bvA: ‘Schaf online reclame Ster niet af’
De belangenvereniging voor adverteerders bvA vindt het niet nodig om online reclame bij de NPO, via exploitant Ster, af te schaffen. Men vreest ook toenemende marktmacht van de Amerikaanse techgiganten.
De belangenvereniging voor adverteerders bvA vindt het niet nodig om online reclame bij de NPO, via exploitant Ster, af te schaffen. Men vreest ook toenemende marktmacht van de Amerikaanse techgiganten.
De online reclameomzet van STER is begin dit jaar met tussen de zestig en tachtig procent gestegen. Dat is ná het afschaffen van 3rd party cookies. Zelfs tijdens het begin van de coronacrisis boekte de NPO-exploitant groeicijfers van tussen de tien en twintig procent.
De exploitant van de digitale NPO-kanalen STER heeft in een zeer breed onderzoek geen bewijs gevonden voor de toegevoegde waarde van advertentiecookies. “Cookieloos adverteren kan heel goed zonder dat dat businessverlies oplevert”, aldus productmanager Online Linda Worp bij STER.
Adverteren met cookies en het opbouwen van profielen daarmee heeft zijn langste tijd gehad. Technologiebedrijf Adhese bouwde een systeem dat op programmatic lijkt, dus herkenbaar in gebruik, maar zonder cookies kan werken.
De exploitant van de publieke omroepen STER gaat op internet helemaal over op cookieloos adverteren. Afgelopen jaar, waarin de nieuwe opzet werd getest, verliep boven verwachting goed, met positieve resultaten en volgeboekte kwartalen.
Minister Arie Slob van Onderwijs en Media verlaagt de financiële verwachtingen voor tv-exploitant STER voor 2020.
Ster verkoopt sinds gisteren realtime pre-rolls op Uitzending Gemist. Daarvoor gebruikt het de technologie van SpotX, onderdeel van RTL Group.
TV-exploitant Ster is een proef begonnen met programmatic buying op NPO Gemist van de NPO. Daarbij zet het de technologie van SpotX in.
De media-exploitant van de NPO, de STER, profiteert minder van de digitale mediagroei dan andere media. Dat heeft vooral technische oorzaken.
Eind juni rolt STER een smartphone-app uit voor STER Extra. Via iOS- en Androidsmartphones krijgen kijkers, net als op de tablet, unieke acties en kortingen en exclusieve aanbiedingen voorgeschoteld.
Arian Buurman, Algemeen Directeur van STER, is benoemd tot voorzitter van SPOT, het Nederlandse marketingcentrum voor televisiereclame. Buurman volgt Ton Rozestraten (RTL Nederland) op, voor wie de termijn van twee jaar verstreken is. Paul van Niekerk wordt directeur GfK.
De Ster lanceert als eerste in Nederland een interactieve reclame-applicatie. Onder de naam Ster Extra kunnen kijkers tijdens reclameblokken op televisie direct aanvullende informatie opvragen, exclusief voordeel behalen of testaanvragen doen op het tweede scherm.
De Publieke Omroep gaat voorlopig niet extra investeren in het tweede scherm. Dat vertelde Henk Hagoort, voorzitter van de raad van bestuur van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO), gisteren op het Mediapark Jaarcongres. “Kijkers doen van alles met tablets, maar het heeft vaak geen relatie met tv kijken.”
Het gemiddeld maandbereik van videoadvertenties op het Ster-netwerk kwam in 2010 uit op 23,3 procent. In 2009 was dit nog 15,1 en in 2008 13,1 procent. Het gehele gemiddelde maandbereik van internet nam in 2010, net als in eerdere jaren, ook weer toe.
Ster, de reclame-exploitant van de Publieke Omroep, begint in het voorjaar van 2008 met interactieve reclame. Tv-kijkers kunnen via hun mobiele telefoon proefproducten opvragen en testritten aanvragen.