-

Zoekfunctie van webwinkels kan en moet veel slimmer

De standaard zoekfunctie van menig e-commerceplatform is erg beperkt in zijn mogelijkheden. Krijgen klanten zoekresultaten voorgeschoteld dan zijn die vaak irrelevant of producten zijn gewoonweg onvindbaar.

Het Amerikaanse Baymard Institute heeft veel onderzoek gedaan naar de vijftig belangrijkste e-commercesites. De conclusie van de onderzoekers: 34 procent van de zoekopdrachten bij deze webwinkeliers levert geen bruikbare resultaten op, 70 procent toont niet de juiste producten als de bezoeker een synoniem van een veelgebruikt woord intypt.

Tot de veelgemaakte fouten behoren naast de irrelevante resultaten en beperkte herkenning van synoniemen, de slechte zoeksuggesties en het doodlopende einde. Geen resultaten gevonden? Zorg dan op zijn minst dat je als winkelier wat andere (aanverwante) suggesties doet of mensen verleidt tot rondsurfen.

Zoeken bij Wehkamp en Bol.com

Een voorbeeld: Wehkamp verkoopt tuinstoelen. In de productcategorie zijn 206 artikelen beschikbaar. Voer je een zoekopdracht uit naar ‘tuinstoel’ dan vindt het systeem 202 resultaten. Nog niets aan de hand dus. Verander ik de zoekopdracht naar ‘tuin stoel’ dan snapt een beetje zoeksysteem nog steeds wat ik zoek. Wehkamp niet: er blijven 70 resultaten over, waarvan 68 in de categorie ‘Wonen & slapen’. Slechts acht stoelen blijven er over die geschikt zijn voor buiten, terwijl Wehkamp er dus 206 op voorraad heeft.

Zoekresultaten Wehkamp: ‘tuin stoel’ en doodlopend einde

Schermafbeelding 2016-04-09 om 14.14.34

Schermafbeelding 2016-04-09 om 14.42.00

Toch maar eens kijken bij de concurrent. Bol biedt 1175 tuinstoelen aan, na een zoekopdracht worden er 635 getoond. Kies ik opnieuw voor een andere schrijfwijze dan weet het bedrijf er 644 te presenteren. De kans dat ik converteer is een stuk groter.

Schermafbeelding 2016-04-09 om 15.27.06

Aan welke vereisten voldoet een zoekfunctie nog meer?

Naast de al genoemde kenmerken beschikt een zoekfunctie over ‘autocomplete’. Google weet als geen ander in te spelen op de zoekopdracht en vult de ingegeven woorden aan. Gebaseerd op de vele zoekopdrachten die Google iedere dag verwerkt heeft het bedrijf een voorspellend model ontwikkeld. Een webwinkel met een vergelijkbare autocomplete versnelt het proces van zoeken niet alleen, het toont ook direct het (brede) productaanbod aan bezoekers die de winkel nog niet goed kennen.

Ook het concept van het semantisch zoeken is iets waar Google in voorop loopt en wat de zoekmachine bijzonder populair maakt. De machine spuugt dan niet alleen resultaten uit op basis van zoekwoorden, maar leert ook steeds beter begrijpen wat een zoekopdracht betekent. Zorg ervoor dat de zoekfunctie niet alleen naar zoektermen kijkt, maar ook naar de context. Zo is er het voorbeeld van ‘bags for the gym’: Amazon ‘leest’ de menselijke taal en begrijpt waar de bezoeker precies naar zoekt. Zappos kijkt naar trefwoorden en presenteert totaal irrelevante resultaten.

Schermafbeelding 2016-04-09 om 15.22.49 Schermafbeelding 2016-04-09 om 15.22.59

Tot slot moet de aandacht uitgaan naar personalisatie van zoekresultaten. De Amerikaanse webwinkel SHOEme introduceerde recent bijvoorbeeld als experiment een nieuw filter van het bedrijf Sentient. Bezoekers krijgen de keuze uit twaalf foto’s van verschillende soorten schoenen. Van iedere klik op de favoriet leert het systeem welke producten in het assortiment bij iemand zijn smaak passen.

Schermafbeelding 2016-04-09 om 15.20.06

Ook wordt er natuurlijk veel verwacht van machine learning. De Israëlische startup Twiggle – opgericht door twee voormalige Google-medewerkers – haalde hiervoor dit voorjaar ruim twaalf miljoen dollar op. Door machine learning in te zetten moeten webwinkels op individueel niveau leren herkennen wat iemand zoekt of wat bij iemand zijn smaakprofiel past. Twiggle werkt daarvoor met de techniek van A9, een dochteronderneming van Amazon. Het webwinkelbedrijf heeft haar eigen zoeksoftware beschikbaar gesteld voor andere retailers. De startup wil hier een product op ontwikkelen.

In Nederland werkt startup 904Labs ook aan een betere zoekmachine voor e-commerceplatformen. Het Amsterdamse bedrijf voegt extra databronnen toe aan de rangschikking en past daarnaast machine learning toe. Een algoritme kijkt naar klik- en surfgedrag en stelt zo vast waar iemand gevoelig voor is. Klikt iemand vooral producten open met een hoop reviews dan is sociale bewijskracht mogelijk onbewust belangrijk voor die persoon. Voert diegene vervolgens een zoekopdracht uit dan wordt de rangschikking aangepast op die ‘gevoeligheid’. Zo moet de zoekfunctie bij veel webwinkelier in veel grotere mate bijdragen aan de conversie.

Deel dit bericht

2 Reacties

Virgil

Mijn zoekopdracht bij Zappos geeft andere resultaten Yoshi.

Jos

‘Het webwinkelbedrijf heeft haar eigen zoeksoftware beschikbaar gesteld voor andere retailers.’ Iemand een link? Ik kan niets vinden op a9.com.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond