wat ze allemaal zouden bieden, maar het is tot nog toe niet gelukt deze beloftes op de juiste schaal na te komen. Deze keer is dat anders. Grote namen als Facebook, Apple en Microsoft streven allemaal een eigen versie van hun mixed reality-projecten na. Zij zien de kansen en weten waar de markt naartoe gaat.

Consumentengedrag toont aan waarom retailers dit serieus moeten nemen: Onderzoek van Google toont aan dat 66 procent van de consumenten zegt dat ze wel interesse hebben in het gebruik van AR als hulp bij het winkelen. En Shopify onthulde dat contact en interactie met producten die 3D of AR content hadden, 94 procent hoger converteren dan producten zonder.

In een enquête (pdf) van Perkins Coie LLP en de XR Association gaf bijna negen van de tien ondervraagden aan dat ze verwachten dat tegen het jaar 2025 technologieën als VR, AR en mixed reality net zo zeer gemeengoed zijn als mobiele apparaten. Dat is een gewaagde voorspelling. Maar we gaan al met duizelingwekkende snelheid die kant op.

Zien is geloven

Je hoeft niet lang te zoeken naar vooruitstrevende retailers die al mooie 3D-ervaringen inzetten voor hun klanten. Deze technieken laten klanten virtuele showrooms bezoeken, producten proberen en van alle kanten bekijken. Wil je bijvoorbeeld weten hoe bepaalde meubels in je huis staan? Bij IKEA kan het al. Nieuwsgierig naar hoe een nieuwe bril je staat? Probeer Warby Parker eens. Nieuwe schoenen nodig? Probeer een virtueel paar aan bij Wanna Kicks. Op zoek naar nieuwe make-up? Sephora laat je het proberen.

Het ontwikkelen van dit soort online technologie vergt wel de nodige vaardigheden van je team. Het grote verschil is dat je niet langer met 2D, maar met 3D content werkt. Ontwikkelen in VR of AR ligt dichterbij het maken van games dan bij websites.

Kies je platform

Ten eerste moet je beslissen voor welke hardware je iets maakt. Gebruikt je doelgroep voornamelijk computers, zitten ze op de smartphone, of hebben ze de beschikking over een VR-bril als de Oculus Quest? Elke categorie vereist een andere serie vaardigheden.

Daarnaast moet er gekeken worden naar de 3D-engines en –frameworks die beschikbaar zijn. Grote namen als Unity, Unreal Engine en CRYENGINE springen eruit. De meeste van deze engines zijn afkomstig uit de game-industrie. Hoewel er fantastische dingen mee te maken zijn, is het veelal overkill voor het maken van een eerste 3D-ervaring voor een webwinkel.

Apple’s ARKit en Google’s ARCore bieden geweldige manieren voor iOS- en Android-ontwikkelaars om een begin te maken met AR-applicaties. Voor webontwikkelaars is het goed om te horen dat de WebXR Device API een open standaard is, erkend door W3C. Met een JavaScript API maakt deze 3D-ervaringen mogelijk in de webbrowser. Je developers kennen JavaScript al, dus dit kan een goede eerste stap zijn richting de metaverse.

Er zijn verschillende handige frameworks en platformen beschikbaar die het werken met WebXR een stuk gemakkelijker maken:

  • A-frame – Een web framework voor het maken van 3D-experiences.
  • React 360 – Een framework dat interactieve 360-graden-applicaties in een webbrowser mogelijk maakt.
  • Amazon Sumerian – Een managed service waarop je 3D-, AR- en VR-applicaties kunt maken en draaien. Het is geïntegreerd in het AWS-ecosysteem, waardoor het ook mogelijk is om elementen voorzien van kunstmatige intelligentie in te zetten in de door jou geschapen wereld.
Ontwikkel je content

Niemand zit erop te wachten om lange lappen tekst in een 3D-omgeving te lezen. We hebben het hier over visuele ervaringen. Dus is het logisch dat de nadruk komt te liggen op het maken van iets dat er mooi uitziet en interessant is om naar te kijken. Wat op een doorsnee website werkt, voelt waarschijnlijk niet goed in 3D. Denk goed na over hoe de beelden aansluiten bij het format.

Welke foto’s en beelden heb je nodig? Kun je video’s toevoegen? Misschien zelfs 360-graden-video’s? Kijken je klanten alleen ergens naar, of zijn er ook interactieve elementen? Denk ook na over geluid: met welke muziek en geluidseffecten laat je het geheel tot leven komen?

Optimaliseer het resultaat

Niet iedereen heeft het nieuwste van het nieuwste aan apparatuur. De eisen die 3D-content stelt aan bandbreedte en bereik liggen een stuk hoger. Een paar milliseconden wachttijd blijven onopgemerkt op een normale website. Maar in een VR of AR-omgeving maakt het de hele ervaring laggy (haperend) of simpelweg onbruikbaar.

Optimaliseer daarom je content, zodat je de hoogst mogelijke kwaliteit in een redelijke bestandsgrootte kunt aanbieden. Als de ervaring lijdt onder het grote aantal bestanden dat tegelijkertijd downloadt, dan doe je er beter aan om een meer gestroomlijnde opzet aan te bieden.

Het is daarbij ook van belang dat je de infrastructuur rond je hosting onder de loep neemt. Dit zou geen probleem moeten zijn, maar het is goed om te weten dat je nieuwe soorten content aan je configuratie toevoegt en nagaat of je CDN deze ondersteunt.

Publiceer omnichannel content

Niemand zit erop te wachten om je bestaande, gewone website met een VR-bril te bekijken, 3D-content moet iets toevoegen. Het idee is dat je bepaalde content van je website losmaakt en deze content  gebruikt in een 3D-omgeving of op een ander platform; denk aan apps, in-store displays, enzovoorts. Het standaard contentbeheer vindt plaats in silo’s. Dat betekent dat je content van je website niet gemakkelijk kunt hergebruiken waardoor het beter is om de VR/AR-content los te trekken.

Deze scheiding kan geregeld worden in een standaard database. Maar als je wilt dat ontwikkelaars en je contentteam samenwerken, dan is een headless CMS een gebruiksvriendelijke en platformonafhankelijke oplossing. Dit zorgt voor een enkele, centrale hub waarin content gedeeld wordt en kan zelfs dienst doen als visuele interface voor redacteuren en marketeers.

Begin nu met ontwikkelen voor de metaverse

Het maken van een 3D-ervaring voor de online retail kan nogal intimiderend lijken. Maar zoals je kunt zien beschikt je bestaande team waarschijnlijk al over de nodige vaardigheden om ermee aan de slag te gaan en wat ideeën uit te werken. Je klanten zijn er in ieder geval klaar voor. Wat je vandaag voor ze maakt zal de eerste van vele 3D-ervaringen zijn die in de toekomst de metaverse gaan uitmaken.

Over de auteur: Dominik Angerer is CEO en mede-oprichter van Storyblok.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond