CES: gadgetmarkt over de een biljoen dollar
De uitgaven aan consumentenelektronica gaan dit jaar over de een biljoen dollar heen. En 2011 was ook geen slecht jaar: 8 procent groei, zo zegt de Consumer Electronics Association.
De uitgaven aan consumentenelektronica gaan dit jaar over de een biljoen dollar heen. En 2011 was ook geen slecht jaar: 8 procent groei, zo zegt de Consumer Electronics Association.
Een nieuw onderzoek laat zien hoe de Nederlandse consument zich per sector oriënteert voor de aanschaf van duurzame consumptiegoederen. Fysieke speelgoedwinkels, telecomzaken en verkopers van entertainment moeten zich zorgen maken. Fietsenwinkels niet.
Driekwart van alle aankopen van duurzame consumptiegoederen vindt nog steeds gewoon in een bakstenen winkel plaats. Twintig procent van de aankopen gebeurt bij een webshop of online handelssite. Niettemin moeten fysieke retailers zich om te overleven sterk op internet gaan richten.
De meeste Nederlandse consumenten gaan of naar Kieskeurig.nl of naar Vergelijk.nl om zich op komende aankopen te oriënteren. Uit onderzoek blijkt verder dat de websites van fabrikanten steeds belangrijker worden gevonden door de consument.
Retailketens uit de fysieke wereld beginnen de eerste vruchten te plukken van hun gecombineerde online en offline strategie. Marktonderzoeker GfK ziet dat zij online sneller groeien dan de zogeheten pure players, webwinkels zonder fysieke verkooppunten.
Nederlandse consumenten geven dit jaar 53 miljoen euro uit voor het huren en kopen van online films en series. Volgend jaar wordt het omslagpunt bereikt waarbij consumenten meer uitgeven aan video on demand versus DVD en BluRay.
Consumenten grijpend significant minder naar fysieke boeken, kranten en spelletjes zodra er een iPad in huis komt. Tabletcomputers nemen een deel van de functie van die oude mediavormen over.
Over twee jaar heeft de helft van de nieuw verkochte tv’s een internetaansluiting. Marktonderzoeker GfK weet wat we daarmee gaan doen: applicaties downloaden en interageren met uitzendingen op het web en tv.
JIC STIR, dat het online bereik van Nederlandse websites meet, vergroot zijn panel met een factor vijf tot 25.000. Het nieuwe contract met Comscore en Intomart GfK zorgt er ook voor dat het bereik van reclamecampagnes kan worden gemeten.
Met de cookiewetgeving stond de cookie de afgelopen tijd genoeg in de belangstelling. De consument heeft er inmiddels wel van gehoord, maar blijkt inhoudelijk nog weinig te weten over wat een cookie is en welke informatie er nou precies gedeeld wordt.
Online reclame heeft een sterkere invloed op de winkelverkopen dan commercials op televisie.
Van de totale televisie-verkopen in 2010 was 22 procent een webtelevisie. In totaal gingen er 420.000 over de toonbank.
Verkopers van kleding en andere mode-artikelen zetten meer om dan de gezamenlijke boekenverkopers. In het voorjaar is de productgroep Fashion zelfs de grootste van alle categorieën van Nederlandse webwinkels.
Vandaag komt in Nederland de iPad 2 op de markt. Dat zal aantoonbaar een impuls geven aan de tablet-markt als geheel, stelt marktonderzoeker GfK. Eind 2011 zullen er in Nederland zo’n 750.000 nieuwe tablet computers in omloop zijn.
GfK steekt meer geld in de bedrijven Sirvaluse en Nurago. De marktonderzoeker vergroot zijn belang in beiden met 20 procent tot 60 procent.