-

Zo krijg je als contentmarketeer weer grip op je omnichannelstrategie

Dat bedrijven overstappen op ‘headless content delivery’ om een ​​omnichannelstrategie te realiseren, gaat helaas ten koste van de mate waarin marketeers zélf content kunnen beheren en beheersen. Door via een slimme interface over verschillende kanalen digitale ervaringen tegelijk te creëren, kun je de sturing terugpakken en concurrerender worden.

Met een traditioneel CMS hadden marketeers het relatief makkelijk. Directe toegang bood een laagdrempelige en snelle manier om content via websites en mobiele apps te verspreiden. De opkomst van digitale touchpoints die buiten het bereik van de marketeer liggen, gooien echter roet in het eten.

Invloed kwijt

Door de opkomst van headless content zijn we een deel van de directe invloed op de inhoudelijke invulling en vormgeving kwijtgeraakt. Dat is een uitdaging, want goede contentmarketing is gebaat bij snelheid, testen, aanpassen en doorvoeren. Hoe kun je als marketeer die bepalende positie weer terugwinnen? De marketeer die een effectieve omnichannelstrategie willen opzetten en uitvoeren, zonder gehinderd te worden door touchpoints die buiten bereik liggen, staat een aantal tools ter beschikking. Door deze in samenhang in te zetten, kan het beheer en de beheersbaarheid als author weer herwonnen worden.

ROI op basis van inspanningen

Als het gaat om moderne digitale marketing willen bedrijven boeiende digitale verhalen maken die consumenten begeleiden tijdens hun klantreis. Met een verhalen-app beschik je over een gestroomlijnde inhoudseditor voor het maken en bewerken van ‘verhalen’ – dat wil zeggen inhoud in vrije vorm zonder beperkingen wat de paginahiërarchie betreft.

Ten eerste heb je een DXP met een overzichtelijke interface nodig die intuïtief is en de productiviteit verbetert. Ten tweede zijn live previews en in-context-bewerking cruciaal voor marketingteams om de ervaring voor eindgebruikers te optimaliseren. Verder is de mogelijkheid om inhoud te hergebruiken van cruciaal belang voor het verbeteren van de ROI van inspanningen voor het maken van inhoud.

Feed insluiten

Laten we de verschillende componenten van een boeiend digitaal verhaal eens nader bekijken. Tekstblokken zijn de basisbouwstenen voor het maken van een verhaal. Daarnaast draait het om beeld- en videoblokken die digitale middelen bevatten die je los kunt selecteren.

Ingesloten inhoudsblokken kun je gebruiken om inhoud van een externe website toe te voegen. De ingesloten inhoud maakt gebruik van link unfurling, wat betekent dat de metagegevens van tevoren worden opgehaald en als voorbeeld in het verhaal worden weergegeven. Een ingesloten YouTube-video kan bijvoorbeeld ook de miniatuurafbeelding tonen. Je kunt zelfs feeds voor sociale media van Twitter of Facebook insluiten.

Mogelijkheden optimaal uitnutten

Je kunt blokken ook eenvoudig herschikken en verwijderen tijdens het bouwen van je verhaal-lay-out met behulp van de pijlen naast een bepaald blok. Het resultaat is een vloeiende gebruikerservaring aan de zijde van de contentmarketeer waarmee je de mogelijkheden van een DXP optimaal benut en toepast.

Over de auteur: Sebastian Stang is General Manager EMEA bij Magnolia.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op sociale media: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond