-

Scoren met SEO op de belangrijkste momenten

Eind vorig jaar verscheen een interessant artikel van OAK. Hierin beschreven ze wat ze voor elkaar hebben gekregen met T-Mobile rondom de nieuwe iPhone lancering vorig jaar, met focus in het artikel op de gebruikelijk SEO-ingrediënten. Hoewel het artikel op SEO-hoofdlijnen aardig in de buurt komt van hoe het moet, ontbreekt het hoofdingrediënt voor het succes: continuïteit. In aandacht, focus en strategie. Met oog voor offline rankingfactoren: de drivers achter techniek zoals bedrijfsdoelstellingen, intern draagvlak, planning en bedrijfsprocessen.

Offline maak je het verschil

Neem de piekmaand september. Altijd weer spannend voor de telecombedrijven. De belangrijkste lancering van het jaar staat voor de deur: de nieuwe iPhone. Het zoekvolume is gigantisch. Een kleine terugblik op de afgelopen jaren. In onderstaande tabel zien we per jaar twee zoekopdrachten. Hier is longtail dus niet in meegenomen, dus eigenlijk is het volume nog hoger:

 

Jaar

Zoekopdracht

Zoekvolume (in september van dat jaar)

2016

iPhone 7 & iPhone 7 Plus

1.816.830 per maand

2017

iPhone 8 & iPhone 8 Plus

1.238.230 per maand

2018

iPhone Xs, iPhone Xs Max & iPhone Xr 

1.207.120 per maand

2019

iPhone 11, iPhone 11 Pro & iPhone 11 Pro Max

2.541.410 per maand


Met deze volumes verwacht je dat je weet wat je te doen staat als telecomprovider, toch? Toch niet, blijkt in de praktijk. Vooral het laatste jaar, waarin de volumes hoger dan ooit zijn, zijn er maar weinig telco’s te vinden in de hogere regionen van Google.

Terwijl het technisch niet zo moeilijk is, om goed te ranken

Het stikt van technische handigheidjes om die toppositie te pakken. Ja, veel (rijke) content is heel belangrijk. Ja, veel interne links zijn belangrijk. Ja, externe links zijn ook heel belangrijk. Maar wat pas echt belangrijk is?

Een paar stapjes terug. Het begint met:

 

1. Draagvlak creëren voor SEO

Niet alleen bij je contactpersoon maar door de hele organisatie. Cruciaal. Als stakeholders en budgethouders niet weten wat er met SEO te halen valt, maken ze nooit budgetten vrij om op tijd te investeren in de belangrijkste momenten van het jaar.

2. Ver, héél ver, vooraf beginnen

Al die content, de PR, die interne en externe links; ze vallen niet uit de lucht. Beslissingen moeten goed doordacht en herdacht worden en resultaten moet je blijven monitoren. Alleen dan kun je op tijd bijsturen als je ontdekt dat mensen zoeken op “iPhone 11” in plaats van “iPhone XI”, om één voorbeeld te noemen.

3. Nauw samenwerken

Elke week een meeting is geen overbodige luxe om alle lijntjes kort te houden en eventuele veranderingen meteen te kunnen bespreken.

4. Testen, testen, testen

Leuk zo’n toppositie, maar is je metadata morgen nog steeds aantrekkelijk genoeg voor bezoekers? Kan de CTR nog stijgen? Blijf testen en proberen – zorg ook dat je opdrachtgever vooraf, al bij budgetteren, het belang ervan snapt.

5. Vooruitkijken

Elk jaar spelen er weer andere trends. Nu werken externe links nog steeds goed. Maar is dat over 1, 3 of 5 jaar ook nog? Sta niet stil, kijk niet naar hoe andere bureaus het nu doen (tip…), maar kijk, probeer en test vooruit.

6. Evalueren

Met de interne organisatie. Wat heb je bereikt? Veel traffic? Veel transacties? Hoe staat dat tegenover de investering in SEA? Bewijs dat SEO het waard is. En neem je learnings mee om volgend jaar een nóg beter plan neer te zetten.

Nu spreekt de lancering van de nieuwe iPhone makkelijk tot de verbeelding, maar je kunt je voorstellen dat er nog veel meer, en andersoortige piekmomenten jaarlijks zijn. Wat dacht je van het extreem hoge zoekvolume aan het einde van het jaar om de zorgverzekeringen te vergelijken? Of de Victoria Secret-show die elk jaar rond hetzelfde moment terugkwam?

De kansen liggen voor het oprapen

Voorspelbare pieken in search zijn ideaal voor retailers die kunnen knallen met nieuwe playstationtitels. Of denk aan alle mega-sales die steeds populairder worden: black friday, cyber monday, singles day en glamour day? Of incidenteler: wanneer heel Nederland hetzelfde talkshowmoment terug wil kijken, of een belangrijke wedstrijd.

In alle gevallen geldt dat hoog ranken goed te doen is. Niet met de trucjes, wel door organisaties mee te nemen in de voordelen van SEO én ze blijvend bij de les te houden. Door telkens resultaat neer te zetten, altijd te blijven vernieuwen én door continue transparante communicatie.

Over de auteur: Christel van Grinsven is SEO consultant bij Searchresult Performancemarketing.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond