More artikelen

GfK: Iedereen heeft een smartphone, markt verzadigd

Iedereen in Nederland die een smartphones, tablets of e-reader wil, heeft er een. De markt is compleet verzadigd. Ook het bezit van smart tv’s is met 35 procent stabiel.

Internet of Things

Omnichannelklanten AH goed voor 17 procent omzet

Online klanten zijn goed voor vier procent van de omzet van Albert Heijn en nog eens dertien procent komt van publiek dat wisselt tussen de fysieke en digitale winkel.

Retail

Twee procent huishoudens naar online supermarkt

Een kleine twee procent van de Nederlandse huishoudens winkelt op de website van zijn supermarkt. Dat is twee keer meer dan een jaar geleden.

Retail

GfK en Google vernieuwen mediapanel

Marktonderzoeker GfK breidt zijn samenwerking met Google Nederland verder uit. Het nieuwe Single Source Panel telt een groter aantal deelnemers dat gelijktijdig wordt gemeten op zowel tv, computer als mobiele apparaten.

Analytics

E-commerceomzet eerste kwartaal: 5 miljard euro

De Nederlandse consument gaf in het eerste kwartaal van 2016 voor 4,9 miljard euro uit aan aankopen bij webwinkels. Dat is 13 procent meer dan het jaar ervoor. Acht procent van de aankopen gaat per mobiele telefoon, een plus van zestig procent.

Retail

Nederland steeds vaker naar online supermarkt

Zeventien procent van de Nederlandse huishoudens deed begin 2016 online zijn boodschappen. Zes procent deed dat bij een supermarktformule. Al is dat het dubbele van vorig jaar, nog vaker gebeuren de FMCG-boodschappen bij niet-supermarkten als HelloFresh, Zooplus en Wijnvoordeel.

Retail

iDEAL het grootst in 2015, creditcard en PayPal groeien

Driekwart van alle online aankopen in Nederland worden betaald met iDEAL, creditcard of PayPal. Dat is zes procent meer dan in 2014. Inmiddels wordt ook zes procent van alle online aankopen via mobiele telefoons gedaan.

Payment

GfK koopt Netquest en Wakoopa

De internationale marktonderzoeker GfK koopt panel- en bereikonderzoeker Netquest en krijgt daarmee ook diens dochter technologiebedrijf Wakoopa in handen.

Analytics

Thuiswinkel.org: Feestdagen brengen 30 procent extra omzet

Thuiswinkel.org en GfK verwachten dat webwinkels in de weken rond Sinterklaas en kerstmis tot dertig procent meer omzet boeken dan in gemiddelde weken.

Retail

GfK: ‘Loyalty is dood, convenience neemt het over’

Harde historische cijfers laten het zien: de tijd van de loyaltyprogramma’s is voorbij, evenals mensen die zich emotioneel binden aan merken en ketens. Convenience, daar draait het in de toekomst om.

Customer Loyalty

‘Veel vraag naar prijsinformatie webwinkels’

Webwinkels zetten geavanceerde middelen in om de concurrentie af te troefen. De P van prijs uit de marketingmix wordt steeds belangrijker, merkt ook GfK dat hiervoor een nieuwe pricingtool in de markt zet.

E-commerce

4,6 miljoen smartphones verkocht in Nederland in 2013

In 2013 zijn er in Nederland in totaal 4,6 miljoen smartphones verkocht. Met name de introductie van toestellen met nieuwe mogelijkheden zoals 4G heeft in het laatste kwartaal voor een sterke positieve impuls gezorgd. Maar dat was zo’n beetje het enige lichtpuntje, aldus marktonderzoeker GfK.

GfK in bereiksmetingen Twitter rondom tv-programma’s

GfK gaat in Nederland, Duitsland en Oostenrijk de frequentie en het bereik meten van Twitterberichten die gaan over tv-programma’s en reclames.

Social

GfK: Meer smartphones dan pc’s in Nederland

Het aantal smartphones en tablets in Nederland blijft stijgen. Voor het eerst zijn er met 8,5 miljoen smartphonebezitters meer mensen die een smartphone bezitten dan een pc/desktop. Dat blijkt uit de resultaten van het onderzoek ‘GfK Trends in Digitale Media’ die GfK vandaag bekend maakt.

Onderzoek: shopper zoekt crossmediale beleving

In 2020 switcht de Nederlandse consument moeiteloos tussen online en fysiek winkelen. De oriëntatie en aankoop van goederen en diensten wordt een crossmediale beleving. Dat blijkt uit een grootschalig consumentenonderzoek in het kader van Shopping2020, waarvoor GfK een kleine twaalfduizend Nederlanders ondervroeg.