-

Zo zorg je voor een succesvolle marketingstrategie zonder einde

Zijn marketeers veel te veel op zoek naar een happy ending? Elke keer weer die stip op de horizon om naartoe te werken? Misschien moeten we dat eens loslaten met zijn allen. En moeten we op zoek naar een oneindige marketingstrategie.

Herinner je je nog de tijd dat op iedere website de mission statement en kernwaarden werden genoemd? Lekker duidelijk: dit is waar wij als bedrijf voor staan. Ondertussen is dat natuurlijk deels achterhaald. Niet omdat die kernwaarden en mission statement er niet meer toe doen, maar wel omdat de focus meer is komen te liggen op wat de klant wil. Die klant wil groeien en staat open voor alle mogelijkheden die groei gaan bewerkstelligen. Gelukkig maar, want de meeste bedrijven willen ook dat er geen einde komt aan de lucratieve klantrelatie. 

Maar, hoe help je een bedrijf naar een marketingstrategie die eindeloos blijft doordraaien en altijd aan de klantwens blijft voldoen? 

Het fundament

Je eindeloze marketingstrategie moet solide zijn. Dit begint met de vraag ‘wat doe je’ maar ook door heel duidelijk te kijken naar wie de klant is – en niet alleen  naar wie je dénkt dat de klant is. Aannames zeggen niks, het is belangrijk om kwalitatief en kwantitatief onderzoek te doen. Op basis daarvan kun je persona’s en databases opbouwen waarmee je het fundament legt voor data driven marketing. Je eindeloze marketingstrategie begint dus met een flinke hoeveelheid relevante informatie bijeensprokkelen. Om vervolgens door middel van data weg te blijven bij enkel sturen op het onderbuikgevoel.

Wat is je verhaal?

De basis van je marketingstrategie is gelegd: je weet wat je organisatie wil uitdragen, waar je je klant bereikt en vooral wat de klant van je wil. Bepaal nu wat het verhaal is waarmee jij een connectie maakt met je klant, dit wordt je storyline. Die storyline is de kapstok voor alle uitingen die je doet. Dit is nodig omdat je vanaf hier straks de juiste touchpoints kunt analyseren voor je marketingstrategie.

Klanten lopen vooral warm voor transparantie. Wil je bijvoorbeeld de beste zijn? Zorg dan dat je dat ook bent. Doe mee met award shows en zorg dat je de beste wordt. Kortom, maak je storyline concreet en bijna tastbaar voor je klant. Blijf daarbij constant toetsen of je klant ook tevreden blijft. Er is bijvoorbeeld niks mis mee om je klanten elke drie maanden een peer-review te sturen. Blijf data verzamelen. Je kunt deze zelfs koppelen aan KPI’s per medewerker en op die manier bonussen bepalen.

Continue datastroom

Door je op klantinzichten te baseren kun jij een organisatie naar een hoger niveau tillen. Alleen wanneer je je baseert op feiten, kun je een objectief model bouwen. Een model dat gebaseerd is op een continue stroom van data, blijft actueel en effectief. Mits je die constant blijft toetsen dus – en feedback weer terugkoppelt en verwerkt in je marketingstrategie. Zo kom je terecht in een eindeloze loop van vragen stellen en testen en kom je steeds dichter bij je klant. Waarbij je informatie eerst uit de organisatie zelf haalt (je kent je eigen organisatie immers het beste) en vervolgens de data weer checkt bij je klanten. 

Dit werkt alleen als je het gestructureerd aanpakt

Vul je CRM met alle mogelijke data die je hebt. Bij veel bedrijven zien we nog versnipperde informatie, of silo’s zoals marketing en sales die veel te weinig met elkaar delen. Met behulp van het Customer Infinity model, structureer je je data. Je bekijkt wat er ligt en wat nog ontbreekt. Je vult dit aan vanuit onderzoek. Hierop bouw je een strategie en bepaal je passende storylines. Wanneer je een storyline hebt doorlopen, doorloop je die nogmaals of boor een nieuw thema aan. Hoe je dat inzet en tot in het oneindige doorvoert lees je in deze whitepaper [link naar landingpage]. Neem daar even rustig de tijd voor, want dit gaat je uiteindelijk een heleboel tijd, efficiency én een hopelijk eindeloze online klantenstroom opleveren.”

Wil je je marketingstrategie naar een nóg hoger niveau tillen? Download dan de whitepaper ‘Stappenplan: ontwikkel een succesvolle marketingstrategie’, vol tips en tricks om je marketingstrategie écht toekomstbestendig te maken.

Over de auteur: Tamer Saglambilek is oprichter van Elevate Digital.

Deel dit bericht

1 Reactie

Leonard

Je bent niet de beste als je een award wint. Juist die awards shows zijn bureaus die denken dat zij de beste zijn.

Ik ga al jaren mee in de branche en vaak blijkt het tegenovergestelde waar te zijn. Het gaat om commitment en kennis. Dat staat volledig los van het winnen van een award.

Rest van het verhaal klopt overigens als een bus.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond