-

Ander e-commerceplatform? Deze stappen zet een e-commercemanager

De laatste jaren is het aankoopgedrag van consumenten in razend tempo veranderd. Niets wijst erop dat die ontwikkeling wordt geremd. ‘Wil je als organisatie je aansluiting blijven houden dan is flexibiliteit van belang. Een e-commerceplatform moet daarom continu meeveranderen om aan alle eisen te blijven voldoen’, zegt Krista Dirksen, expert op het gebied van e-commerce bij Adwise.

Maar gebrekkige e-commercesoftware of niet, de overstap naar een platform dat wel voldoet, is niet snel gezet. Hoe bepaal je of overstappen nodig is? En: hoe leid je dit als e-commercemanager (mede) in goede banen? Deze stappen zet je vooraf.

Wat zijn dan redenen die doorgaans tot een overstap leiden? Allereerst als er geen doorontwikkeling meer plaatsvindt door de softwaremaker of (open source) community. Of: als de infrastructuur zo complex is dat er performanceproblemen optreden en er weinig schaalbaarheid is. Ook een reden tot zorgen is als meerdere functionaliteiten niet geleverd kunnen worden of om een grote investering vragen. En tot slot: als systemen worden geïntegreerd of als de beheer en ontwikkelkosten erg hoog zijn.

Analyseer de huidige situatie

Bij veel bedrijven is men wel bekend met de functionaliteiten die worden gemist of de wensen die er zijn, maar vergeten de functies die er wel al zijn. ‘Kijk daarom ook eens kritisch naar de functionaliteiten die daadwerkelijk worden gebruikt’, zegt Dirksen. ‘Breng daarnaast het applicatielandschap in kaart en stel vast welke rol iedere applicatie inneemt in de dagelijkse werkzaamheden. Is duidelijk hoe het ‘landschap’ eruit ziet en welke rol ieder systeem met zijn functies heeft dan pas kun je bepalen wat je nu mist.’

Maak de wensen concreet

Breng nu in kaart welke situatie er gewenst is. Welke functies missen er? Hoe kan de processtroom worden geoptimaliseerd? Voldoen de systemen nog en worden die gebruikt waarvoor ze bedoeld zijn? Welke eisen stellen we voor beveiliging en performance? Dirksen: ‘Denk verder vooruit dan de dag van vandaag. Ook wensen voor de ‘verre’ toekomst mag je opschrijven.’ Denk er wel aan geen functielijst te maken, maar ‘user stories’ samen te stellen. ‘Dus niet: ‘ik wil daar een extra vinkje’ Maar: de beheerder moet rollen en rechten op winkelniveau kunnen instellen.’

Vul aan met wensen van bezoekers

Met een onderzoeksmethode als eyetracking is goed vast te stellen hoe bezoekers zich gedragen, zegt Dirksen. ‘Bekijk hoe de klant zoekt, navigeert of welke functies er in zijn geheel missen. Een kleine groep respondenten zorgt al voor een waardevolle aanvulling.’ Ook hiervoor geldt: liever user stories dan exacte functies. Bijvoorbeeld: de bezoeker wil reviews per product kunnen lezen.

Beschrijf het Minimum Viable Product en de roadmap

Met al deze user stories kan een Minimum Viable Product worden beschreven. ‘Gebruik hiervoor bijvoorbeeld het MoSCoW-model om prioriteiten te stellen.’ Functies die niet in de minimale versie voorkomen, gelden als roadmap voor de toekomst. Zo blijft inzichtelijk welke functionaliteiten een platform moet ondersteunen. Nu en in de toekomst.

Zorg voor een interaction design

Op basis van het minimale product is een zogenaamd interaction design te maken, de structuur en belangrijkste gedragingen van een interactief systeem. ‘Als deze vertaalslag is gemaakt, staat het plan voor de ontwikkeling en kan de zoektocht naar een platform beginnen.’

Bepaal het budget

Er zijn talloze e-commerceplatformen in diverse prijsklassen. Stel daarom een budget vast, dat vergemakkelijkt de zoektocht. ‘Besteed niet het volledige budget tijdens de migratie en het optuigen van het platform. Houd een aanzienlijk deel over voor testen, support, marketing en doorontwikkeling.’

Doe onderzoek naar integratiemogelijkheden

Nu of in de toekomst moet het e-commerceplatform zijn te integreren met diverse externe systemen, zegt Dirksen. Daarbij valt te denken aan software voor Product Information Management, ERP of een compleet kassasysteem. ‘Denk niet alleen aan het heden, maar ga ervan uit dat de organisatie groeit. Dan kun je niet om deze integraties heen.’ Een e-commerceplatform moet hier technisch wel op zijn voorbereid.

Maak de afweging voor maatwerk of open source/closed source

Om het aanbod nog verder te filteren is het belangrijk een afweging te maken voor techniek, zegt Dirksen.

Een maatwerk platform past altijd volledig bij de wensen. ‘Maar het maakt je afhankelijk van een leverancier, de maker namelijk. Ook kleven er vaak hogere beheerkosten aan deze optie. Maatwerk was altijd erg populair, maar je ziet bedrijven steeds vaker kiezen voor open source en closed source platformen.’

Open source is vaak ontwikkeld door een community en daarom vrij te gebruiken, aan te passen en distribueren. ‘Zoek wel een goede partner voor de ontwikkeling. Binnen de community worden ook weleens slechte aanvullende modules geschreven die schade aanrichten of niet goed functioneren met andere modules. Een partner kan hierin adviseren.’ Een closed source platform is ontwikkeld door één bedrijf. De broncode blijft geheim en eigendom van de verkoper. De broncode is dan ook niet aan te passen.

Dirksen: ’Wat de vereisten ook zijn, de investering is vaak groot. Weeg de voors en tegens van ieder platform dus goed af. Neem een partner in de arm die voor meerdere platformen kan ontwikkelen. Zo ben je verzekerd van platformonafhankelijk advies.’

  

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond